اخبار   
 

 آخرین اخبار از پروژه ساخت آزادراه همت‌-کرج و دوطبقه شدن اتوبان تهران-کرج

مدیر کل اداره راه و ترابری استان تهران خبر داد: عملیات ساخت آزادراه همت - کرج به دستور وزیر راه و ترابری و به منظور تامین اعتبار به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور واگذار شد...

مدیر کل اداره راه و ترابری استان تهران خبر داد: عملیات ساخت آزادراه همت - کرج به دستور وزیر راه و ترابری و به منظور تامین اعتبار به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور واگذار شد.
جعفر صادقی اشتهاردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ این پروژه قبلا زیرمجموعه اداره راه و ترابری استان تهران بود که به دلیل عدم پیش‌بینی اعتبار در بودجه سال گذشته و امسال، از اول خرداد ماه برای حل مشکل اعتباری و به دلیل اهمیت پروژه به وزارت راه و ترابری محول شد.
* * رفع معارضان آزادراه
به گفته صادقی تا زمانیکه این پروژه زیر مجموعه اداره راه و ترابری استان تهران بود، حدود پنج میلیارد تومان هزینه برای آن صرف شد.
مدیر کل اداره راه و ترابری استان تهران همچنین از رفع معارض پادگان‌های این آزادراه خبر داد.
همچنین فاطمه آجرلو ـ نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ـ چند روز پیش در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه اغلب معارضان اتوبان همت ـ کرج پادگان‌ها بودند، مسوول مستقیم رفع معارضان این پروژه معاون اول رییس جمهور انتخاب شد و با توجه به این که پادگان‌ها باید با دستور مقام معظم رهبری رفع معارضات شود، معارضان پروژه برطرف شده و هم اکنون پیمانکاران وارد پادگان‌ها شده و عملیات ساخت پروژه در حال انجام است.
* * بهره‌برداری از پروژه تا پایان امسال؛ در صورت تملک اراضی
ادامه آزادراه همت به کرج که از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری بود 23 آبان ماه سال گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر راه و ترابری، استاندار تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلنگ‌زنی شد.
این مسیر از انتهای اتوبان همت به کرج 10.5 کیلومتر است و سه خط رفت و سه خط برگشت دارد که به گفته مسوولان امر به 38 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه لازم دارد. همچنین برای ساخت آن تا مهرشهر به طول 24 کیلومتر نیز 320 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
وزیر راه و ترابری که در مراسم کلنگ‌زنی، در آن زمان بزرگترین مشکل ساخت این آزادراه را تملک اراضی و عبور آن از پادگان‌های مربوط به ارتش و سپاه عنوان کرد، وعده داد: اگر تملک اراضی برای ادامه آزادراه همت ـ کرج انجام شود، این پروژه تا پایان سال آینده (1389) به بهره‌برداری می‌رسد.
* * واگذاری پروژه به استان تهران و سپس بازگرداندن آن به وزارت راه
نیمه دوم سال 1387 وزیر راه وترابری با تفویض اختیار، مطالعات و اجرای عملیات این مسیر را به اداره کل راه و ترابری تهران واگذار کرده بود که مراحل مطالعه، واگذاری آن به پیمانکار، رفع معارض و عملیات خاکبرداری آن توسط این نهاد انجام شد، اما در ادامه به دلیل عدم تخصیص اعتبار از بودجه سال 1388 و 1389 دوباره به دستور وزیر راه و ترابری این پروژه به وزارتخانه بازگردانده شد.
گفتنی است، به دلیل بالا بودن قیمت زمین‌های معارض در این طرح، حریم آزادراه 90 متر در نظر گرفته شده است.
* * اعلام آمادگی سرمایه‌گذار خصوصی برای دو طبقه کردن اتوبان تهران ـ کرج
در حال حاضر آزاد راه تهران – کرج با تردد روزانه ‌200 هزار خودرو پر ترددترین آزادراه کشور است و هزینه، وقت و سوخت بسیار زیادی در ترافیک این آزادراه مستهلک می شود که اجرای این پروژه برای رفع مشکلات موجود بسیار تاثیرگذار است. همچنین برای سبک شدن ترافیک و روان شدن تردد در مسیر ارتباطی تهران - کرج طرح دو طبقه کردن آن مطرح شده است که چند روز پیش آجرلو در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه آزاد کردن راه و تملک اراضی بیشترین هزینه را برای اجرای پروژه‌ها دارد، دو طبقه کردن اتوبان تهران ـ کرج این هزینه‌ها را نخواهد داشت و مقرون به صرفه است.
به گفته وی، دولت با این طرح بسیار موافق و هم اکنون مطالعات آن در مراحل پایانی است و سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای انعقاد قرار داد اجرای این طرح با وزارت راه و ترابری و اداره کل راه و ترابری استان تهران مذاکرات صورت گرفته و این طرح به زودی به نتیجه خواهد رسید.
  منبع : ایسنا
  11:07   یکشنبه 27 تیر 1389  
 نظرات