اخبار   
 

 بررسی علت تاخیر در مسکن‌مهر تهران

محرابیان: امیدوارم واحدهای مسکونی‌مهر در پرند ظرف 4 ماه آینده تحویل داده شودواکنش تلویحی مقام صنعتی به حضور شرکت‌های خارجی در ایران کی این بازدیدها به قیچی‌کردن روبان تبدیل می‌شود؟...

محرابیان: امیدوارم واحدهای مسکونی‌مهر در پرند ظرف 4 ماه آینده تحویل داده شود واکنش تلویحی مقام صنعتی به حضور شرکت‌های خارجی در ایران کی این بازدیدها به قیچی‌کردن روبان تبدیل می‌شود؟
گروه مسکن- لیلا درخشان: 1100 واحد مسکونی‌مهر که قرار بود پایان شهریورماه امسال توسط مسوولان ارشد دولت در پرند برای تهرانی‌ها به بهره‌برداری برسد، بعد از ظهر پریروز به‌صورت نیمه‌ساخته میزبان وزیر صنایع شد.
علی‌اکبر محرابیان سرانجام از محلی که در آن، کارخانه‌های تولید قطعات پیش‌ساخته، مسکن‌سازی می‌کنند بازدید کرد تا از نتایج طرحی که حدود دو سال پیش دولت اجرای آن را به وزارت صنایع محول کرده بود، مطلع شود. در نیمه‌های عمر کاری دولت نهم اعلام شد هیات دولت حمایت و بسترسازی از احداث حدود 300 کارخانه صنعتی‌سازی مسکن را به وزارت صنایع سپرده است که باید این کارخانه‌ها در کمترین زمان و با پشتیبانی مالی به بهره‌برداری برسند. اکنون بخش کوچکی از این ماموریت انجام شده است.
وزیر صنایع عصر شنبه گذشته در راس هیاتی ویژه از وزارتخانه‌اش، عازم پرند شد و با حضور در محل پروژه ساخت صنعتی 1100 واحد مسکونی‌مهر، ضمن دفاع از دست‌اندرکاران و پیمانکاران پروژه، تاخیر در ساخت و تحویل واحدها را پذیرفت. محرابیان البته برای این تاخیر دلیل هم آورد و گفت: اولا این پروژه اجرای آزمایشی ساخت‌وساز به روش صنعتی‌ است که چون ابتدای راه بود، ویژگی‌های خاص خود را داشت.
ثانیا بین زمان شروع کار و زمان عقد قرارداد پیمانکاران اختلافی ایجاد شد که این موضوع در کنار فراهم نبودن آیین‌نامه‌های مورد نیاز باعث شد روند کار به این شکل زمانبر شود. وزیر صنایع در عین حال اظهار امیدواری کرد 1100 واحد مسکونی‌مهر که هم‌اکنون در شهر جدید پرند با استفاده از فناوری‌های نوین در حال ساخت است، ظرف 4 ماه آینده تکمیل و تحویل متقاضیان داده شود. این گفته وزیر صنایع با آنچه طی روزهای اخیر بابت زمان نهایی افتتاح این 1100 واحد مطرح شده تفاوت دارد.
در شرایطی که تاخیر در ساخت‌وسازهای پروژه پایلوت صنعتی‌سازی 1100 واحد مسکونی مهر در پرند در کانون توجه مسوولان قرار گرفته است، عصر پریروز وزیر صنایع در جریان بازدید 4 ساعته خود از این پروژه در جمع خبرنگاران حاضر شد و از دلایل این تاخیر رمزگشایی کرد. مهندس علی‌اکبر محرابیان عدم تصویب آیین‌نامه ساخت‌وسازهای صنعتی و همچنین ناهمخوانی زمان شروع کار با زمان عقد قرار داد را از جمله دلایلی دانست که به گفته وی باعث شده صنعتی‌سازی مسکن در پروژه پایلوت پرند با تاخیر اجرایی شود.
