اخبار   
 

 صدور پروانه‌های ساخت در بافت‌های فرسوده افزایش یافت

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری از افزایش صدور پروانه‌های ساخت در بافت‌های فرسوده در دو ماه نخست امسال خبر داد و گفت: اقدامات شهرداری‌ها و دولت در حوزه بافت‌های فرسوده تاثیرگذار...

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری از افزایش صدور پروانه‌های ساخت در بافت‌های فرسوده در دو ماه نخست امسال خبر داد و گفت: اقدامات شهرداری‌ها و دولت در حوزه بافت‌های فرسوده تاثیرگذار بوده است.
محمد سعید ایزدی ـ مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در بهار امسال 40 تا 45 درصد صدور پروانه‌های ساخت در شهر تهران مربوط به بافت‌های فرسوده بوده است.
وی ادامه داد: از آنجا که شهرداری ها در گذشته اقدام به خرید زمین‌های مردم کرده و خود اقدام به ساخت می‌کردند، اعتماد مردم نسبت به شهرداری ها از بین رفته که مجددا باید جلب شود.
* * با اجباری شدن اجرای مقررات ملی ساختمان میزان صدور پروانه ها کاهش یافت
ایزدی ادامه داد: به دلیل اجباری شدن اجرای مقررات ملی ساختمان‌، صدور پروانه ها از ماه گذشته با افت رو به رو شده است؛ به طوریکه در فروردین و اردیبهشت ماه در منطقه 14 شهر تهران 300 پروانه صادر شده است، اما در ماه بعد به دلیل اجباری شدن اجرای مقررات ملی ساختمان در این منطقه شش پروانه صادر شده است، چرا که رعایت این مقررات در پلاک های ریزدانه و مکان‌هایی که عرض معابر آن باریک است راحت نیست.
* * ضوابط و مقررات بومی شود
مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری تصریح کرد: در اجرای آیین‌نامه‌هایی که وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ کرده، تردیدی وجود ندارد، اما نمی‌توان انتظار داشت رعایت قوانین در کلیه مناطق یکسان باشد.
وی با بیان این‌که این ضوابط و مقررات باید بومی و با توجه به ویژگی های خاص هر شهر و محله تعریف شوند، بیان کرد: عدم اجرای این قوانین منجر به تولید بافت فرسوده می‌شود.
او با بیان این‌که بناست در تعیین محدوده‌ها تجدیدنظر شود، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی با این امر محدوده‌هایی که اضافه شدند و یا مورد شناسایی واقع نشده‌اند مشخص می‌شوند.
* * تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس در بافت‌های فرسوده جوابگو نبود
وی در پاسخ به این سوال که چرا مجموعه اقدامات شرکت نمود خارجی ندارد؟ گفت: این امر با نوع رویکردی که مورد توجه دولت بود، ارتباط دارد. پس از سال‌ها شرکت عمران و بهسازی شهری با تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس و اقدامات وسیعی که پیگری می‌کرد به این نتیجه رسید که در مقایسه با حجم کار این روش عملی نیست به عنوان مثال اینکه در یک محدوده یا منطقه وارد شده و اقدام به کمک کنیم چاره کار نیست.
ایزدی در ادامه گفت: ممکن بود دولت در آن منطقه خاص موفقیت هایی را کسب کند اما با توجه به وسعت 67.6 هزار هکتاری بافت فرسوده در بیش از 383 شهر کشور این روش جوابگو نبود.
* * شعار دولت بسترسازی برای مشارکت حداکثری و پایدار مردم است
مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با اشاره به این‌که شیوه و شعار دولت بسترسازی برای مشارکت حداکثری و پایدار مردم است، تصریح کرد: دولت این امر را سرلوحه کار خود قرارداده است، اما برای اینکه این امر محقق شود و در حدشعار باقی نماند، باید زمینه‌هایی فراهم شود که تا حدودی تعریف شده است.
