اخبار   
 

 تغییر نمای ساختمانها ممنوع شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید قانونی که به مالک اجازه هر نوع ساخت و سازی را در نمای ساختمان می دهد تغییر کند، گفت: کارگروهی در شورای عالی شهرسازی و معماری برای تدوین و ترویج الگوی معماری ایرانی اسلامی شکل گرفته است که...

میرمحمد غراوی درباره وضعیت معماری ساختمان ها در کلان شهرها به خصوص تهران، اظهار داشت: متاسفانه در معماری ساختمان ها اصول و بنیان های اصلی معماری ایرانی اسلامی رعایت نمی شود که این موضوع بارها هم مورد اعتراض کارشناسان قرار گرفته است.
وی دلیل این موضوع را قوانینی دانست که اجازه تغییرات به مالک بخش خصوصی را می دهد و عنوان کرد: قوانین به مالک اجازه می دهد که براساس سلیقه و ذائقه خود ساختمان را طراحی کند و حتی بدون تمام شدن نمای ساختمان در آن ساکن شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: در طرح جامع شهرها یک سری محدودیت ها برای برخی موارد مرتبط با معماری وجود دارد اما تبعیت کامل از تمامی این قوانین بسیار دشوار است که عموما هم به اجرا نمی رسند. غراوی افزود: بنابراین ریشه برخی از مشکلات به این برمی گردد که در قوانین موضوع مالکیت به درستی تعیین نشده است تا مالک اجازه هرنوع تغییری را در نمای ساختمان نداشته باشد. وی بابیان اینکه اگر این محدودیت ها در قوانین اعمال شود، سخت تر خواهد شد، اظهار داشت: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان مرجع سیاست گذاری شهرسازی و معماری در کشور مصوبات خوبی در این زمینه داشته است.
معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه مصوباتی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده است، بیان کرد: باید به سمتی برویم که از فرهنگ غربی کمتر در ساختمان سازی استفاده شود و ساخت وسازها براساس الگوی ایرانی اسلامی انجام گیرد.
غراوی با اشاره به تشکیل کارگروهی در شورای عالی شهرسازی و معماری دراین باره، اظهار داشت: این کارگروه از متخصصان معماری کشور تشکیل شده است که در این کارگروه به ترویج الگوهای ایرانی اسلامی می پردازند و مصوبات این کارگروه برای همه ارکان دولت لازم الاجراست.
  منبع : شاسا
  12:50   سه شنبه 10 آبان 1390  
 نظرات    
 
مسعود احمدنژاد 16:33 چهارشنبه 11 آبان 1390
1
 مسعود احمدنژاد
با این طرح تا حدودی موافقم. عوض کردن نمای کامل یک ساختمون مثل این میمونه که یک آدم تمام قیافش رو با عمل جراحی عوض کنه. درسته که یک ساختمون اجزا مختلفی داره، ولی کسی یک ساختمون رو به دکوراسیون داخل و یا اسکلتش نمیشناسه، به نماش میشناسه، مثلاً میگن اون ساختمون که نماش فلانه.
بهزاد حسین زاده 17:57 چهارشنبه 11 آبان 1390
1
 بهزاد  حسین زاده
اصول و بنیان های اصلی معماری ایرانی اسلامی رو تعریف کنند بعد راجع به موضوع صحبت کنند بهتره