اخبار   
 

 میدان ایران آرژانتین با معماری هخامنشی

میدان «ایران» با معماری به سبک دوران هخامنشی از میادین بزرگ و زیبای شهر بوینوس آیرس پایتخت آرژانتین است...

میدان ایران در شهر بوینوس آیرس نیم قرن پیش ساخته شده و نماد دوستی دیرینه و روابط تاریخی بین ایران و آرژانتین است. یکی از شهروندان بوینوس آیرس با بیان اینکه میدان «ایران» از زیباترین میادین و از جذابیت های گردشگری این شهر است، گفت: ستون و نقش سرستون های میدان ایران خیلی بلند است واز نقاط مختلف شهر به راحتی دیده می شود و برای همین به وعده گاه مردم تبدیل شده است.
ارتفاع ستون تخت جمشید در میدان ایران شهر بوینوس آیرس هجده متر است که در ایران و با ابعاد واقعی ستون تخت جمشید ساخته و به آرژانتین هدیه شده و حتی نقوش آن هم برابر اصل است. یک شهروند آرژانتینی در این باره گفت: نقش های این ستون خیلی حیرت انگیزاست، طراحی نقش ها و تقارن آنها خصوصا در بخش سرستون و دایره بودن کامل ستون نشان می دهد که ایرانیان باستان به علم ریاضی و معماری مسلط بوده اند.
پژوهشگران اخیرا کشف کردند ایرانیان برای ساخت این سازه ها از عدد پی استفاده کرده و حتی پی را تا چند رقم اعشار محاسبه کرده بودند که حاکی از آشنایی فوق العاده آنان به علم ریاضیات است. روابط ایران و منطقه آمریکای لاتین بیش از یکصد و سی سال قدمت دارد.
  منبع : شاسا
  12:05   شنبه 21 آبان 1390  
 نظرات    
 
سایه ذاکری 20:48 شنبه 21 آبان 1390
3
 سایه ذاکری
خوبه والا جاهایی مثل لوور و یا این میدون و امثال اینا هستن که از قدمت ما مواظبت کنن و بعد از داغون شدن کامل تخت جمشید (که دیگه چیزی نمونده) گذشتمونو یادمون بیارن.از همین چیزا نتونستن فکری واسه گردشگری بکنن و روز به روز اوضاع بدتر شد.حالا می خوان مسیر ابریشمو احیا کنن.وای که چقد همه چی خنده داره
صدف اسدی 20:56 شنبه 21 آبان 1390
1
 صدف اسدی
(ایرانیان باستان به علم ریاضی و معماری مسلط بوده اند.)
چرا العان نیستند.مگه نباید روز به روز پیشرفت کنیم.چرا ما باید از معمارهای خارجی تعریف کنیم مثلا یکی از استادای دانشگاه وقتی ما میخوایم یه برج بسازیم معلوم نیست چندین سال طول بکشه تا ساخته بشه تازه اگه کارگراشم افغانی باشن طی چندین سال ساخته میشه در غیر این صورت....!خوب چرا باید اینجور باشه مگه ما چیمون از معمارای خارجی کمتره؟چرا ما از کارای خودمون تعریف نکنیم .چرا بایداونا از ما تعریف نکنن