اخبار   
 

 مجوز ساخت برج ایران‌زمین لغو شد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به وعده خود عمل کرد. شورایعالی شهرسازی و معماری کشور امروز به پیشنهاد «محمد سالاری» مصوبه کمیسیون ماده ۵ درباره مجوز ساخت پروژه «ایران‌زمین» را لغو کرد. این پروژه زمانی خبرساز شد که هنگام گودبرداری قسمتی از گود آن فرو ریخت...




خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – پروژه ایران‌زمین که متعلق به شرکت «سورینت» است در چند ماه گذشته حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد اما در نهایت شورای عالی شهرسازی جلوی ساخت آن را گرفت. این پروژه بر اساس طرح تفصیلی تهران در پهنه مسکونی ارزشمند قرار دارد و اجازه ساخت بیش از 2 طبقه در آن وجود ندارد اما کمیسیون ماده 5 اجازه ساخت 27 طبقه روی همکف و 10 طبقه زیرزمین را برای این پروژه صادر کرده بود.



مالک ثروتمند این پروژه روابط مالی گسترده‌ای هم با شهرداری دارد. گفته می‌شود «بابک زنجانی» علاوه بر پرداخت نقدی قسمتی از خرید تراکم برای پروژه ایران‌زمین بیش از 250 میلیارد تومان هم برای تجهیز پروژه صدر به شهرداری کمک کرده است. البته گویا بابک زنجانی خود معتقد است که طلب‌اش از شهرداری برای پروژه صدر بیش از 50 میلیون دلار یعنی در حدود 150 میلیارد تومان است.



ساخت پروژه ایران‌زمین هم گره‌های بسیاری داشت که یک به یک با دست‌های شهرداری و کمیسیون ماده 5 باز شدند. شهرداری در سال 91 پروانه تخریب و نوسازی برای پنج طبقه زیرزمین و سه طبقه تجاری در این پروژه صادر می‌کند که در نهایت تبدیل به 10 طبقه زیرزمین، همکف و 27 طبقه روی آن می‌شود. شورای شهر تهران معتقد است تغییر ناگهانی 8 طبقه به 37 طبقه و شروع عملیات ساخت پیش از صدور مجوز نشان‌ٔدهنده تخلف در این پروژه است.



روابط پیچیده شهرداری و بابک زنجانی هیچ‌کدام باعث جلوگیری از ساخت پروژه ایران‌زمین نشد. آنچه باعث توقف این پروژه شد تخلف از طرح تفصیلی است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر پیش از این در گفتگو با CHN از تلاش شورا برای لغو این مجوز خبر داده بود و گفته بود با افزایش تعداد طبقه‌های این مجتمع تجاری و هتل عملا «عدالت اجتماعی از بین رفته است» چراکه منازل و ویلاهای این محله حق‌اشان پایمال شده است.



او همچنین امروز درباره روند لغو مجوز ساخت پروژه ایران‌زمین هم گفت: مجوز پروژه ایران‌زمین در حالی در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده بود که این پروژه در پهنه سکونت گاهی مسکونی و زیر پهنه R 231 ( بافت ارزشمند مسکونی معاصر) قرار دارد . ضمن اینکه به این پروژه 27 طبقه بالاتر از خط خیابان مجوز داده شده است که این اقدام منجر به آسیب‌رسانی جدی به ساختمان‌های مسکونی اطراف از نظر اشراف و سیمای شهر می‌شود.



او با اشاره به اینکه در چندین جلسه شورای شهر تهران بحث ریزش گودبرداری پروژه و نشست 40 متری زمین در خیابان ایران زمین مطرح شده بود، افزود: اعضای شورا نسبت به نحوه اعطای مجوز کمیسیون ماده 5 انتقاداتی داشتند که در نهایت شورای عالی شهرسازی و معماری موضوع را در دستور جلسه امروز قرار داد و تصمیم به لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 گرفت.



رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در این جلسه مقرر شد شهرداری تهران به همراه مالک پروژه نسبت به ارائه طرح جدیدی در راستای طرح تفصیلی تهران بررسی های لازم را انجام دهند و نتیجه را به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور جهت اخذ تصمیم مقتضی ارائه نمایند.



شهرداری تهران بیش از 300 میلیارد تومان از ارائه مجوز ساخت به این پروژ‌ه درآمد کسب کرده است. به احتمال زیاد شهرداری باید این پول را به بابک زنجانی و شرکت سازنده بازپس دهد. شهرداری در بسیاری موارد برای درآمدزایی بیشتر طرح تفصیلی را تغییر داده است. این نگاه همیشه از طرف شورای شهر مورد انتقاد بود اما این‌بار زیان هنگفتی هم بر شهرداری وارد کرده است.




  منبع : ارسال شده توسط بهروز شیربان
  08:41   سه شنبه 26 آذر 1392  
 نظرات    
 
امیر عید 11:58 چهارشنبه 27 آذر 1392
0
 امیر عید
اینجاست که باید خدارو شکر کنیم که جناب شهردار رئیس جمهور ایران نشدند!!