اخبار   
 

 جزئیات سند مالکیت مسکن مهر

اولین سند محضری مسکن‌مهر برای یک مجتمع مسکونی در استان مرکزی صادر شد. جزئیات این سند رسمی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تنظیم شده نشان می‌دهد سند واحدهای مسکونی‌مهر در نگاه اول کاملا شبیه سند سایر آپارتمان‌ها است با این تفاوت که در سند ملکی مسکن‌مهر قید می‌شود که «حد مالکیت صاحب‌سند فقط در حد شش‌دانگ اعیانی آپارتمان است» و «عرصه (زمین) ملک کماکان در مالکیت دولت باقی می‌ماند...

«دنیای‌اقتصاد» نحوه تشخیص مسکن‌مهر از روی سند محضری را شرح می‌دهد
صدور اولین سند مالکیت مسکن‌مهر
هیچ اسمی از «مسکن‌مهر» در سند نوشته نمی‌شود گروه مسکن- فرید قدیری: اولین سند مالکیت محضری مسکن‌مهر برای یک مجتمع مسکونی در شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی صادر شد.
در این سند که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تنظیم شده، برخلاف تصور عمومی، اسمی از «مسکن‌مهر» برده نشده است، بنابراین با نگاه اول به سند واحدهای مسکونی‌مهر نمی‌توان به این تشخیص رسید که این نوع آپارتمان‌ها در زمره مسکن‌مهر قرار دارند.
اما در صفحه سوم سند مالکیت واحدهای مسکونی‌مهر از دو عبارت استفاده شده که دقت در متن آن، ویژگی مسکن‌مهر را در سند، کاملا مشخص می‌کند.
در صفحه اصلی (صفحه دوم) سند محضری مسکن‌مهر، جلوی اسم مالک مشخصات متقاضی نوشته می‌شود. متقاضی همان فردی (عضو تعاونی) است که با آورده نقدی خود، صاحب واحد مسکونی شده است؛ اما با رجوع به صفحه سوم، حدود مالکیت فرد در این واحدها فقط در حد «اعیان» معرفی می‌شود و عرصه «در اختیار دولت» باقی می‌ماند. در صفحه سوم اولین سند رسمی مسکن‌مهر ابتدا عبارت «شش‌دانگ اعیانی یک‌باب آپارتمان به مالک منتقل شده است» نوشته شده و چند خط پایین‌تر از عبارت «عرصه آن کماکان در مالکیت دولت می‌باشد» استفاده شده است.
گزارش دنیای‌اقتصاد از متن تصاویر کامل اسکن‌شده از سند مالکیت یک واحد مسکونی‌مهر که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شده حاکی است: در صفحه سوم این سند و در قسمت مربوط به مشخصات ملک و محل آن، اینطور نوشته شده است: شش دانگ اعیانی یک‌باب آپارتمان با آدرس پستی ... و متراژ دقیق مساحت داخل آپارتمان به اندازه ... طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن انتقالی از طرف سازمان مسکن ‌‌و شهرسازی استان که عرصه آن کماکان در مالکیت دولت می‌باشد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، قیمت تمام‌شده واحد مسکونی‌مهر که سند محضری آن در دلیجان برای این واحد صادر شده، مبلغ 28 میلیون و 237 هزار تومان تعیین شده است که این قیمت همان ارزش معامله این آپارتمان است. به این ترتیب مسکن‌مهر در یکی از شهرستان‌های استان مرکزی برای متقاضیان حدود 28 میلیون تومان تمام می‌شود که 20 میلیون تومان از این رقم را وام بانکی تشکیل می‌دهد و 8 میلیون تومان مابقی را باید مالک پرداخت کرده باشد.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:53   سه شنبه 18 آبان 1389  
 نظرات