اخبار   
 

 هیچ کس را نمی‌توان در آلودگی هوای اصفهان متهم کرد

مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در بحث آلودگی هوای اصفهان هنوز به مرز بحران نرسیده ایم، گفت: هیچ کس را نمی توان در زمینه آلودگی هوا متهم کرد چراکه این آلودگی یک شبه به وجود نیامده و از گذشته تاکنون روندی رو به افزایش را پشت سر گذاشته است...

برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در بحث آلودگی هوای اصفهان هنوز به مرز بحران نرسیده ایم، گفت: هیچ کس را نمی توان در زمینه آلودگی هوا متهم کرد چراکه این آلودگی یک شبه به وجود نیامده و از گذشته تاکنون روندی رو به افزایش را پشت سر گذاشته است.


مهر، کیومرث کلانتری در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که چه نظارتی برای اجرای طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه این برنامه نیاز به نظارت مستمر و پیگیری اجرای پروژه ها دارد و با عنایت به وظیفه ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه اجرای این برنامه در اداره حفاظت محیط زیست استان مستقر می شود.

وی با اشاره به اینکه این دبیرخانه موظف است به صورت فصلی نتایج پیشرفت برنامه را احصاء و به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه کند، بیان داشت: در این برنامه هیچ چیز از قلم نیفتاده است به گونه ای که اگر قانون جدید آلودگی هوا مصوب شود کوچک ترین بند این برنامه با آن تناقض پیدا نمی کند.

مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان با اشاره به جریان سازی رسانه ها در زمینه آلاینده بودن صنایع اصفهان تصریح کرد: اظهار نظرها باید کارشناسی باشد و تشخیص آلاینده بودن با سازمان محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه هر واحد صنعتی دو محصول دارد که یکی از آنها آلودگی است، بیان داشت: سازمان محیط زیست دنبال استانداردهای تدوین شده قابل قبول است و بر این اساس با تشخیص آلودگی خارج از حد استاندارد کارخانه ای همچون ذوب آهن و نیروگاه ها علیه آنها شکایت کرده و پرونده آنها در حال پیگیری است.

شرکت پخش فرآورده های نفتی موظف به تامین یورو 4 است
کلانتری در پاسخ به این سئوال که مسئولان 70 درصد از آلودگی هوای اصفهان را به دلیل خودروها دانسته اند پس چرا مطابق قانون هنوز سوخت یورو 4 تحویل اصفهان نشده است، بیان داشت: این موضوع را در این برنامه مدنظر قرار داده ایم و مطابق آن شرکت پخش فرآورده های نفتی موظف به تامین و توزیع سوخت یورو4 است.

وی با اشاره به پیگیری های ملی برای رفع آلایندگی هوای اصفهان تصریح کرد: از رده خارج کردن خودروها و موتورهای فرسوده از طریق وزارت صنعت و معدن و تجارت، تغییر سوخت نیروگاه ها، اختصاص یورو 4 به اصفهان، پیگیری اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل و توسعه مترو، پیگیری عدم شماره گذاری خودروهای پایین تر از یورو 4 در اصفهان، پیگیری اختصاص اعتبارات از محل زیرگذرها برای ایجاد فضای سبز جنگلی در حاشیه اصفهان، اختصاص منایع عوارض آلایندگی به پروژه های کاهش آلودگی هوا در اصفهان از جمله این موارد است.

مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: این برنامه تابع شخص خاصی نیست و هر کس بر روی صندلی مدیریت یک ارگان نشست باید این راهبرد را ادامه دهد.
تدوین پروژه احیای تالاب گاوخونی، در طرح جامع هوای پاک اصفهان

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به پرداخت نشدن حق آبه تالاب گاوخونی این تالاب در لیست خطر قرار گرفته است و اگر امسال مشکل آن رفع نشود احتمال حذف آن از لیست تالاب های جهانی وجود دارد، گفت: چنین چیزی وجود ندارد، احیای تالاب گاوخونی نیز در طرح جامع هوای پاک اصفهان تحت عنوان حق آبه محیط زیست و نیاز بیولوژیک حوزه زاینده رود و احیای تلاب گاوخونی تعریف شده است و شرکت آب منطقه ای، اداره حفاظت محیط زیست و اداره کل جهاد کشاورزی موظف به اجرای این بند در طول دو سال شده اند تا تالاب از تهدید رها شود.

