اخبار   
 

 35 درصد مصالح ساختمانی غیراستاندارد هستند

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان سازمان استاندارد و این مرکز تحقیقاتی برای تدوین استاندارد مصالح ساختمانی، 65 درصد مصالح ساختمانی تولید شده را استاندارد دانست...

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان سازمان استاندارد و این مرکز تحقیقاتی برای تدوین استاندارد مصالح ساختمانی، 65 درصد مصالح ساختمانی تولید شده را استاندارد دانست.
سید محمود فاطمی عقدا در گفتگو با مهر درباره تفاهم نامه میان سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: این تفاهم نامه میان 2 دستگاه تخصصی و به منظور تدوین استانداردهای مورد نیاز مصالح ساختمانی با رویکرد صنعتی سازی ساختمان به امضا رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با تاکید بر اجرای استانداردهای تدوین شده، افزود: اغلب استانداردهای مصالح ساختمانی اجباری هستند و بایستی اجرا شوند که هم اکنون مهمترین مشکل، اجرای این استانداردها در تولید مصالح ساختمانی است.
وی تصریح کرد: براساس آمار استاندارد سازی در حدود 65 درصد از مصالح ساختمانی رعایت می شود و تلاش وزارت مسکن بر این است که با کمک دیگر دستگاه ها این رقم را افزایش دهد.
فاطمی عقدا افزود: مصالح ساختمانی مانند سیمان، کاشی، سرامیک و فولاد صد درصد استاندارد هستند اما در محصولاتی مانند شن، ماسه، بتون‌های آماده و فرآورده های بتونی استانداردها به طور کامل رعایت نمی شود.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به تاکید قانون بر تولید مصالح ساختمانی استاندارد گفت: قوانینی مانند گواهینامه فنی ساختمان و صنعتی سازی مصالح و دیگر قوانین وجود دارند که بر اجرای استاندارد تاکید می کنند بنابراین ضعف در قانون نیست بلکه در اجراست.
وی تصریح کرد: مهمترین مشکل، کاربرد مصالح ساختمانی و عرضه مصالح ساختمانی غیر استاندارد به بازار است؛ بنابراین در شرایط کنونی که ساخت مسکن درکشور به سمت صنعتی سازی پیش می رود مصالح ساختمانی استاندارد و کاربرد آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند.
فاطمی عقدا به کاربرد فناوریهای نوین در ساخت 20 درصد از ساختمانهای مسکن مهر اشاره کرد و افزود: صنعتی سازی فرصت خوبی برای تامین مسکن در کشور به شمار می رود و این موضوع هم با تولید انبوه مصالح ساختمانی و ساخت مسکن به دست می آید.
معاون وزیر مسکن وشهرسازی در خصوص محدودیت نما در صنعتی سازی ساختمان، گفت: در شرایط کنونی و با توجه به نیاز یک میلیون واحد مسکونی در کشور صنعتی سازی توجیه اقتصادی دارد و نمی توان تنها به دلیل تنوع نما، از این شیوه درساخت وساز استفاده نکرد.
وی بر ضرورت صنعتی سازی پس از هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: هدفمندی یارانه ها انگیزه ای را برای تولید کنندگان مصالح ساختمانی ایجاد می کند تا با تولید مصالح ساختمانی استاندارد و صنعتی سازی هزینه ها و قیمت تمام شده را کاهش دهند.
  منبع : خبرگزاری مهر
  11:41   چهارشنبه 28 مهر 1389  
 نظرات