اخبار   
 

 شرط استفاده از پکیج در ساختمانها

استفاده از سیستمهای گرمایشی برای گرمایش ساختمان در صورتی که با استانداردهای فنی همراه نباشد می تواند مخاطرات زیادی را در بر داشته باشد...

رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه امروزه استفاده از هریک از سیستمهای گرمایشی به دلیل مزایا و معایبی که برای هر کدام از آنها تعریف می شود با اما و اگرهایی همراه است، گفت: استفاده از سیستمهای گرمایشی برای گرمایش ساختمان در صورتی که با استانداردهای فنی همراه نباشد می تواند مخاطرات زیادی را در بر داشته باشد.
محسن بهرام غفاری افزود: استقلال واحدهای مسکونی در مصرف انرژی و بهره برداری بیشتر سازنده از فضایی که در آن ساخت و ساز صورت می دهد مزایایی است که باعث شده این روزها سیستم های گرمایشی تکی یا همان پکیج ها مورد استقبال مردم و سازنده ها قرار بگیرد.
وی ادامه داد: مسلما با اهمیت یاقتن بحث صرفه جویی در مصرف انرژی به خصوص در روزهای سرد سال، وجود تعداد زیادی پکیج در ساختمان های مسکونی به مراتب گاز بیشتری را در مقایسه با سیستم های گرمایشی موتورخانه مرکزی مصرف می کنند و در واقع استفاده از پکیج مغایر با سیاست صرفه جویی در مصرف انرژی است.
غفاری با بیان اینکه سیستمهای پکیج مقدار زیادی آب را گرم می کنند بدون آنکه آب گرم به صورت دائم مورد استفاده قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این هر کدام از این پکیج ها به تنهایی میزانی هم پرت حرارتی دارند که بر این امر اضافه می شود بنابراین هر چند روز به روز تکنولوژی پکیج ها در دنیا رو به گسترش است، اما موتورخانه های مرکزی از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه تر از پکیج هستند .
وی تصریح کرد: براساس مطالعاتی که سالهای قبل در مورد این دو سیستم گرمایشی صورت گرفته است استفاده از سیستمهای گرمایشی همچون پکیج در ساختمانهای دارای 8 واحد به بالاتر توصیه نمی شود.
رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی تهران همچنین تاکید کرد: پکیج ها حتما باید استاندارد و از نوع فن دار باشند و در محل هایی نصب شوند که بلافاصله از دیوار به فضای باز دسترسی داشته باشند، متاسفانه در حال حاضر در برخی موارد دیده می شود که این سیستمهای گرمایشی به دور از ضوابط استاندارد مربوط، عموما در آشپزخانه ها نصب می شوند که اغلب آن ها به فضای باز دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: در برخی موارد دیگر مشاهده می شود این نوع سیستمهای گرمایشی در بالکن ساختمان مسکونی نصب می شود که هر چند این شیوه نصب، ایرادی ندارد اما اغلب مشاهده می شود که به خصوص در روزهای سرد سال به دلیل نداشتن عایق، لوله ها دچار ترکیدگی شوند.
  منبع : شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران
  09:28   یکشنبه 13 بهمن 1392  
 نظرات    
 
علیرضا عسکری 23:22 یکشنبه 13 بهمن 1392
1
 علیرضا عسکری
سلام با توجه به ابعاد پکیج در ساختمانهای روز به روز مصرف آنها افزایش می یابد.من توصیه ام این است در مناطقی که سختی آب بالاست.برای افزایش عمر پکیج برای تامین آب گرم بهداشتی از آبگرمکن زمینی با پکیج تواما درساختمان استفاده نمایند
نیما محسون 19:18 دوشنبه 14 بهمن 1392
0
 نیما محسون
صحت مطالب گفته شده مورد تائید بوده و همچنین استفاده از فیلتر مخصوص جذب املاح و سختی آب در لوله ورودی آب سرد و استفاده از لوله های پنج لایه درجه یک با در نظر گرفتن شرایط قرارگیری رادیاتورها و تعیین قطر مناسب لوله ها همراه با اتصالات مربوطه فراموش نشود.
خسرو خضرائئ 12:21 سه شنبه 15 بهمن 1392
1
 خسرو خضرائئ
سلام با توجه بحث های فوق ودرنضر گرفتن اینکه هزینه تهیه وراه اندازی و نگهداری سیستم مرکزی فقط در واحدهای بالا تراز 8الی 10 واحدی مقرون بصرفه است در حال مناسبتر پکیج جیز خاصی نداریم حال بهتر از اصلا منبع تولید انرزی را زیر بنای حل کنیم کشور ما خوشبختانه دارای مو قیعتی خاص می تواند از انرزیهای خورشیدی و بادی و آبی متمرکز کنیم واز شرکتهای خارجی که خواهان مشارکت هستند از جمله آلمان راه را هموار کنیم .