در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حوزه نظارت بر اجرای این طرح با تاکید بر نقش فعال رسانه ها در این امر بیان داشت: این طرح در اختیار رسانه ها قرار می گیرد تا در جریان وظایف هر ارگان در ارتباط با کنترل آلودگی هوای اصفهان باشند و بتوانند به طور مرتب این موضوع را از مسئولان پیگیری کنند.

کلانتری بیان داشت: خشکی تالاب هنوز به مرز بحران نرسیده است به گونه ای که بر هوای اصفهان تاثیرگذار باشد و امیدواریم پیش از رسیدن به این مرحله این تالاب احیا شود.

هنوز به مرز بحران نرسیده ایم

مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این ارتباط که چرا اجازه دادید آلودگی اصفهان به بحران برسد و بعد به فکر چاره افتادید و اینکه مسئولان اصفهانی به درستی در این زمینه عمل نکرده اند و تعویض مدیران نیز تاثیری در رفع مشکلاتی همچون آلودگی و آب اصفهان ندارد، گفت: اگر این گونه صحبت کنید نمی توانیم با یکدیگر حرف بزنیم؛ هنوز به مرز بحران نرسیده ایم، هیچ کس را نمی توان متهم کرد چراکه این آلودگی یک شبه به وجود نیامده و روند آلودگی رو به افزایش بوده است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس با فکر و خرد جمعی طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان برنامه ریزی شد ، تاکید کرد: رصد نوع آلاینده، کارخانه یا پالایشگاه از وظایف اداره محیط زیست است و بر این اساس ما مدیر صنایع آلاینده را موظف می کنیم که یا با گازسوزشدن نیروگاه ها مشکل هوا را برطرف کنند و یا اینکه فیلترهایی تعبیه کنند تا آلودگی آنها به حد استاندارد محیط زیست برسد.

کلانتری با بیان اینکه البته این برنامه باید اطلاع‌رسانی شود و رسانه‌ها در اجرای کامل این مصوبه نقش کلیدی دارند، اظهار داشت: طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان دارای 38 بند است و هر دستگاه موظف است مطابق آن پروژه های خود را ارائه کند.

وی در پاسخ به این سئوال که پرونده کارخانجات و نیروگاه های آلاینده به کجا رسیده است، گفت: پرونده صنایع آلاینده همچون ذوب آهن در دادگاه مفتوح است و 6 ماه به آنها فرجه داده شده است تامشکل آلایندگی خود را رفع کنند و ما نیز از اهرم های قانونی درباره صنایع آلاینده کوتاه نمی آییم.

مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به اینکه سایت اداره محیط زیست به عنوان یکی از منابع شاخص اعلام آلایندگی در اوج آلودگی هوای اصفهان قطع بوده است با گلایه از رسانه ها در ارتباط با انعکاس این موضوع بیان داشت: این موضع کاملا اتفاقی بود اما با توجه به اینکه چندین بار قطعی این سایت با آلودگی اصفهان همزمان شده بود بدبینی هایی را به وجود آورده است.

وی افزود: سایت فعلی ما ضعیف است اما این مژده را می دهیم که از 22 بهمن سایت جدید اداره محیط زیست استان با هاست جدید راه اندازی می شود که قطع نشدنی است.
کلانتری با بیان اینکه هیچ پنهان کاری در این زمینه نداشتیم چرا که حاضر نیستیم کیفیت زندگی مردم را با چیز دیگری عوض کنیم بیان داشت: این نکته قابل ذکر است که از نیمه آذرماه به بعد در روزهای آلوده این مطلب سه بار در روز از رسانه ها اعلام شده است.

وی در پاسخ به این مطلب که در روز های اوج آلایندگی اعلام سه بار در روز نمی تواند آگاهی دهنده برای عموم مرم باشد و نیازمند زیرنویس تلویزیونی هستیم، پاسخ قانع کننده ای برای خبرنگاران نداشت اما این مژده را داد که از دفعات آینده این روند جدی تر دنبال شود.

مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا تهران با شاخص آلایندگی 150 تعطیل شده است اما اصفهان خیر، ابراز داشت: نوع آلودگی، میزان آن و شرایط اقلیمی متفاوت تهران با اصفهان سبب شده که در روزهایی تهران تعطیل می شود، کمیته بحران استانداری تصمیمی متفاوت برای اصفهان بگیرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه هوای اصفهان در بسیار از روزهای ماه گذشته آلوده تر از تهران بود و از مرز شاخص 307 نیز رد شد و در روز های متوالی نیز شاخص 150 تا 250 را تجربه کرد پس چگونه اعلام می کند که تهران آلوده بوده است و شرایط تعطیلی داشته و اصفهان خیر، ابراز داشت: چنین چیزی صحت ندارد، اگر یک اتومبیل نیز در کنار ایستگاه های سنجش قرار بگیرد ممکن است شاخص آلودگی به شکل مقطعی بالا رود اما لازم است شاخص آلودگی حداقل در یک 24 ساعت سنجیده شود.

کلانتری در پاسخ به این مطلب مهر که در روز های متوالی ماه گذشته اصفهان شاخص 150 تا 250 را تجربه کرد اما تعطیلی را شاهد نبودیم، گفت: در ایام اوج آلودگی یک روز مهدکودک ها و دبستان های اصفهان تعطیل شد.


منلبع: www.zistnews.com
  منبع : ارسال شده توسط م افتخاری
  09:33   شنبه 12 بهمن 1392  
 نظرات    
 
امیرحسین وحید دستجردی 10:40 یکشنبه 13 بهمن 1392
3
 امیرحسین وحید دستجردی
خوشبختانه مسئولان محترم قرص و محکم روی صندلیهایشان نشسته اند و به هیچ وجه اجازه نمی دهند که کسی به حریم قدرت آنها نزدیک شود و کوچکترین انتقادی از عملکردشان بکند- بنده شخصا نمی دانم مرز بحران کجاست ولی در اغلب روزهایی که هوای اصفهان آلوده بود دچار سردرد می شدم و البته خیلی های دیگر هم اینطور بودند ولی چون این مسئول محترم می فرمایند اشکال از ما بوده که زیادی نازک نارنجی بوده ایم و بی دلیل متهم می کردیم - خداوند به ایشان توفیق خدمت بیشتر عنایت فرماید آمین
م افتخاری 12:17 یکشنبه 13 بهمن 1392
0
 م افتخاری
ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
طبق نظر این مسول بسیار محترم :
- همه در برابر آلودگی با هم برابرند ولی برخی برابرترند
- سعی کنید در کنار ایستگاه‌های سنجش توقف نکنید تا باعث سیاه‌ نمایی مقطعی نشوید
- در کنار ایستگاههای سنجش از تابلوی توقف مطلقاً ممنوع و حمل با جرثقیل استفاده اکید به عمل آورید
- به اعداد توجه نداشته باشید آنچه مهم است مفاهیم والای انسانی و کرامت ایشان است
- طبق برنامه‌هایی که در شبکه استانی پخش میشود انتخاب سوخت نیروگاهها اختیاری نیست ولی ...
- شانس آوردیم این مسول محترم با خبرگزاری "مهر" مصاحبه مینمودند اگر با خبرگزاری"شر" مصاحبه مینمودند که ...
.
.
.
.
.
کلاً این سوسل بازی‌ها را بگذارید کنار و نفسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسی
عمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییق
بکشید
بقیه‌اش با مسولین
اصلاً هم نگران نباشید


محمدرضا جمشیدیان 00:01 دوشنبه 14 بهمن 1392
2
 محمدرضا جمشیدیان
سلام
به زودی و پس از انتخابات، iiiwe.com بخش ویژه ای برای مبحث "آلودگی هوا" تحت عنوان "آسمان آبی ایران" در سایت راه اندازی می کند. در این بخش از اطلاعات و مباحث گروه های فعال در زمینه محیط زیست، اساتید محترم دانشگاه و کارشناسان بهره مند خواهیم شد.
با برنامه ریزی های انجام شده، به یاری خدا این بخش خواهد توانست به صورت عملی تاثیر قابل توجهی بر مسئله آلودگی هوا بگذارد. از همه دوستان دعوت می کنم به این بخش بپیوندید، به دوستان خود بگوئید و در مباحث آن شرکت نمایید.
م افتخاری 08:40 دوشنبه 14 بهمن 1392
0
 م افتخاری
آقای مهندس جمشیدیان گرامی:
مشتاقانه منتظر عملی شدن این وعده مبارک هستم
امید که با مشارکت فعال اعضاء ، گامی هرچند کوچک در حفظ محیط زیست اطراف‌مان برداشته شود
هرچند موانع بسیاری در این راه امکان پیدایش دارند ولی
" در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان ، غم مخور"
پیروز باشید