اخبار   
 

 مدیریت تاثیرهدفمندی یارانه‌ها، برمسکن

با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت و وزارت مسکن تأثیرات ناشی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مدیریت می‌شود...

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، پیرو درج مطلبی با عنوان "2 روایت از نگرانی های اجاره نشینان "در تاریخ 19/8/89 در روزنامه سیاست روز، وزارت مسکن به این روزنامه جوابیه داد.
در جوابیه وزارت مسکن، آمده است: آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور حاکی از آن است که در تابستان سال جاری تغییر اجاره‌بهای مسکن بطئی بوده است و آنچه به عنوان افزایش اجاره‌بها در برخی از جراید عنوان می‌گردد، بیشتر ناشی از تمایل موجرین به اخذ اجاره‌بها به جای ودیعه مسکن- به دلایلی چند، از جمله کاهش سود سپرده‌های کوتاه مدت بانکی- می‌باشد. در همین راستا، اطلاعات اخیراً منتشر شده بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که رشد شاخص اجاره مسکن در شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 6/5 درصد می‌باشد این در حالی است که در مدت یاد شده رشد شاخص کل(تورم عمومی) 5/9 درصد بوده که به مراتب بالاتر از رشد شاخص اجاره مسکن است.
وزات مسکن و شهرسازی، نماد واقعی رونق را افزایش ساخت و ساز می‌داند؛ بر همین اساس در شرایط کنونی سیاست اصولی دولت و وزارت مسکن تحریک عرضه و نه تقاضا می باشد. از سوی دیگر با توجه به آمارهای رسمی، صحبت از رکود بخش مسکن موضوعیت نخواهد داشت. (لازم به ذکر است براساس آخرین اطلاعات دریافتی از شهرداریهای مناطق شهری کل کشور، روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی از پاییز سال گذشته متوقف و پس از آن به طور پیوسته دارای رشد مثبت بوده است به طوری که طی 6 ماهه ابتدایی سال جاری برای 325000 واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر گردیده است که از رشد 50 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار می باشد ضمن اینکه این روند با شتاب بیشتری در تهران مشاهده می‌گردد) لذا با رونق تولید و ساخت و ساز شاهد استفاده صحیح سرمایه در تولید – و نه در سوداگری- مسکن می‌باشیم.
در رابطه با تأثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر بخش مسکن نیز با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت و وزارت مسکن انتظار می‌رود تأثیرات ناشی از طرح مزبور، مدیریت گردد به طوری که با تمهیدات صورت گرفته، نگرانی در بخش مسکن وجود نخواهد داشت. ضمناً با افزایش چشم‌گیر صدور پروانه‌های ساختمانی و همچنین تکمیل و واگذاری حدود یک میلیون واحد مسکن مهر تا یکسال آتی، بخش مسکن با عرضه کافی مواجه می باشد و چشم اندازی برای افزایش قیمت و اجاره‌بها متصور نیست.
حداکثر نمودن منافع هر طرحی با توجه به قیود و محدودیت‌های مترتب برآن صورت می‌پذیرد. واقع مطلب این است که در اکثر مناطق کشور، مسکن مهر در زمین‌های مرغوب و رو به توسعه شهرها ایجاد گردیده است لکن در تهران و برخی از کلانشهرها با توجه به محدودیت‌های گوناگون از جمله محدودیتهای مربوط به زمین های شهری، ملاحظات طرحهای توسعه شهری( طرح‌های جامع و تفصیلی) و ملاحظات زیست محیطی، مسکن مهر در شهرها و شهرک‌های اقماری احداث شده است که با توجه به رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی در این نقاط، استقبال مناسبی برای اسکان آتی در این مناطق دیده میشود.
  منبع : دولت
  14:01   یکشنبه 30 آبان 1389  
 نظرات