اخبار   
 

 مراسم تودیع و معارفه نیکزاد و آخوندی فردا برگزار می شود

مراسم تودیع و معارفه وزیر سابق و فعلی راه و شهرسازی فردا سه شنبه برگزار می شود...

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع علی نیکزاد و معارفه عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی فردا سه شنبه برگزار می شود. این مراسم حدود ساعت 11 صبح در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

عباس آخوندی پنجشنبه هفته گذشته با کسب 159 رای موافق، 18 رای ممتنع و 107 رای مخالف از 284 رای ماخوذه موفق به دریافت رای اعتماد از مجلس شد و با کسب رتبه 7 از میان وزرای اسبق، سهم 56 درصدی آرا را کسب کرد.

وی چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه در برنامه پیشنهادی اش چند اصل حاکم است، گفت: اولین موضوع عدالت است؛ به این معنا که باید انعکاس این اصل در چارچوب عدالت جغرافیایی، توزیع منابع، توسعه متوازن در تمام سرزمین ایران باشد نه اینکه منابع فقط در تهران متمرکز شود.

وی افزود: رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان، حق دسترسی ایمن و آزاد به منابع، شبکه راه ها، شهرها و رونق کسب و کار در صدر برنامه های بنده است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: کارایی بیشتر با توجه به سرمایه گذاری های بزرگ در صنعت حمل و نقل و کاهش مخاطرات در جاده ها از دیگر برنامه هایی است که باید اجرایی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نکته چهارم در برنامه های این وزارتخانه، اظهار داشت: تولید ثروت برای سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در کشور دارند، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر مقابله با فساد در وزارت راه و شهرسازی، گفت: توسعه بدون مقابله با فساد بدست نمی آید و به دلیل اینکه طرح های صنعت حمل و نقل و تاسیسات زیربنایی بسیار پرهزینه و سرمایه بر است و منابع دولتی هم بسیار محدود است بنابراین باید بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری شود.

آخوندی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل و ساختمان بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد، تصریح کرد اما سهم این صنعت در بازار سرمایه صفر است و هنوز درهای بازار سرمایه به سمت حمل و نقل گشوده نشده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای اینکه تمایل به ورود سرمایه گذاران به بخش حمل و نقل ایجاد شود، نیاز به ستادهای تنظیم مقررات در صنایع ریلی، هوایی، جاده ای و دریایی داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد اختلاف میان سرمایه گذاران حمل و نقل ریلی با شرکت راه آهن هستیم، گفت: هنوز مشکلاتی بین بخش خصوصی و دولت در این صنعت حل نشده که نشانگر کاهش تمایل بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنعت حمل و نقل است.

آخوندی تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی باید از بن دندان اعتقاد به توسعه بخش خصوصی داشته باشد و با توجه به اینکه تدوین پیش نویس اصل 44 را برعهده داشتند، بر این امر تاکید دارم که باید اعتماد را به بخش خصوصی بازگرداند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت بخش انجمن های مهندسی حمل و نقل و صنعت ساختمان از وی گفت: اتصال شبکه ریلی و جاده ای به کشورهای همسایه که موجب افزایش ترانزیت و رونق اقتصاد می شود از ضروریات صنعت حمل و نقل است که توسعه کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب از درخواست های نمایندگان مجلس هم بوده است.

وی افزود: به وسیله توسعه این کریدورها بازارهای جدیدی در کشور بوجود می آید و راه های دسترسی مناطق مرزی به کشورهای همسایه هموار می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه باید سهم جدی تری را به حمل و نقل دریایی اختصاص دهیم، گفت: دو هزار و 500 کیلومتر مرز دریایی داریم که می تواند در حوزه بار، مسافر، ماهیگیری و توریسم بخش عمده ای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را شکل دهد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حمل و نقل هوایی اظهار داشت: ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است و براساس برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت این ناوگان به یک و نیم برابر افزایش پیدا کند و عمر ناوگان جوان شود.

آخوندی افزود: خوشبختانه در دولت گذشته مصوبه خوبی در این خصوص وجود دارد که امکان حمایت مالی از صنعت حمل و نقل هوایی را فراهم می کند که ما در دولت جدید این مصوبه را پیگیری خواهیم کرد و ظرفیت ناوگان را افزایش می دهیم، ضمن آنکه اجرای ترمینال2، فرودگاه امام خمینی(ره) و ساماندهی دوباره فرودگاه مهرآباد ضروری است.

