اخبار   
 

 پایین بودن عمر بتن‌ها

رئیس انجمن بتن ایران گفت:پایین بودن عمر بتن تولیدی و بی دوام بودن آن در اغلب پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی موجب هدر رفتن میلیاردها دلار سرمایه ملی شده است...

رئیس انجمن بتن ایران گفت:پایین بودن عمر بتن تولیدی و بی دوام بودن آن در اغلب پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی موجب هدر رفتن میلیاردها دلار سرمایه ملی شده است.
محسن تدین در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: بی دوام بودن بتن در اغلب پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی موجب شده تا میلیاردها دلار سرمایه ملی و مردمی هدر برود.
وی اظهار داشت:این هدر رفت سرمایه ملی در طول سنوات گذشته بوده و مربوط به یک سال و یا دو سال نیست، بی دوام بودن بتن تنها مربوط به ایران نیست و در تمام کشورها این مورد وجود دارد.
رئیس انجمن بتن ادامه داد: در حالی که کشور دارای ضوابط و مقررات مربوط به تولید بتن است، متاسفانه این مقررات رعایت نمی شود و می بینید از 250 میلیون تن بتن تولید شده در کشور تنها 10 تا 20 درصد آن دارای دوام و پایایی لازم را دارد.
تدین گفت: هر آنچه که مربوط به دوام است در ایران رعایت نمی شود، طراحی یک سازه بتنی باید براساس مقاومت و دوام و عمر بتن باشد،اما در کشور ما فعلاً ذهن ها معطوف به طراحی براساس مقاومت است و عزمی جزم نشده است تا عمر بتن ها و دوام آن بالا رود.
وی ادامه داد:آئین نامه بتن ایران 10 سال پیش مورد تجدید نظر قرار گرفته است،بنابراین نیاز است تجدیدنظر مجددی برای آن صورت گیرد چرا که دانش بتن ایران با 8 سال پیش قابل مقایسه نیست و پیشرفت های زیادی کرده است.
*احداث سدهای کشور با بتن های بادوام
رئیس انجمن بتن ایران در پاسخ به این سوال که آیا در ساخت سدهای کشور از بتن های بی دوام نیز استفاده شده است،گفت: در ساخت سدهای کشور سعی شده از بتن های با دوام استفاده شود و باید اذعان کرد که ساخت سدها عملا با بتن های با دوام صورت می گیرد.
وی افزود:نظارت لازم بر سدسازیها باعث شده تا کیفیت بتن های استفاده شده با دوام پایین به حداقل برسد.
  منبع : خبرگزاری فارس
  10:24   یکشنبه 4 مهر 1389  
 نظرات