با این حال این سوال مطرح است که بازدیدهای مکرر مسوولان از مسکن مهر چه زمانی به قطع روبان منجر خواهد شد. وی در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» در خصوص دلایل استفاده از فناوری‌های قدیمی و همچنین به کارگیری سازه‌های چوبی در این پروژه گفت: در پروژه صنعتی‌سازی پایلوت پرند تلاش براین بوده است که تمام نمونه‌های مختلف صنعتی‌سازی استفاده شود.
طبیعتا استفاده از فناوری چوبی بیشتر با اقلیم‌هایی که دارای بارش بیشتر هستند سازگار است، اما با توجه به اینکه مقرر شده بود که در این پروژه از فناوری‌های نوین ساختمانی مختلف استفاده شود؛ بنابراین از فناوری چوب نیز بهره گرفته شد. به اذعان وی پروژه پایلوت پرند یک نوع کارگاه آموزشی برای همه متخصصان کشور و دانشجویان کشور است که می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: طبیعتا فناوری که میزان مصرف مصالح ساختمانی و وزن ساختمان را کاهش و استقامت ساختمان را افزایش دهد، حتی اگر قدیمی باشد نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از این رو صرف قدیمی بودن یک سازه دلیل بر نامطلوب بودن آن نمی‌تواند باشد.
پیش‌بینی وزیر صنایع از آینده صنعتی‌سازی
محرابیان تاکید کرد: پروژه 1100 واحدی مپسا تقریبا در حال اتمام است و پروژه بعدی ساخت 5 هزار واحد مسکن صنعتی است که در فاز 5 شهر جدید پرند در حال اجرا است و در مرحله بعدی نیز تولید 15 هزار واحد مسکونی تعریف شده است. پیش‌بینی می‌شود که مسکن صنعتی و تولید ساختمان به روش صنعتی کاملا نهادینه شود که به دنبال آن آموزش‌های لازم در کشور برای مهندسان و متخصصان ایجاد می‌شود.
وزیر صنایع ضمن اینکه سرعت توسعه صنعتی‌سازی مسکن را مطلوب ارزیابی کرد، خاطرنشان ساخت: تولید مسکن به روش صنعتی در کشور کاملا در حال نهادینه شدن است و روش‌های مختلف تولید صنعتی مسکن در حال اجرا است؛ به طوری که در پروژه پایلوت 1100 واحدی پرند در حدود 8 روش صنعتی به کار گرفته شده است.
روایت وزیر صنایع از دلیل حضور خارجی‌ها در مسکن مهر وی تاکید کرد: با توجه به این مساله هیچ‌گونه نیازی به انتقال فناوری از خارج از کشور در این زمینه وجود ندارد؛ اما به هر حال ممکن است برخی از شرکت‌های خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ایران داشته باشند که در شرایط فعلی اولویت با شرکت‌های داخلی و استفاده از فناورهای نوین ساخت در امر تولید مسکن صنعتی است.
وزیر صنایع خاطرنشان ساخت: پروژه 1100 واحدی مپسا براساس زمانبندی که برای آن تعریف شده است، قرار است که مرحله به مرحله به اتمام برسد که تاکنون پیشرفت کار براساس زمانبندی بوده است. البته یک اختلافی بین زمان شروع کار و زمان عقد قرار داد ایجاد شد و با توجه به اینکه آیین‌نامه طراحی ساختمان در کشور وجود نداشت و با در نظر گرفتن اینکه تسهیلات بانکی برای ساخت‌وسازهای صنعتی 5 میلیون تومان بیشتر از سنتی‌سازی شد، نیاز به تصویب آیین‌نامه تکمیلی ضرورت پیدا کرد که با تصویب آن قطعا مشکلات فعلی برطرف خواهد شد.
وی اظهار داشت: مجموعه این شرایط باعث شد که اجرای پروژه پایلوت صنعتی‌سازی اندکی با تاخیر انجام شود؛ اما به هرحال مراحل مختلف کار براساس زمانبندی پیش می‌رود. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه در فرآیند ساخت لازم است که مسکن به صورت کیفی، ارزان، مقاوم و سریع ساخته شود، بنابراین گریزی از استفاده از صنعتی‌سازی مسکن نیست و این مقوله در واقع به یک ضرورت تبدیل شده است.