آخوندی در خصوص ایمنی جاده ها گفت: باید شورای عالی ایمنی جاده ها و سازمان ایمنی جاده ها را تاسیس کنیم و به خصوص آموزش شهروندان اهمیت ویژه ای دارد زیرا موجب ارتقاء ایمنی می شود، همچنین باید دستگاه های کنترل الکترونیکی جاده ها و سطح سرویس دهی را توسعه دهیم.

وی به بهبود محیط کسب و کار اشاره کرد و گفت: براساس اصل 44 بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی از دولت می گیرد ضروری نیست و نباید بخش خصوصی برای هر مجوز به وزارت راه مراجعه کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی و قانون کنترل ساختمان در زمان وزارت بنده از مسکن و شهرسازی ایجاد شد، گفت: ما نیاز داریم استانداردهای حمل و نقل و مهندسی را به سطح بین المللی افزایش دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش بین المللی مهندسان اظهار داشت: نباید توسعه روستایی و عدالت در حوزه جغرافیایی را از یاد ببریم بهسازی مسکن روستایی، طرح هادی روستایی، سنددار کردن زمین‌های روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی تصریح کرد: قبل از سال 1372 بهسازی مسکن روستایی، طرح های هادی و سنددار کردن اراضی وجود نداشت و این از دستاوردهای دوره وزارت بنده در مسکن و شهرسازی است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی اصلی ترین مساله توزیع متوازن جمعیت است، بیان کرد: در حال حاضر جمعیت به شکل متمرکز در تهران و 10 شهر دیگر وجود دارد و در اکثر شهرهای ایران و مناطق روستایی جمعیت در حال تخریب است بنابراین باید جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود.

آخوندی افزود: بحث آمایش سرزمین و طرح های منطقه ای و ناحیه ای در سال‌های 72 تا 76 انجام گرفت، اما متاسفانه در دوره های بعدی فراموش شد اما در دستور کار وزارت بنده قرار دارد. وی با بیان اینکه معتقدم باید بخشی از وظایف وزارت راه و شهرسازی به شهرداری ها منتقل شود، گفت: اختیارات و ماموریت ها را می توان در استان ها به شهرداری ها محول کرد.

وی در خصوص مسکن مهر اظهار داشت: معتقدم مسکن مهر باید سه طبقه پایین درآمدی را پوشش دهد و به همین منظور در دوران وزارت مسکن و شهرسازی پیگیر مسکن اجتماعی بودیم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه تا قبل از سال 1372 هیچ ردیف بودجه ای برای تامین مسکن اقشار کم درآمد وجود نداشت، گفت: با طرح مسکن اجتماعی و تامین مسکن برای اقشار کم درآمد این موضوع ردیف بودجه پیدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین مخالف مسکن مهر نیستم، زیرا خود اولین کسی بودم که تامین مسکن اقشار کم درآمد را وارد نظام برنامه ریزی ایران کردم. آخوندی با طرح این پرسش که آیا مسکن مهر تمام برنامه مسکن ایران است، گفت: باید به مسکن اقشار متوسط هم توجه شود، زیرا طرح مسکن فقط مختص به مسکن مهر نیست و برنامه تامین مسکن ایران فراتر از مسکن مهر است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مکان یابی مسکن مهر درست انجام نشده است، گفت: تاسیسات زیربنایی و خدمات روبنایی از مهمترین مشکلات پروژه مسکن مهر است بنابراین در حال حاضر اصلی ترین ماموریت ما این است که این تاسیسات را تامین کنیم.

وی افزود: راهکار آن تقویت نهادهای شهرداری و تمرکز کمک دولت توسط شهرداری ها است، همچنین معتقدم که باید مدیریت در تمام بخش های صنعت حمل و نقل و مسکن و شهرسازی با هم در نظر گرفته شود و نمی توان تمام وظایف را به مسکن مهر تقلیل داد.

آخوندی با اشاره به اشتباه آماری یکی از نمایندگان مجلس افزود: کل مجموعه مسکن مهر دو میلیون و 100 هزار واحد است که تاکنون یک میلیون واحد آن تحویل داده شده و 800 هزار واحد نیمه تمام است که مشکلات بزرگی را در تامین خدمات زیربنایی دارد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر اجازه دهید هر کسی که وزیر شد 9 ماه فرصت داشته باشد و پس از بررسی نتیجه را در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند.

  منبع : خبرگزاری مهر
  12:00   دوشنبه 28 مرداد 1392  
 نظرات    
 
کورش نیکزاد 13:57 سه شنبه 29 مرداد 1392
1
 کورش نیکزاد
آقا به جون مادرم من هیچ نسبتی با جناب وزیر سابق ندارم
امیدوارم دیگه بعداز تودیع ایشون دست از سر کچل ما بردارین
:D