اخبار   
 

 تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن مهر

وزارت مسکن و شهرسازی از تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور خبر داد و تعداد متقاضیان تائید شده مسکن مهر تا پایان اردیبهشت ماه جاری را 866 هزار نفر اعلام کرد...

وزارت مسکن و شهرسازی از تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور خبر داد و تعداد متقاضیان تائید شده مسکن مهر تا پایان اردیبهشت ماه جاری را 866 هزار نفر اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای اعطای تسهیلات بخش مسکن در سال جاری دولت تغییراتی را در برنامه تسهیلاتی مسکن مهر اعمال کرده است. به منظور تسهیل و تسریع در روند اجرای پروژه های مسکن مهر و کمک هر چه بیشتر به متقاضیان واجد شرایط در تامین هزینه های احداث مسکن، دولت سقف تسهیلات مسکن مهر را برای تولید با استفاده از مصالح صنعتی و فناوریهای نوین ساختمانی تا 250 میلیون ریال و برای سایر ساخت و سازها تا 200 میلیون ریال افزایش داده است.
بر اساس این گزارش، همچنین نرخ سود تسهیلات در تهران تا 9 درصد، در مراکز استانها تا 7 درصد و در سایر نقاط شهری تا 4 درصد کاهش یافته است. به منظور استفاده از ظرفیتهای موجود ساخت و ساز در کشور و نیز تسریع در پاسخگویی به نیاز افراد فاقد مسکن، امکان بهره مندی افراد حقیقی و حقوقی مالک زمین و انبوه سازان از تسهیلات مسکن مهر فراهم شده است.
همچنین طبق آخرین اطلاعات دریافتی تا اواخر اردیبهشت تعداد متقاضیان واجد شرایط نهایی مسکن مهر بالغ بر866 هزار نفر بوده که در این راستا اکنون بیش از 604 هزار واحد اقدام به اخذ پروانه احداث کرده، 384 هزار واحد در مرحله پی سازی، 159 هزار واحد در مرحله اسکلت و سقف 60 هزار واحد در مرحله سفت کاری و 28 هزار واحد نیز در مرحله نازک کاری قرار دارند. همچنین نزدیک به 403 هزار فقره تسهیلات آماده سازی، 203 هزار تسهیلات مرحله اول ساخت، 66 هزار مرحله دوم و 33 هزار تسهیلات مرحله سوم ساخت پرداخت شده که نشانگر جذب 61 درصد از منابع تخصیصی به این طرح از محل خط اعتباری است.
وزارت مسکن از ماههای گذشته با گسترش شیوه های اجرایی طرح مسکن مهر در قالب استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن، گروه های 3 تا 5 نفره ساخت، انبوه سازان و گروههای مالک زمین تلاش خود را برای این طرح مضاعف کرده به طوری که با برنامه ریزی های انجام گرفته مقرر شده تا پایان شهریور ماه پی سازی تمام واحدهای متقاضیان این طرح تمام شود و تا پایان سالجاری نیز شاهد اتمام مرحله نازک کاری واحدها باشیم.
دولت به منظور ترویج و تشویق استفاده ازمصالح صنعتی و فناوریهای نوین صنعت ساختمان و با هدف صرفه جویی در انرژی، مصالح ساختمانی، تسریع در روند اجرای پروژه، ارتقای کیفیت ساخت و سقف تسهیلات ساخت و سازهای صنعتی را تا 250 میلیون ریال افزایش داده است و همچنین اجازه ورود ماشین آلات تولید مصالح ساختمانی را با تعرفه گمرکی صفر درصد صادر کرده است.
این گزارش می افزاید، میزان اتلاف انرژی قابل توجه و سرعت پایین ساخت از دیگر مشکلاتی است که ساخت و سازهای سنتی دارند. وزارت مسکن به عنوان سیاستگذار این حوزه و برای رفع معایب و نواقص روش سنتی ساخت مسکن، استفاده از دانش نوین را در دستور کار قرار داد. بنابراین ضمن توجه به ضوابط معماری و ساختمان و همچنین ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی کشور، تولید مسکن به روش صنعی، مراحل مطالعاتی خود را به پایان رسانده و اکنون به مرحله اجرا رسیده است.
در راستای استفاده از توان و ظرفیت های بالقوه انبوه سازان در کشور، دولت برنامه ورود انبوه سازان به برنامه مسکن مهر را از طرق مختلف فراهم کرده است. به همین منظور تفاهم نامه ای بین وزارت مسکن و شهرسازی و کانون سراسری انبوه سازان در خصوص واگذاری اراضی دولتی به انبوه سازان برای احداث مسکن مهر با فناوری های روز منعقد شده است.
در تدوین رویکردهای برنامه پنجم در بخش مسکن، اهداف، سیاستها و راهبردهای ارائه شده برای پاسخگویی به این موضوعات بر مبنای دو رویکرد اساسی و مهم تدوین شده است. رویکرد اول حمایت از برنامه های تامین مسکن اقشار جوان و کم درآمد جامعه با تاکید ویژه بر عرضه واحدهای مسکونی متناسب با توان مالی خانوارهای جوان به منظور افزایش تولید مسکن منطبق با تعداد این خانوارها است. در این راستا طی سالهای برنامه به طور متوسط تولید حدود 1 میلیون واحد مسکونی پیش بینی شده است.
رویکرد دوم نیز حمایت از مقاوم سازی ساختمانها، اصلاح الگوی مصرف و افزایش کیفیت ساخت و سازها با استفاده از فناوری های نوین است.
  منبع : خبرگزاری مهر‌
  09:58   یکشنبه 23 خرداد 1389  
 نظرات