اخبار   
 

 معضل داوری از فوتبال تا معماری + سند

با توجه به مسائل پیش آمده ، گمان می رود که تنها برگزار کنندگان وکارفرمای محترم ( شرکت نمایشگاه های بین المللی کشور ) مسئول نا بسامانی ها و تخلفات رخ داده نمی باشد بلکه تیم داوری این مسابقه که با هدفی خاص تشکیل گردیده نیز می بایست جواب گو باشند...

در گزارش قبلی [اینجا] به بررسی عملکرد ضعیف و پر اشتباه "شرکت نمایشگاه بین المللی" بعنوان مجری اکسپو چین و تکرار آن اشتباهات در اکسپو 2015 میلان پرداختیم.



هر چند پس از انتشار آن گزارش، روابط عمومی "شرکت نمایشگاه بین المللی" طی تماسی با دفتر سایت از نحوه اعلام خبر انتقاد داشت و مقرر شد با ارسال جوابیه ای به انتنشار این خبر اعتراض نمایند؛ اما تا کنون هیچگونه جوابیه ای به تحریریه ارسال نشده است.



در ادامه بررسی تخلفات و عملکرد مجریان "اکسپو میلان" که باعث بی اعتبار کردن نام کشور ایران در سطح بین المللی می شود، ضمن احترام به هیئات داوران این مسابقه پر حاشیه و با توجه به اعتراضات بسیار زیادی که به دفتر تحریریه سایت معماری نیوز ارسال شده است، در گزارش دوم بر اساس مدارک بدست آمده به بررسی و نحوه انتخاب آثار ارائه شده می پردازیم.



با توجه به مسائل پیش آمده ، گمان می رود که تنها برگزار کنندگان وکارفرمای محترم ( شرکت نمایشگاه های بین المللی کشور ) مسئول نا بسامانی ها و تخلفات رخ داده نمی باشد بلکه تیم داوری این مسابقه که با هدفی خاص تشکیل گردیده نیز می بایست جواب گو باشند. یک دلیل بر این مدعا، حذف تعدادی از داوران که با جریان پیش آمده همسو نبوده یا به شرایط موجود معترض بودند و جذب داوران جدید می باشد. بنابراین می توان ادعا کرد بعد از اتفاقات اخیر در داوری های فوتبال، واژه ” تخلفات داوری در معماری ایران” در حال شکوفا شدن می باشد.



البته نمونه های پرشمار در انواع تخلف در مسابقات معماری مسبوق به سابقه بوده که سایت معماری نیوز در پرونده ای جداگانه به بررسی آنها می پردازد.



در این راستا با استناد به آئین نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری ، مصوب ۸۱/۱۲/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تخلفات بسیار زیادی در برگزاری مسابقه اکسپو صورت گرفته است که جای سئوال بسیار دارد . عمده این تخلفات به تفکیک به شرح زیر می باشد .



۱- در تاریخ 92/3/5 طبق نامه ای که تصویر آن در زیر آمده است، ۸ شرکت مشاور پایه ۱ و ۲ بعد از نزدیک به ۶ ماه فعالیت فشرده و مصاحبه علمی – فنی توسط سازمان نمایشگاه های بین المللی واجد شرایط شرکت در مسابقه طراحی پاویون ایران در اکسپوی میلان ۲۰۱۵ شدند.



اما در یک اتفاق عجیب همزمان با آمادگی این هشت شرکت برای عقد تفاهم نامه ، با دخالت مستقیم اصلی ترین و با نفوذ ترین داور معماری این مسابقه ، ۵ شرکت نیز به صورت دلخواه به جمع این ۸ شرکت اضافه شدند . گفته ها حاکی از این مطلب می باشد که این ۵ شرکت بدون هیچ گونه پیشینه ای از مراحل قبلی مسابقه و تنها به خواست شخصی برخی افراد وارد این گود شدند . مدیران اکسپو و ۸ شرکت اصلی هم بعد از نامه نگاری رسمی و اعلام اعتراض به مسئولین تنها با بی توجهی وبی محلی و در نهایت تغییر در مجموعه اکسپو و مسئولین پایین دست روبرو شدند !







2. در هنگام معرفی شرایط مسابقه در تاریخ ۹۱/۱۱/۱۳ بر طبق آئین نامه مسابقات قرار بود به ۸ شرکت انتخاب شده مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برای شرکت در مرحله دوم مسابقه و طراحی پاویون ایران پرداخت گردد ، که مجددا با تخلف در عملکرد و بعد از اضافه شدن ۵ شرکت جدید به مسابقه، شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی شرط عقد تفاهم نامه با ۱۳ شرکت را، عدم پرداخت جایزه مسابقه و منتفی دانستن شرایط تفاهم نامه قبلی دانستند . در این مرحله یکی از شرکت های مشاور که در جمع ۸ شرکت کننده انتخاب شده بود به دلیل عدم قبول شرایط تفاهم نامه و خلاف قانون دانستن شرایط تفاهم نامه جدید ، از دور مسابقات کناره گرفت!



تفاهم نامه و شرایط اعلامی شرکت در مسابقه :











3. در بند تفاهم نامه نهایی، بندی گنجانده شده بود که خلاف تمامی بخش های آئین نامه برگزاری مسابقات می باشد و بعد از اعتراض مهندسین مشاور نسبت به این بند از تفاهم نامه، تنها راه ادامه همکاری را امضاء شرایط ذکر شده دانستند . این بند به شرح زیر می باشد :



” مشاور اقرار و اعتراف می نماید که در خصوص قبول و یا رد طرح هیچگونه اعتراضی نخواهد داشت و با امضاء تفاهم نامه حق هر گونه اعتراض را در این خصوص از خود سلب و ساقط می نماید. “



این در حالی است که نه تنها بر اساس آیین نامه، بلکه از لحاظ منطقی و عرف هم امکان هر گونه اعتراض در داوری مسابقات و یا در هر آزمونی وجود دارد و این حق انسانی و حرفه ای هر مجموعه ای می باشد.



