اخبار   
 

 پرداخت تسهیلات ساخت قابل انتقال به خریدار رونق را به همراه دارد

یک کارشناس مسکن گفت: در شرایط فعلی آن چیزی که در مورد ساخت انجام می‌شود، انحصارا مربوط به طرح مسکن مهر است که تاثیر چندانی بر بازار ندارد...

یک کارشناس مسکن گفت: در شرایط فعلی آن چیزی که در مورد ساخت انجام می‌شود، انحصارا مربوط به طرح مسکن مهر است که تاثیر چندانی بر بازار ندارد و منجر به رونق اقتصادی بخش مسکن نمی‌شود.
احمدرضا سرحدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: این در حالی است که اگر دولت بتواند به سازندگان عمومی بخش مسکن تسهیلات ساخت قابل انتقال به خریدار پرداخت کند، آنگاه می‌توانیم در بخش مسکن شاهد رونق منطق باشیم.
به گفته او آنچه که طی روزهای اخیر تا حدودی خوش‌بینی را نسبت به وضعیت بازار ایجاد کرده شایعاتی است که درباره بالا رفتن مبالغ تسهیلات خرید مسکن شنیده می‌شود که هنوز اطلاعیه رسمی درباره آن منتشر نشده است.
وی افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن به 25 میلیون تومان افزایش می‌یابد.
سرحدی خاطرنشان کرد: اگر دولت این کار را انجام دهد، به طور قطع تحول معنی داری در بخش تولید مسکن ایجاد می‌شود و در نتیجه بازار به تدریج از این وضعیت خارج شده و قیمت‌ها از سیر صعودی برخوردار می‌شوند.
این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال که آیا افزایش احتمالی هفت میلیون تومانی تسهیلات مسکن می‌تواند تاثیر زیادی در این بخش داشته باشد؟ تصریح کرد: پرداخت چنین تسهیلاتی به مثابه علامتی برای بازار بوده و ورود سرمایه‌ها را به این بخش در پی دارد که به دنبال آن بازار از این وضعیت خارج شده و سیر صعودی قیمت‌ها آغاز می‌شود و در نتیجه تورم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.
وی افزود: تجربه نشان داده بیشترین رونق در حوزه ساخت و ساز در زمان‌هایی اتفاق افتاده که با تورم شدید رو به رو بوده‌ایم.
* * با افزایش میزان تسهیلات خرید، قیمت‌ها بالا می‌رود
او در ادامه با اشاره به اینکه این مکانیزم به صورت تناوبی وجود داشته است و هنوز هم می‌تواند پاسخگو باشد، اظهار کرد: دولت آگاه است که با افزایش میزان تسهیلات خرید قیمت‌ها بالا می‌رود، بنابراین تاکنون دست به چنین کاری نزده است و سعی کرده تسهیلات را در جهت ساخت و تولید به کار گیرد.
وی در پاسخ به این که آیا این روش ایجاد رونق در بازار از نظر علمی تایید شده است؟ خاطر نشان کرد: در یک اقتصاد سالم و پویا همه بخش‌های اقتصادی و صنعتی از هماهنگی برخوردارند و هم زمان با هم رشد می‌کنند، اما در کشورهایی که اقتصاد دارای اعوجاج است و از مسیر توسعه‌ای خارج شده، اقتصاد به صورت کوتاه مدت عمل کرده و متکی بر بازارهای کوتاه مدت است.
وی ادامه داد: در چنین اقتصادهایی سرمایه‌های سرگردان وارد بخش‌های تولید نمی‌شوند، بلکه به بازار طلا و سکه و در بهترین حالت به خرید و فروش ملک و زمین وارد می‌شوند که این امر نشان از نابسامانی اقتصادی دارد. این در حالی است که در یک اقتصاد سالم و پویا نرخ سود سرمایه در بخش صنعت، ساختمان و خدمات تقریبا یکسان است و با توجه به نیازهای عمومی جامعه سرمایه به بخش‌های مختلف تقسیم می شود.
این کارشناس مسکن گفت: در بخش مسکن، حوزه استیجار از رکود متاثر نشده است، چرا که نیازمندان این حوزه همچنان به دنبال اجاره‌نشینی هستند.