وزیر صنایع خاطرنشان ساخت: در حال حاضر با توجه به راه‌اندازی کارخانه‌های مختلف تولید قطعات صنعتی مسکن در کل کشور اوضاع صنعتی‌سازی مسکن مطلوب ارزیابی می‌شود، ضمن اینکه در امر صدور خدمات مهندسی با توجه به ساخت 10 هزار واحد مسکونی درکشور ونزوئلا از جنبه صدور خدمات مهندسی نیز اوضاع مطلوب به نظر می‌رسد. وی تاکید کرد: با شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای کشور به روش صنعتی ساخته شود. ضمن اینکه باید در نظر گرفت که صنعتی‌سازی آسایش جانی و مالی را برای مردم به دنبال دارد.
افزایش توان شرکت‌های داخلی
در همین حال در ادامه این مراسم سید حسن قلعه‌نویی، مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران «مپسا» نیز با اشاره به اجرای موفق پایلوت صنعتی‌سازی در پرند گفت: اجرای پایلوت صنعتی‌سازی باعث شده است که توان فنی شرکت‌ها به شدت افزایش پیدا کند و امکان تولید انبوه مسکن در تیراژ بالا فراهم شود.
وی گفت: علاوه براین در شرایط فعلی اگر 50 الی 70 شرکت داخلی در زمینه تولید صنعتی مسکن توانمند شوند، امکان تولید 50 هزار واحد صنعتی در کمتر از یکسال نهادینه خواهد شد.
به اذعان وی، فرهنگ‌سازی و ترویج آموزش صنعتی‌سازی از اهداف اصلی پروژه پایلوت صنعتی‌سازی پرند است که تاکنون 11 استان از سراسر کشور برای آموزش مربیگری نیرو اعزام کرده‌اند که این مربیان در استان‌های مختلف برای ترویج صنعتی‌سازی مسکن اقدام خواهند کرد.
کاهش مصرف سیمان با استفاده از صنعتی‌سازی
قلعه‌نویی اذعان کرد: استفاده از صنعتی‌سازی باعث می‌شود که از پرت مصالح ساختمانی جلوگیری به عمل آید و به دنبال آن هستیم که در فرآیند صنعتی‌سازی مصرف سیمان را از مترمربعی 70 کیلو به 30 کیلو کاهش دهیم.
وی خاطرنشان ساخت: هرچند که صنعتی‌سازی در ابتدا هزینه بر است، اما به هرحال زمانی که به مرحله تولید انبوه برسد، قطعا با ارزان‌سازی همراه خواهد بود. همچنین جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسکن با اشاره به ساخت خانه‌های چوبی در پروژه پایلوت صنعتی‌سازی پرند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه خانه‌های چوبی ساخته شده در پرند متقاضیان خاص خود را دارد، بنابراین حکم تخریب برای آنها صادر نخواهد شد، اما به هرحال با در نظر گرفتن اینکه این نوع سازه بیشتر با آب و هوای مرطوب و بارانی انطباق دارد، بنابراین این نوع سازه در مراحل بعدی صنعتی‌سازی اجرایی نخواهد شد.
در همین زمینه سعید صابونی، مدیرعامل شهر جدید پرند نیز با رد هرگونه صدور حکم تخریب برای خانه‌های چوبی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و فناوری به کار گرفته شده در این سازه استاندارد است، اما به هرحال در مورد اینکه در مراحل بعدی از این سازه استفاده شود یا خیر باید تصمیم‌گیری شود.
همچنین سیدمجید هدایت، رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این زمینه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه پروژه پایلوت صنعتی‌سازی مسکن به نوعی یک کارگاه ساختمانی است بنابراین استفاده از فناوری‌های مختلف ساختمانی در این پروژه ضرورت دارد، ضمن اینکه سازه چوبی به کارگرفته شده دارای تاییدیه‌های لازم از مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان است.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:40   دوشنبه 15 شهریور 1389  
 نظرات