اخبار   
 

 کمبود مصالح مرغوب از چالشهای نظام مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمبود مصالح مرغوب یکی از چالش‌های پیش روی نظام مهندسی استان برای مقاوم سازی ساختمان‌هاست...

مهندس عیسی شهامت افزود: معادن خوبی در این استان وجود دارد اما نحوه استخراج از این معادن با کیفیتی که باید و شاید، استخراج نمی‌شود و مصالح باید یکسری خصوصیات و پارامترهایی داشته باشد تا بتواند کارایی مورد نظر را ایفاء کند.
وی همچنین به کمبود نیروی انسانی و استادکار ماهر در استان اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه کارگران و مجریان نقش بسزایی در نحوه اجرای ساختمان دارند اما با کمبود این نیروها مواجهیم و حتی در برخی نقاط استان این نیروها را اصلاً نداریم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به عدم تعامل بین دستگاه‌های استانی اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی از شهرها، شهرداری‌ها کمترین همکاری را با سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می‌دهد و شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه موظف هستند طبق قانون نقشه‌هایی را بپذیرند که تنها از فیلتر سازمان نظام مهندسی ساختمان گذشته باشد و اگر شهرداری‌ها همکاری لازم را با نظام مهندسی ساختمان انجام ندهند، این سازمان، شهرداری‌های متخلف را معرفی و اعلام می‌کند زیرا نظام مهندسی ساختمان خود را وکیل و نماینده مردم در اجرای قوانین و مقررات ساختمانی می‌داند.
شهامت در رابطه با برنامه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان برای مقاوم سازی ساختمان‌ها تصریح کرد: اجرای قوانین و مقررات مصوب سال 74 و ابلاغی سال 75 تمام تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرای قوانین و مقررات در ساختمان‌های در حال ساخت است که این مقاوم سازی با توجه به تاریخچه سازمان در رشته‌های هفت گانه عمران، معماری، شهرسازی، نقشه برداری، ترافیک، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی با توجه به گروه‌های ساختمانی مهندسین واجد صلاحیت ایفای نقش می‌کنند.
وی در خصوص نظارت بر ساختمان‌های شهر یاسوج بیان کرد: برنامه نظام مهندسی ساختمان این است که اگر مصوبات لازم از کمیته چهار نفره به تأیید رسید، یکسری تمهیداتی در استان صورت گیرد، از جمله آموزش نیروهای مورد نیاز توسط سازمان نظام مهندسی و سازمان فنی و حرفه‌ای، بحث مجریان ذیصلاح مهندسین متخصص و با دانش، تخصص داشتن کارگران و استادکاران و فعالتر شدن کمیته نظارت که وظیفه این کمیته نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات است و همچنین مرغوب شدن مصالح ساختمانی است که آن موقع می‌توان امیدوار بود که ساخت و ساز در استان به سمت بی نقصی پیش خواهد رفت.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد تخلف ساختمانی را به چند گروه تخلف متولیان صدور پروانه، تخلف ساختمانی مهندسین ناظر و طراح و تخلف مالکین تقسیم کرد و گفت: راه برخورد با این تخلفات در متولیان صدور پروانه قانون است.
مهندس شهامت ابراز کرد: متولیان صدور پروانه چاره‌ای جز تمکین در برابر قانون ندارند و تخلف مهندسین در شورای انتظامی که متشکل از دادستان استان به عنوان رییس شورای انتظامی و چهار نفر از مهندسین با سابقه که جزء شورای انتظامی هستند، بررسی می‌شود و اگر مهندسی متخلف شناخته شود بر اساس نوع تخلفش محکوم به ممنوعیت از ادامه فعالیت متناسب با تخلف و حداکثر ابطال پرونده اشتغال به کار مهندس است. وی افزود: اگر مالکی تخلف کند مهندس ناظر موظف است که به شهرداری و نظام مهندسی تخلف را اعلام کند و شهرداری نیز موظف است که تا رفع این تخلف مالک و رفع عیوب و نقایص کار از ادامه روند پرونده جلوگیری شود البته در بحث تخلف ساختمانی بیشترین تخلف مربوط به مالکان است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های این سازمان برای کاهش این تخلفات را در اطلاع رسانی عمومی در قالب تهیه بروشورها، تبلیغات از طریق رسانه‌ها که بزودی آغاز خواهد شد و تهیه کتابچه‌ای تحت عنوان آنچه مالکین باید بدانند و همچنین فواید اجرای قوانین و مقررات عنوان کرد. وی به عضو بودن بیش از 1500 نفر در سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره و خاطرنشان کرد:500نفر از این افراد دارای پروانه فعال هستند و مهندس بعد از اینکه فارغ التحصیل شد، می‌تواند عضو سازمان نظام مهندسی شود اما برای فعالیت حرفه‌ای شرایطی وجود دارد از جمله گذراندن سه سال از گرفتن مدرک تحصیلی فرد می‌تواند در آزمون ورود به حرفه شرکت کند و دارای پروانه اشتغال شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ساختمان‌های مسکن مهر ابراز کرد: مسکن مهر به واسطه اینکه چند سالی است در کشور شروع شده اما در استان راکد و مسدود بود تا اینکه در اسفندماه 88 شروع و به واسطه اینکه وقت و زمان تلف شد این ساختمان‌ها مراحل قانونی را که باید طی می‌کردند و می‌گذراندند را نگذرانده بودند. البته تعدادی از مهندسین به صورت غیررسمی نظارت‌هایی بر روی بخش مسکن مهر داشتند اما سازمان مسکن مهر بنا را در این دید که اگر امکانش باشد از خدمات مهندسین مشاور استفاده کند و نسبت به استخدام یکسری مهندس تمام وقت اقدام کردند.
مهندس شهامت تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی بر این ساختمان‌ها نداشته چراکه این سازمان قائم به ذات نیست، قائم به نیروهایش است و نیروهای این سازمان جمع شدند و یک سازمان را تشکیل داده‌اند. اما سازمان مسکن مهر چون از فیلتر نظام مهندسی نگذشته بود هیچ خدماتی به آنها ارائه ندادیم و کیفیت این ساختمان‌ها اگر از ساختمان‌های عادی بیشتر نباشد کمتر نیست البته این به منزله تأیید سازمانی نیست تأیید شخصی است.
وی در خصوص مقاومت این ساختمان‌ها عنوان کرد: مقاومت امری نسبی است و چون این سازمان نظارتی بر این ساختمان‌ها نداشته، نمی‌توان میزان مقاومت را تخمین زد. وی اضافه کرد: اجرای صحیح قوانین و مقررات ساختمانی باید توسط اصحاب رسانه و ارباب جراید به اطلاع مردم برسد و سازمان نظام مهندسی این نیست که تعدادی مهندس نشسته باشند که صرفاً کارهای اقتصادی انجام دهند. فلسفه این سازمان جمع شدن افراد متخصص است که همه تلاششان را در جهت خدمت به مردم انجام دهند.
  منبع : شاسا
  14:11   سه شنبه 4 مرداد 1390  
 نظرات