اخبار   
 

 ایران نقش اول را در معماری اسلامی در دنیا دارد

ایران اسلامی،نقش اول را در معماری اسلامی در دنیا دارد...

به گزارش ایرنا،'علی اکبر ولایتی' روز شنبه در نشست علمی، تخصصی 'شهر اسلامی' در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان افزود: ایران اسلامی به دنبال همین نقش در تحولات منطقه نیز پرچمدار ایستادگی در مقابل استکبار است و این از افتخارات ماست و نشان می دهد که کشور ما با ظرفیت بالا در خدمت اسلام است.
وی، شهر اسلامی را شهری برآمده از اعتقاد، فرهنگ و تمدن اسلامی عنوان کرد و گفت: شهر اسلامی، شهری است که از ترکیب مکانها و تاسیساتش در مقایسه با شهرهای متعلق به امتها و ملتهای دیگر، آثار اسلامی در آن هویدا باشد.
وی اظهار داشت: در چنین شهری بدون نامگذاری، هر بیننده ای در همان نظر اول به این برداشت می رسد که شهر اسلامی و متعلق به مسلمانهاست.
ولایتی گفت:مسلمانان از گذشته تاکنون با استفاده از متون اسلامی و سایر علوم و بدون تعصب، هر جا که نشانه ای از علم و هنر و فضیلت بود استفاده کردند تا آثار اسلامی از جمله مساجد و معماریهای مذهبی را طراحی و احداث کنند. وی با اشاره به مجموعه نقش جهان اصفهان گفت: این مجموعه نمادی از شهر اسلامی در عهد صفوی است که شامل چهار ساختمان حکومتی، بازار و دو مسجد است. وی، هنر معماری را به عنوان جامع ترین بخش هنر و علم و دیررس ترین بخش تمدن اسلامی به لحاظ شکوفایی برشمرد و گفت: اوج معماری و شهرسازی جهان اسلام در قرنهای نهم تا یازدهم هجری قمری است.
مشاور رهبر معظم انقلاب افزود: در شهر اسلامی، نوع بناها، ارتباط با یکدیگر و انسجام آنها نشانگر جهان بینی اسلامی است.
وی تصریح کرد: در اسلام، دنیا مقدمه و مزرعه آخرت است و اگر شهراسلامی این مهم را به بیننده القاء نکند، شهر اسلامی محسوب نمی شود. ولایتی تاکید کرد: برای آنکه در شهرسازی اسلامی از دیگران عقب نباشیم باید همگام با تغییرات علمی و فناوری پیشرفت کنیم.
وی پیشنهاد داد که مسوولان استان اصفهان به دنبال تاسیس دانشکده معماری اسلامی در اصفهان باشند. در پایان این نشست مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل به سوالات شرکت کنندگان در بار شهر اسلامی پاسخ داد.
'اصغر منتظرالقائم'دبیرعلمی نشست علمی و تخصصی 'شهر اسلامی'، هدف از برپایی این نشست را تاکید بر رعایت سبکهای اسلامی در معماری و شهرسازی عنوان کرد و گفت: امروز جهانیان و ملتها از جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، نسخه و الگو می خواهند که ما باید دست در دست هم دهیم و الگوهای درست را با همکاری معماران و شهرسازان طراحی کرده و در اختیار آنها بگذاریم. وی اضافه کرد: شهرهای اسلامی ما در معرض ابتذال هستند و سبکها و معماریهای غربی بدون توجه به سبکهای اسلامی در آنها دیده می شود.
وی گفت: ما باید بتوانیم الگوهای شهر اسلامی را در قالب متون درسی در دانشگاه ها در رشته معماری شهری و شهرسازی ارایه دهیم.
  منبع : ایرنا
  13:05   دوشنبه 23 خرداد 1390  
 نظرات