اخبار   
 

  استاد پرویز شهریاری، ریاضی‌دان، آموزگار و روزنامه‌نگار برجسته درگذشت

استاد پرویز شهریاری، چهره‌ی ماندگار و آموزگار ریاضیات، بامداد آدینه، بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه، بر اثر سکته‌ی قلبی در سن 86سالگی در بیمارستان جم تهران چشم...

استاد پرویز شهریاری، چهره‌ی ماندگار و آموزگار ریاضیات، بامداد آدینه، بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه، بر اثر سکته‌ی قلبی در سن 86سالگی در بیمارستان جم تهران چشم از جهان فروبست.


استاد پرویز شهریاری در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در خانواده‌ای زرتشتی در کرمان دیده به جهان گشودند و تحصیلات خود را تا پایانِ دبیرستان در همین شهر گذارندند؛ و سپس برای گرفتن دیپلم و پی گرفتنِ تحصیل، راهی تهران شدند و در پایتخت در رشته‌ی ریاضی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدند.

ایشان به‌هنگام تحصیل در دانشگاه، در دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌های گوناگون ریاضی تدریس می‌کردند و هم‌زمان به روزنامه‌نگاری نیز می‌پرداختند. نوشتن برای روزنامه‌ی «قیام ایران»، سردبیریِ هفته‌نامه‌ی «وهومن» و انتشار ماهنامه‌ی «اندیشه‌ی ما» از کارهای مطبوعاتی ایشان تا پیش از فارغ‌التحصیل شدن بودند. ایشان همچنین بعدها سردبیری و انتشار
نشریه‌های «سخن علمی»، «آشتی با ریاضیات»، «چیستا» و «دانش و مردم» را نیز بر عهده داشتند.

زنده‌یاد استاد شهریاری که همواره بر «آموزگار» بودنِ خود تأکید داشتند، پایه‌گذار نخستین کلاس آمادگی برای کنکور در ایران، با نام «گروه فرهنگی خوارزمی» نیز بودند؛ و در راه‌اندازیِ چندین مدرسه‌ی دیگر و یا سامان‌دهی برنامه‌های آموزشیِ آن‌ها، همچون دبیرستان‌های خوارزمی، مرجان، فیروزبهرام و مدرسه‌ی‌ عالی اراک، مشارکتِ فعالانه داشتند.

 


ایشان در سال ١٣۴۵ خورشیدی موفق به دریافتِ نشان درجه‌ی یکِ علمی کشور شدند، و پس از دریافتِ دکترای افتخاری در رشته‌ی ریاضی از دانشگاه کرمان در سال 1381، به‌عنوان چهره‌ی ماندگار علمی سال 1384 در رشته‌ی ریاضیات برگزیده شدند.

از این استاد بزرگ و بی‌همتا، نزدیک به دویست عنوان کتاب آموزشی و کمک‌درسی در زمینه‌ی ریاضیات، همچون کتاب‌های معروفِ «روش‌های جبر» و «روش‌های مثلثات» و دوره‌ی‌ کتاب‌های lang=FA>درسی ریاضی سه سالِ نخستِ دبیرستان (نظام قدیم)، دوره‌‌ی کامل ریاضیات دبیرستانی و سه جلد کتاب آنالیز ریاضی، و حدود 20 کتاب در زمینه‌های گوناگونِ تاریخ، فلسفه، کاربرد و آموزش ریاضیات و 9 جلد کتاب سرگرمی در ریاضیات، برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان کشور به یادگار مانده است.

زنده‌نام استاد شهریاری افزون بر این آثار، کتاب‌های دیگری نیز در زمینه‌های گوناگون گردآوری یا ترجمه کرده‌اند‌ که از میان آن‌ها، «دانشمندان و هنرمندان»،
«خانه‌ی‌
اهریمن»، «دانش و شبه‌دانش»، «دو درس کوتاه درباره‌ی‌ دیرین‌شناسی»، «قطاری که در بعد چهارم گم شد» و «نظریه‌ی‌ نسبیت در مساله‌ها و تمرین‌ها» را می‌توان نام برد.

ایشان که پیش از این نیز چند بار دچار حمله‌ی قلبی و مغزی شده‌ بودند، ساعت ۵ بامداد دیروز (آدینه، 22 اردیبهشت 1391) بر اثر سکته‌ی فلبی چشم از جهان فروبستند و پیکرشان حدود ساعت ١۶ همان روز، در آرامگاه زرتشتیان تهران در قصر فیروزه به خاک سپرده ‌شد.

یادشان جاوید و گرامی، و شیوه و راهشان پررهرو باد.

 


 


 


 


 


 


 


 


 

 

 

 

برگرفته از : خبرگزاری‌های کار و مهر

www.ilna.ir ، www.mehrnews.com ، 22 اردیبهشت 1391

یکپارچه‌سازی و ویرایش : امیریاشار فیلا

 
  منبع : ارسال شده توسط امیریاشار فیلا
  08:05   شنبه 23 اردیبهشت 1391  
 نظرات    
 
حامد حقی 16:09 یکشنبه 24 اردیبهشت 1391
1
 حامد حقی
چون زرتشتی بود خبری از درگذشت این اندیشمند در صدا و سیما نشنیدیم.

تفو بر تو ای چرخ گردون تفو...
بهروز شیربان 12:24 دوشنبه 25 اردیبهشت 1391
1
 بهروز شیربان
یادشان جاوید و گرامی، و شیوه و راهشان پررهرو باد.
نیما محسون 18:15 شنبه 30 اردیبهشت 1391
0
 نیما محسون
درود به روان پاک استاد پرویز شهریاری، دوستان کتابهای ایشان واقعا مفید و ماندگار هستند.از خواندن آنها غافل نشیم.
امیر یاشار فیلا 11:02 سه شنبه 3 آذر 1394
0
 امیر یاشار فیلا


یادی از زنده‌یاد استاد پرویز شهریاری، در هشتادونهمین زادروز ایشان

«از سرنوشتم و راهی که برگزیده‌ام، راضی هستم و اگر اکنون کسی از من بپرسد "چه‌کاره‌ای و در زندگی خود چه کرده‌ای؟"، پاسخ می‌دهم: معلم بودم و معلمی کرده‌ام؛ اگر کنجکاوی بیش‌تری نشان دهد، می‌گویم عدالت‌خواهی و ریاضیات را دوست دارم و به هردوی آن‌ها عشق می‌ورزم.» ـ (زنده‌یاد استاد پرویز شهریاری)

Ostaad P.SH


سرویس علم و فن‌آوریِ خبرگزاری دانشجویان ایران، دیروز (دوشنبه، دوم آذرماه 1394) به بهانه‌ی هشتادونهمین زادروز زنده‌یاد استاد پرویز شهریاری، یادی از آن استاد گران‌مایه و دستاوردهایش کرد.

این یادنامه را این‌جا ببینید و بخوانید.


علی کتابی 12:33 شنبه 2 اردیبهشت 1396
0
 علی کتابی
سلام آقای یاشار. من دنبال یه سری کتاب از شهریاری بودم. لطفا اگر کتابی برای فروش از ایشان دارید یا مکانی که کتاب از ایشان داشته باشه، راهنمایی کنید
ممنون
ketabi936@gmail.com
09302117300
امیر یاشار فیلا 01:28 دوشنبه 4 اردیبهشت 1396
0
 امیر یاشار فیلا

سلام جناب آقای کتابی
پس از یک بررسی مختصر، با شما تماس خواهم گرفت.