اخبار   
 

 مشوق‌هاى تازه براى نوسازى بافت‌هاى فرسوده

معاون وزیر مسکن و شهرسازی: نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در برنامه چهارم 5/3 برابر 20 سال گذشته بوده است *در طرح جدید واحدهای مالکانی که حاضر به مشارکت در طرح نباشند از طریق مزایده اعمال حاکمیت...

معاون وزیر مسکن و شهرسازی: نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در برنامه چهارم 5/3 برابر 20 سال گذشته بوده است *در طرح جدید واحدهای مالکانی که حاضر به مشارکت در طرح نباشند از طریق مزایده اعمال حاکمیت خواهد شد
نوسازی بافت‌های فرسوده شهری شتاب می‌گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،با اعمال سیاست‌ها و مشوق‌های جدید برای سازندگان واحدهای مسکونی و غیرمسکونی در بافت‌های فرسوده شهری بزودی شاهد تحولات بزرگی در امر نوسازی بافت‌های فرسوده شهری خواهیم بود.
این سیاست‌‌ها و مشوق‌ها قرار است در قالب مصوبه هفته گذشته مجلس برای تسریع در نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری به اجرا درآید. کارشناسان بر این باورند که طرح «حمایت از احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری» که به‌تازگی به تصویب مجلس رسیده در کنار قانون ساماندهی و عرضه تولید مسکن می‌تواند به قانون کامل تبدیل شده و بسیاری از مشکلات پیش روی تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده را حل کند. معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری اعتقاد دارد که اجرای کامل این طرح می‌تواند تحول بزرگی در امر نوسازی بافت‌های فرسوده بر پا کند.
احمد صادقی از عزم دولت دهم برای شتاب بخشیدن به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری خبر داد و به تشریح سیاست‌ها و مشوق‌های جدید دولت در این خصوص پرداخت. نوسازی 65 هزار هکتار بافت‌های فرسوده شهری شناسایی شده در کشور طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و به دلایل مختلف‌از جمله جدید بودن موضوع، در اولویت نبودن بحث نوسازی بافت‌های فرسوده برای دولت‌های گذشته، پیچیدگی خاص کار در بافت‌های فرسوده و نبود قانون الزام‌آور برای ساکنان در بافت‌های فرسوده با کندی روبه‌رو بوده است.
* نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در برنامه چهارم 5/3 برابر 20 سال گذشته بوده است
آمار نشان می‌دهد در طول برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه تنها یک‌هزار و 68هکتار از بافت‌های فرسوده احیا و نوسازی شده است. این در حالی است که به گفته معاون وزیر مسکن و شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در برنامه چهارم 5/3 برابر 20 سال گذشته بوده است. صادقی می‌افزاید: هرچند نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در طول برنامه چهارم رشد قابل توجهی داشته ولی هنوز کافی نیست. در سه سال اخیر با حمایت‌های ویژه دولت 70 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری نوسازی شده است. با این حال تاکنون 7 درصد از بافت‌ فرسوده شناسایی شده در کشور نوسازی شده است.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری یکی از عوامل اصلی عقب‌ماندگی این بخش را عدم‌حضور مردم و مشارکت پایدار آنان در عرصه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده می‌خواند و می‌افزاید: رویکرد دولت دهم در این بخش براساس حضور گسترده و پایدار مردم بنا شده و به همین دلیل ارائه بسته‌های تشویقی برای فراهم ساختن بسته مشارکت مردم در دستور کار دولت قرار دارد. این بسته‌ها شامل تسهیلات ارزان قیمت و بدون سپرده، تخفیف در عوارض پروانه ساختمانی و کمک ودیعه اسکان موقت به مالکان در بافت‌های فرسوده می‌شود. صادقی افزود: در این راستا در سال 88 به 30 هزار واحد مسکونی تسهیلات 14 و 15 میلیون تومانی پرداخت شد و امسال نیز بنا است به 58 هزار واحد مسکونی تسهیلات 20 و 25 میلیون تومانی پرداخت شود.
از معاون وزیر مسکن و شهرسازی در خصوص جزئیات طرح حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده که اخیراً به تصویب مجلس رسید پرسیدیم. صادقی گفت: این طرح که به منظور ایجاد وحدت رویه در فرایند احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تعیین محدوده‌های مورد حمایت آن مطرح شد شامل 14ماده است. براساس این طرح وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران) مکلف شده جهت جلوگیری از خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله پیشگیری لازم را به عمل آورد و از محل اعتبارات خود نسبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی این بافت اقدام کند.
*در طرح جدید واحدهای مالکانی که حاضر به مشارکت در طرح نباشند از طریق مزایده اعمال حاکمیت خواهد شد