وی با بیان این‌که مجموعه اقدامات بسترسازی در دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری قابل تعریف هستند، اظهار کرد: اقدامات نرم افزاری آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که زمینه را برای حضور مردم از جنس مالی ـ‌ حقوقی و قانونی فراهم و در زمینه‌های اطلاع‌رسانی را در این بخش مهیا می‌کنند.
ایزدی اضافه کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از روش‌های مختلف اطلاع رسانی ( نصب بنر محلات، ساخت تیزر و انیمیشن و بخش آگهی های مختلف از صدا و سیما و ارتباط جدی با اصحاب رسانه) به دنبال آن هستیم تا بستر را از لحاظ حقوقی فراهم کنیم.
* * گسترش جریان نوسازی با در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی امکان پذیر است
وی در پاسخ به این سوال که آیا در این باره تاکنون اطلاع رسانی به میزان کافی انجام شده است؟ گفت: در گذشته آنقدر که باید در زمینه اطلاع رسانی آموزش تبلیغ و ترویج کار نشده بود، اما اکنون این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
او با بیان اینکه گسترش جریان نوسازی و افزایش حضور مردم با در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: در این راستا طرحی به مجلس فرستادیم که در حال بررسی در صحن علنی است. همچنین سند ملی در دست تدوین داریم که ویرایش ششم آن تدوین شده و قرار است برای هیات وزیران فرستاده شود.
به گفته وی با تدوین این سند شرایط برای حضور مردم تسهیل می شود و همچنین دستگاه‌های دیگر موظف می شوند که اقدامات بهسازی و نوسازی را در اولویت کار خود قرار دهند.
* * مردم برای مشارکت باید از نظر مالی تامین باشند
مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری گفت: مردم برای مشارکت باید از نظر مالی تامین باشند لذا به آنها تسهیلات پرداخت و برای مدتی که خانه آنها تحت نوسازی قرار دارد، ودیعه مسکن به آنها پرداخت می‌کنیم. همچنین ساکنان این بافت‌ها از تخفیف در صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها و یک طبق تراکم تشویقی برخوردار می شوند.
ایزدی در ادامه اضافه کرد: بسته تشویقی وحمایتی آماده کردیم که ابلاغ شده و در شهر داریها عمل می‌شود به علاوه در حوزه نهادسازی با ابلاغ آئین‌نامه تشکیل دفاتر نوسازی محلات، نهادهایی توسط شهرداری‌ها در محلات ایجاد می‌شود که می‌توانند به مردم تسهیلات پرداخت کنند.
وی با تاکید بر اینکه کلیه اقدامات را صرف فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور مردم می‌کنیم، اظهار کرد: نمود خارجی این کارها اقدام مردم و تعداد پروانه‌هایی است که برای نوسازی بافت‌های فرسوده صادر می‌شود.
* * در بافت‌های فرسوده باید الگوسازی انجام شود
وی در توضیح اقدامات سخت افزاری تصریح کرد: تجربه ثابت کرده در صورتی که اقدامات نرم افزاری انجام شود اما زیرساخت‌ها، تسهیلات و امکانات روبنایی مانند کتابخانه،‌زمین بازی، پارک و امثال آن فراهم نباشد، انگیزه لازم برای نوسازی به وجود نمی‌آید بنابراین در این راستا نیز باید توسط دولت برنامه ریزی‌هایی انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های شبکه‌های برق آب و گاز و سایر تاسیسات باید به روز شود که از حوزه اختیار مردم خارج است، گفت: در این مناطق باید الگوسازی انجام شود تا مردم نمونه عملی از نوسازی و بهسازی را مشاهده کنند.
ایزدی این اقدامات را محرک توسعه خواند و اظهار کرد: شاخص استقبال مردم از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تعداد پروانه هایی است که برای ساخت صادر شده اند.
  منبع : ایسنا
  10:38   سه شنبه 25 خرداد 1389  
 نظرات    
 
سید صادق حسینی 08:50 پنجشنبه 27 خرداد 1389
0
 سید صادق حسینی
خیلی خوب