وی با اشاره به این که میزان اجاره بها نسبت به سال گذشته تا حدودی افزایش یافته، اما چشمگیر نیست، گفت: همانطور که بخش خرید و فروش در سکون است، میزان اجاره بها نیز با افزایش زیادی روبه رو نشده است، اما به طور کلی بازار آن راکد نیست.
* * مسکن مهر نمی‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد
وی همچنین با اشاره به این که بازار خرید و فروش مسکن به دلیل نا بسامانی‌های موجود در وضعیت اقتصادی همچنان در رکود به سر می‌برد، تصریح کرد: بهبود وضعیت بازار مسکن در حوزه خرید وفروش درآینده نزدیک ممکن نیست.
او ادامه داد: مسکن مهر نمی‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، چرا که مختص اقشار ناتوانی است که در بازار حضور ندارند و بازار نیز دارای مکانیزم‌های مخصوص به خود است.
سرحدی خاطرنشان کرد:‌ مسکن مهر آثار ملموسی نداشته و بر خلاف تبلیغاتی که درباره آن انجام می‌شود، روند اجرای طرح بسیار کند است و در جاهایی (شهرهای اقماری) تولید می‌شود که تقاضای موثری برای مسکن وجود نداشته است.
وی اظهار کرد: بازار به بخش خصوصی و تولیداتی که توسط این بخش انجام می‌شود مربوط است که آن هم متاثر از بخش عرضه و تقاضاست.
* * دولت تا حدودی از بازار سوداگری جلوگیری کرد
سرحدی گفت:‌از آنجا که در کشور ما بخش تولید مهجور مانده و از بازدهی و بهره‌وری مناسب برخوردار نیست و قابلیت رقابت با صنایع روز دنیا را ندارد، در مقابل واردات کمر خم کرده تا جایی که در بخش کشاورزی و دامپروری نیز در حال وابسته شدن به خارج از کشور هستیم.
این کارشناس مسکن معتقد است: اگر چه مسکن تنها کالایی است که نمی‌توان آن را وارد کرد، اما اجزای آن قابلیت وارد کردن دارد؛ چرا که تولید این اجزا در کشور صرفه اقتصادی ندارد.
وی گفت: دولت با اتخاذ تمهیداتی مانند توقف پرداخت تسهیلات تا حدودی از بازار سوداگری جلوگیری کرد، اما این امر هم منجر به ورود سرمایه‌ها به بخش تولید نشد؛ به طوری که به بازار طلا و ارز سرازیر و حتی از کشور خارج شدند.
او اظهار کرد: براثر رونق که با تزریق نقدینگی ایجاد شود، این اتفاقات مجددا تکرار می‌شود و در نتیجه تاثیری بر رونق صنایع نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: از نظر توسعه‌ای افزایش میزان تسهیلات خرید که منجر به شکل گیری بازار دلالی می‌شود، برای مردم درست و مناسب نیست و اگر هدف منافع ملی و سود اقشار مختلف جامعه باشد، بالا رفتن قیمت‌ها جایز نیست و دولت باید تلاش کند تسهیلات را در بخش ساخت پرداخت کند تا با افزایش تولید و عرضه، تقاضا برآورده شود.
* * آینده نزدیکی برای رونق بخش مسکن مشاهده نمی‌شود
سرحدی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است و نقش دولت چه بخواهیم و چه نخواهیم تعیین‌کننده است و این دولت است که می‌تواند با اعمال سیاست‌های خاص، بخش‌های مختلف را به حرکت وادارد. همچنین بخش خصوصی متاثر از دولت است و منتظر دیدن نشانه‌هایی از دولت برای سرمایه گذاری است.
وی گفت: در شرایطی که دولت تسهیلات خرید پرداخت نمی‌کند و نمی‌خواهد تورم گذشته تکرار شود، بخش مسکن رونق نمی‌ِیابد.
این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه سیاست‌هایی مانند مسکن مهر جنبه موقتی دارد، تصریح کرد: سیاست‌های کلی دولت این نیست که وضعیت مانند قبل شود، اما با سیاست‌های فعلی هم آینده نزدیکی برای بروز رونق بخش مسکن مشاهده نمی‌شود.
  منبع : ایسنا
  10:49   چهارشنبه 9 تیر 1389  
 نظرات