تفهم نامه نهایی که در نهایت به امضاء ۱۳ شرکت مشاور رسید :











4. بر طبق این تفاهم نامه قرار بر این بوده است که در تاریخ ۳۰ شهریور طرح ها تحویل دبیرخانه اکسپو در مجموعه نمایشگاه بین المللی شود و بر طبق آئین نامه هیچ شخص و یا گروهی حق مشاهده سایر طرح ها ، عکس برداری و انتشار تصاویر را تا زمان اعلام نتایج ندارد . همچنین طرح ها نیز باید فاقد هرگونه نام شرکت مشاور و نشانه ای می بودند که در نظر داورها برای قضاوت تاثیری ایجاد ننماید.



داورها هم می بایست بدون وابستگی به مهندسین مشاور شرکت کننده در مسابقه انتخاب شوند و تا روز داوری از مشاهده طرح ها و آگاهی از شرکت های ارائه کننده طرح خودداری نمایند.



اما متاسفانه اقدام خلاف قانون شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در اخراج و تغییر پست تمامی کارکنان و مسئولین اکسپو در روز تحویل آثار و تاخیر بیش از ۴۰ روزه در داوری باعث بروز رخداد نا خوشایندی گردید که مقدمه بروز سایر تخلفات در برگزاری این مسابقه شد.



از طرفی گروهی از شرکت کنندگان با حضور در محل انبار پروژه ها و ماکت ها با تصویر برداری و انتشار وسیع آن قبل از داوری مشخص نمودند که کدام پروژه متعلق به کدام شرکت است.



از طرف دیگر حضور شرکت کنندگان در دفتر داوران مسابقه به نوع خود جالب توجه بود به نحوی که از هفته ها قبل از برگزاری داوری، برخی از داوران در جریان ریز شرکت کننده ها و تصاویر پروژه های آن ها قرار گرفته بودند.



5- بعد از برگزاری داوری و از داخل سالن داوری خبر ها به بیرون درز کرده به نحوی که پیغام ها قبل از اتمام داوری مشخصا بر روی دو شرکت مهندس مشاور که قبل از برگزاری داوری هم اعلام شده بودند، به صورت وسیعی، از طریق تلفن های همراه و شبکه ی اجتماعی دست به دست می چرخید. خبرهایی مبنی بر پیروزی دو شرکتی که بارها شایعه شده بود، حتی اگر طرحی ارائه ندهند باز هم برنده این پیکار هستند.





(تصویر منتشر شده در فیس بوک)



حال سوال اینجاست که چگونه و از چه طریقی ، با چه هدفی و با استفاده از کدام مجوز داورهایی که خود را پدرخوانده معماری ایران می دانند می توانند با شرکت کنندگان مسابقه از داخل جلسه قضاوت و حتی بعد از آن و قبل از مشخص شدن نتیجه داوری ارتباط مستقیم داشته باشند ؟!



6 – بر اساس عرف داوری در همه مسابقات معماری، داوران می بایست با سیستم نمره دهی مستقل به هر طرح، طرح برگزیده را انتخاب نمایند.



این در حالی که به نظر می رسد داوران با سیستم حذفی ( که خلاف ائین نامه مقررات می باشد ) اقدام به حذف طرح های دیگر برای رسیدن به طرح برتر نموده اند. این در حالی است که در هنگام عقد تفاهم نامه با شرکت های مشاور، مجموعه ای از معیار ها رابه عنوان شرایط داوری این مسابقه معرفی نمودند، که به شرح زیر می باشند :







7- بر طبق ائین نامه اجرایی برگزاری مسابقات ، تنها زمانی برندگان مسابقه رسمیت می یابند که توسط برگزار کننده مسابقه ، اسامی برندگان به صورت رسمی منتشر گردد . این در حالی است که بعد از گذشت ۱۵ روز از روز داوری همچنان توسط شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی اسامی برگزیدکان منتشر نشده است ، اما اسامی ۲ شرکت به عنوان شرکت مشاور برگزیده در رتبه های اول و دوم در فضای مجازی و همایش ها و گاها درکلاس های درس معماری پیچیده است . و باز این سوال مطرح می گردد که چه کسانی،با چه منافعی اقدام به برپا کردن پروپاگاندای رسانه ای برای به سرانجام رساندن یک طرح خاص داشته اند؟



زمانی که این گزارش در دست تهیه بود، بی بی سی بر اساس گزارش اعلام کرد که دبی، این شهر چند ده ساله بعنوان میزبان اکسپو 2020 انتخاب شده است.
این شهر با ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل و دکائرنیبورگ روسیه رقابت می کرد.



در حالی که دبی خود را برای برگزاری اکسپو 2020 آماده میکند، ما در انتخاب آبرومند یک اثر و ساخت بدون حاشیه آن در حد و اندازه یک غرفه در جا میزنیم.


  منبع : ارسال شده توسط یاشار مهدی زاده
  08:58   یکشنبه 10 آذر 1392  
 نظرات    
 
صادق کاروان 14:33 یکشنبه 10 آذر 1392
0
 صادق کاروان
"در حالی که دبی خود را برای برگزاری اکسپو 2020 آماده میکند، ما در انتخاب آبرومند یک اثر و ساخت بدون حاشیه آن در حد و اندازه یک غرفه در جا میزنیم."

100%