اخبار   
 

 احتمال افزایش قیمت مسکن با خروج سپرده‌های بانکی پس از هدفمندی یارانه‌ها

یک کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب تشنج در بازار پولی خواهد شد، گفت: افزایش تورم در این دوره موجب کاهش ارزش پول، خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و جهش بازار مسکن می‌شود که این امر افزایش بهای مسکن را به دنبال دارد...

خبرگزاری فارس: یک کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب تشنج در بازار پولی خواهد شد، گفت: افزایش تورم در این دوره موجب کاهش ارزش پول، خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و جهش بازار مسکن می‌شود که این امر افزایش بهای مسکن را به دنبال دارد.
فرید ضیاءالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به افزایش بهای جهانی طلا در ماه‌های اخیر و احتمال حرکت سرمایه‌ها به این سمت با شروع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اظهار داشت: هرچند که هم‌اکنون رشد خوبی را در بازارهای جهانی و داخلی به ثبت رسانده است،اما ماندگاری صعود بازار طلا در ماه‌های آتی چندان مشخص نیست.
* فعلاً سرمایه‌گذاری در بازار سهام به‌صرفه است
وی با اشاره به رشد تصاعدی بازار سهام در هفته‌های اخیر، توضیح داد: البته تداوم سیر صعودی بازار سهام نیز مشخص نیست ولی با این وجود فعلاً این بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است.
این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر بازار سهام از تمام بازارهای موجود سودآورتر است، ولی نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بر این بخش نیز مؤثر خواهد بود. به گفته ضیاءالملکی، نحوه کمک رسانی به واحد‌های تولیدی در زمان اجرای قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها از جمله مباحثی است که ابهامات زیادی را دارد.
این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه باید مشخص شود واحد‌های تولیدی در زمان اجرای قانون مذکور با افزایش هزینه و کاهش فروش مواجه خواهند شد یا خیر، تصریح کرد: ارائه تسهیلات به واحد‌های تولیدی به معنای کمک به این واحد‌ها نیست بلکه باید کمک مشخصی به منظور افزایش هزینه‌های آْنها انجام شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش تورم ممکن است موجب کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه نیز شود، گفت: اگر وضعیت واحد‌های تولیدی خراب شود قیمت سهام افت خواهد کرد.
* نرخ سود پایین سپرده‌گذاری‌ها احتمال خروج منابع از بانک‌ها را تشدید می‌کند
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بانک‌ها نیز مناسب به نظر می‌رسد، گفت: این در حالی است که نرخ پایین سود سپرده‌گذاری مانع از تجمع سرمایه‌های مردم به این بخش می‌شود، در صورتی که اگر نرخ‌های سود سپرده در بانک‌ها بالا باشد به طور حتم مردم با اطمینان کامل در بانک‌ سپرده‌گذاری خواهند کرد.
به اعتقاد وی، سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها دارای ریسک کمتری است و به همین دلیل در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مردم می‌توانند در بازار پولی سرمایه‌گذاری کنند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته شرایط و نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مقوله سپرده‌گذاری‌های مردم نزد بانک‌ها، موثر است.
وی پیامد‌های تورمی و کاهش ارزش پول را در میزان سپرده گذاری مردم نزد بانک‌ها موثر دانست و گفت: مقامات بانک مرکزی معتقدند تورم فرق چندانی با وضعیت فعلی نخواهد کرد و در این صورت سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها ریسک کمتری خواهد داشت.
ضیاءالملکی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هم از میزان تورم احتمالی هدفمند کردن یارانه‌ها اطلاع ندارد، گفت: در صورت افزایش تورم، ارزش پول در بانک‌ها کاهش خواهد یافت؛ میزان کاهش ارزش پول بستگی به میزان تورم دارد.
* خروج سپرده‌ها از بانک‌ها قیمت مسکن را بالا می‌برد
ضیاءالملکی در ادامه در مورد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیز گفت: فعلاً به نظر نمی‌رسد که بازار مسکن رونقی داشته باشد که مردم سرمایه‌های خود را به آن سمت سوق دهند. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج شود موجب بالا رفتن قیمت مسکن خواهد شد ولی میزان تورم و اثرگذاری قیمت‌ها در تورم، در این زمینه موثر است.
وی با اشاره به تعیین بهای طلا در بازارهای جهانی، اضافه کرد: قیمت ارز در داخل تعیین کننده قیمت طلا است و اگر قیمت دلار را بانک مرکزی و دولت متناسب با تورم افزایش دهند قیمت طلا به طور حتم افزایش خواهد یافت در غیر این صورت قیمت طلا نوسان فعلی را خواهد داشت؛ تورم به حدی افزایش نخواهد یافت که موجب کاهش ارزش پول شود بلکه به تدریج سیر صعودی را طی می‌کند.
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:16   دوشنبه 15 شهریور 1389  
 نظرات