اخبار   
 

 جزئیات تازه از طرح باغ شهر

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با تشریح جزئیات جدید از طرح «باغ‌شهر» اعلام کرد: بعد از تهیه‌ شیوه‌نامه ایجاد باغ‌شهر، مطالعاتی در سطح استان‌ها برای شناسایی و مکان‌یابی زمین‌هایی که قابلیت احداث خانه‌باغ‌ها را داشته باشند، انجام شد و لیستی از این زمین‌ها به دبیرخانه شورا نیز ارسال شده، اما اقدام عملیاتی هنوز آغاز نشده است. میرمحمد غراوی هدف دولت از پیگیری طرح «باغ‌شهر» را علاوه بر تامین مسکن و افزایش فعالیت‌های کشاورزی، مراقبت از اراضی ملی در مقابل تصرفات غیرقانونی عنوان کرد...

دبیر شورای عالی شهرسازی به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد جزئیات تازه از طرح «باغ‌شهر»
شیوه‌نامه ایجاد باغ‌شهر در دولت تهیه شد؛ پیگیری سه هدف ارسال نتایج «مکان‌یابی‌های استانی برای شناسایی زمین‌ با قابلیت باغستان» به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی گروه مسکن- هاجر شادمانی: طرح احداث باغ‌شهر در مجاورت شهرهای کشور که 5 ماه پیش رییس‌جمهور اجرای آن را با اعلام «تصمیم برای واگذاری زمین در قطعات 1000 مترمربعی به هر خانوار» وعده داد، هم‌اکنون به پایان مرحله مطالعاتی رسیده و در انتظار یک «دستور» برای اجرا قرار دارد.
میرمحمد غراوی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن تشریح اهدافی که دولت در طرح «باغ‌شهر» آنها را دنبال می‌کند، به آخرین اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه‌وشهرسازی ابتدا مطالعه کاملی را در حوزه باغ‌شهر برای کل کشور انجام داد و سپس نتایج آن طی چندین جلسه در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی و به تصویب رسید و در نهایت منجر به تهیه «شیوه‌نامه ایجاد باغ‌شهر» در دولت شد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به ابلاغ متن شیوه‌نامه، افزود: سازمان‌های استانی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها لیست و مشخصات زمین‌هایی که قابلیت ساخت «خانه‌باغ» را دارند، به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ارسال کرده‌اند، اما هم‌اکنون کار اجرایی متوقف است تا زمانی که دستور نهایی در این باره صادر شود.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با توضیح بیشتر در این باره، تصریح کرد: دولت در طرح «باغ‌شهر» سه هدف را توام دنبال می‌کند. واگذاری زمین‌های دولتی برای ساخت خانه‌باغ از یک‌سو باعث مراقبت اراضی ملی در مقابل تصرف گروه‌های سودجو و زمین‌خوار می‌شود و از سوی دیگر به دلیل تامین مسکن خانوارها و انجام فعالیت‌های کشاورزی روی این زمین‌ها، ارزش‌افزوده نصیب زمین‌های دولتی می‌شود که همه این موارد به عنوان نقاط قوت طرح «باغ‌شهر» قابل دفاع است.
غراوی در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره اصل طرح «باغ‌شهر» تاکید کرد: رییس‌جمهور از بدو فعالیت خود ایده‌ای داشت مبنی بر اینکه اراضی دولت به این علت که کنترل و نظارت بر آنها کم است و در معرض تصرف افراد قرار می‌گیرد، باید به صورت بهینه مورد استفاده قرار بگیرد و به ما ماموریت داده بودند شرایطی را برای این اراضی فراهم کنیم تا با تامین آب مناسب و سایر زیرساخت‌ها در جهت تامین مسکن مردم و امکان فعالیت کشاورزی، زمین‌ها را به باغ‌شهر تبدیل کنیم. موضوع باغ‌شهر بر همین اساس شکل گرفت که بعدا در شورای عالی شهرسازی، اسم آن به باغستان‌ها تغییر کرد.
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه‌وشهرسازی گفت: در حال حاضر مطابق مکان‌یابی‌های صورت گرفته در استان‌های مختلف که بر مبنای منابع آب و اقلیم هر منطقه به دست آمده است، زمین‌هایی مورد شناسایی قرار گرفته که فعلا هیچ اقدام کشاورزی خاصی در آنها انجام نشده اما با یک‌شرایطی، فعالیت باغداری می‌تواند روی این زمین‌ها صورت بگیرد.
ارسال گزارش به دفتر مقام معظم رهبری
غراوی همچنین درباره زمان صدور دستور اجرای سراسری باغ‌شهر نیز تصریح کرد: نتایج مطالعات و مکان‌یابی‌های استانی در چندین جلسه شورای عالی مسکن در حضور رییس‌جمهور مطرح شد، اما پس از رسیدگی به تعدادی از این موارد، نگرانی‌های مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه «مبادا این اقدام باعث تصرف اراضی بخصوص اراضی ملی شود و مشکلات بزرگی را ایجاد کند» بوجود آمد و این امر باعث شد رییس‌جمهور دستور بدهد که مطالعات صورت گرفته و نتایج حاصل شده درباره طرح باغ‌شهر به استحضار مقام معظم رهبری برسد تا اگر ایشان تایید کردند، برنامه اجرای باغ‌شهر را ادامه بدهیم و در صورتی که نظری داشتند، مطابق آن عمل کنیم.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر کار عملیاتی برای باغ‌شهر متوقف است و در صورتی که ابراز نگرانی مقام معظم رهبری درباره تبعات این طرح، رفع نشود، قطعا کار متوقف باقی خواهد ماند.
وی در عین حال گفت: شیوه‌نامه تهیه شده در خصوص نحوه اجرای طرح باغ‌شهر که پیش از این، مورد تدوین قرار گرفته بود، بیشتر شامل ضوابط و مقرراتی است که عمدتا از تخریب اراضی بخصوص اراضی دولتی که در معرض تصرف و تخریب هستند، جلوگیری می‌کند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» طرح با‌غ‌شهر برای اولین بار در سال87 از طرف دولت اعلام شد، اما تا سال89 مسکوت ماند و در آن سال، خبر رسید در نقاطی از اطراف شهر تهران، مجموعه‌ای از زمین‌های دولتی برای احداث باغ‌شهر آماده‌سازی می‌شود تا به صورت مزایده‌ای به متقاضیان فروخته شود.
هر چند این عملیات چند ماه بعد متوقف شد، اما اوایل امسال رییس‌جمهور شکل جدیدی از طرح باغ‌شهر را رونمایی کرد به این صورت که زمین‌های دولتی بدون مزایده یا حتی فروش، به خانوارها برای ایجاد خانه‌باغ واگذار شود.
تاکنون درباره این طرح نیز جز مطالعاتی که معاون وزیر راه‌وشهرسازی از نهایی شدن آن در دولت خبر داده، اقدام عملیاتی دیگری انجام نشده است.
  منبع : دنیای اقتصاد
  09:33   سه شنبه 29 آذر 1390  
 نظرات    
 
مهدی ناظمی 17:43 چهارشنبه 30 آذر 1390
0
 مهدی ناظمی
مرسی جالب بود