وی همچنین به نحوه تملک املاک در این طرح اشاره کرد و گفت: در طرح جدید واحدهای مالکانی که حاضر به مشارکت در طرح نباشند از طریق مزایده اعمال حاکمیت خواهد شد. پیشتر این واحدها به قیمت کارشناسی تملک می‌شد که نارضایتی برخی مالکان را به دنبال داشت. معاون وزیر مسکن و شهرسازی همچنین به تشریح مشوق‌های جدید برای کاربری‌های غیرمسکونی پرداخت. مشوق‌های جدید برای کاربری‌های غیرمسکونی در حالی از سوی صادقی اعلام می‌شود که قبلاً مشوقی در این خصوص وجود نداشت. به‌گفته وی ساخت و سازهای غیرمسکونی در بافت‌های فرسوده سود لازم برای خود را دارد و دولت برای تشویق هرچه بیشتر آنها ترتیباتی اتخاذ کرده تا آنها بتوانند علاوه بر تقسیط عوارض شهرداری، آن را در اواخر کار پرداخت کرده و یا به ازای عدم دریافت عوارض، شهرداری را در طرح خود سهیم کنند.
براساس ماده دیگر این طرح شرکت‌های دولتی موظفند حق امتیاز آب، برق و گاز ساکنان این مناطق را بدون اخذ وجه جابه‌جا کنند.
*شرکت‌های غیردولتی می‌توانند در ازای تأمین فضاهای گردشگری، آموزشی و مذهبی مالیات خود را با هزینه‌های این طرح تهاتر کنند
شرکت‌های غیردولتی نیز می‌توانند در ازای تأمین فضاهای عمومی، گردشگری، آموزشی و مذهبی مالیات خود را با هزینه‌های این طرح تهاتر کنند. در همین حال دولت مجاز شده 10هزار میلیارد ریال برای احیای بافت‌های فرسوده در بودجه پیش‌بینی کند و معادل همین میزان را نیز شهرداری‌ها می‌توانند به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهند. معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: درقالب طرح جدید بانک مرکزی موظف شده حداقل 25 درصد کل تسهیلات ارزان قیمت بخش مسکن را به امر بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری اختصاص دهد.
* تدوین سند ملی راهبردی احیا و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده با رویکرد ضوابط معماری ایرانی-‌اسلامی ظرف شش‌ماه آینده
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری از تدوین سند ملی راهبردی احیا و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده با رویکرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی-‌اسلامی ظرف شش‌ماه آینده خبر داد و گفت: وزارت مسکن مکلف است این سند را با همکاری وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و شورای عالی استان‌ها به منظور جلب همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی در فرایند بهسازی بافت‌های فرسوده و در جهت مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه در سطح ملی و محلی ارائه دهد.
*بهره‌برداری از 50 هزار واحد نوسازی شده
معاون وزیر مسکن و شهرسازی همچنین در تشریح برنامه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در سال‌جاری گفت: تا پایان سال بیش از 50 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده نوسازی و تحویل داده‌خواهد شد که 10 هزار واحد آن در هفته دولت خواهد بود.
برای بهره‌برداری از این طرح‌ها یکهزار و 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. وی افزود: در سکونتگاه‌های غیررسمی (مناطق اقماری شهرها که بدون مجوز ساخت و ساز صورت می‌گیرد و منجر به شکل‌گیری حلبی آبادها در این مناطق می‌شود) نیز حدود دو هزار طرح خدماتی، فرهنگی، اقامتی با زیربنای 208هزار متر مربع و ارزش 70 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. در همین حال 88 طرح به مساحت 358هزار مترمربع مدرسه سازی، خانه بهداشت، آسفالت معابر، پارک‌ محله و مراکز فنی و حرفه‌ای در سکونتگاه‌های غیررسمی با اعتباری معادل 54 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. معاون وزیر مسکن گفت: در صورت تأمین اعتبار تا پایان برنامه پنجم توسعه بالغ بر 700 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری نوسازی خواهد شد.
هر چند با اجرای این طرح جدید در کنار قانون ساماندهی و تولید مسکن می‌توان امیدوار بود راه برای برداشتن چندین گام به جلو در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری فراهم شود و به‌‌رغم توجه ویژه دولت‌های نهم و دهم ولی هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب در این بخش کارهای زیادی باید صورت پذیرد. در همین حال به نظر می‌رسد علاوه بر ایجاد انگیزه‌های مالی که یقیناً با این قانون جدید تأمین خواهد شد، دست‌اندرکاران این بخش باید به کار فرهنگی در زمینه اعتمادسازی مردم به مجریان نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخته و با اصلاح قوانین به بحث الزام در این بخش بیش از پیش بها داده شود.
  منبع : دولت
  11:06   پنجشنبه 31 تیر 1389  
 نظرات