اخبار   
 

 ابتکار یکی از مخترعان کشور سازه‌های معلق

برای نخستین بار در ایران، به ابتکار یکی از مخترعان کشور سازه‌های معلق برای حذف صد در صدیِ نیروی زمین‌لرزه، طراحی و ساخته شدند...

برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
سید محسن کالوندی، مخترع سازه‌های معلق گفت: در این روش یعنی سازه‌های معلق، به کمک یک میدان مغناطیسی نیرومند طبقات سازه از یکدیگر و از مین جدا شده، و ساختمان از طریق پی به زمین متصل نیست.

وی افزود: این شیوه برای هدایت و مهار انرژی طراحی شده است که ساختمان از زمین فاصله داشته و در موقع رخداد زلزله، امواج زلزله از زیر ساختمان عبور کند.کالوندی ادامه داد: در این شیوه به هنگام رخداد زلزله هیچ نیرویی به سازه منتقل نمی‌شود و حتا ساکنان سازه متوجه رخداد زلزله نیز نمی‌شوند. در این سازه‌ها، به کمک میدان مغناطیسی هر طبقه با طبقه‌ی پایین‌تر و طبقه‌ی هم‌کف با زمین دست‌کم 5سانتی‌متر فاصله دارد و این طبقات به یکدیگر برخورد نمی‌کنند.وی تشریح کرد: از دیگر مزایای این اختراع می توان این موارد را برشمرد: حذف فونداسیون به دلیل آن که سازه روی زمین قرار ندارد؛ حذف اسکلت سنگین با توجه به این که همه‌ی سازه‌ها یک‌طبقه طراحی می‌شوند و از طبقات بالاتر وزنی به طبقه‌ی پایین منتقل نمی‌شود؛ اقتصادی شدنِ سازه به علت حذف اسکلت و سبک شدنِ ستون‌ها.

کالوندی یادآور شد: اختراع سازه‌های معلق در تاریخ 5/3/1389و به شماره‌ی 64865 به ثبت رسیده است.وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در مورد این اختراع، حذف 100درصدیِ نیروی زلزله و بی‌نیازی از باربند و انجام مهار سازه با نیروی مغناطیسی است.

منبع : باشگاه خبرنگاران
  منبع : ارسال شده توسط محمد ذولفقاری
  10:48   چهارشنبه 4 بهمن 1391  
 نظرات    
 
غلامرضا رزمگیر 21:57 چهارشنبه 4 بهمن 1391
0
 غلامرضا  رزمگیر
درک عملکرد این سازه مشکل است.
ایجاد میدان مغناطیسی که بتواند ده ها ویا صد ها تن وزن طبقه در سازه های ساختمانی چقدر هزینه دارد؟ ایجاد دائمی این میدان تا چه حد ضرورت دارد؟
نیروهای جانبی در سازه ها فقط زلزله نیست به عنوان مثال در ساختمان های با ارتفاع بیشن از 60 متر نیروی جانبی حاکم بر طراحی باد است.هرچند رعایت اصول مهندسی زلزله هم الزامی است اما برش پایه توسط نیروی ناشی از باد تعیین می گردد.
اطلاعات اندک است
امیر یاشار فیلا 01:14 پنجشنبه 5 بهمن 1391
0
 امیر یاشار فیلا

پس از روزنوشت‌های تکراری، اینک چشممان به جمال "خبر"های تکراری هم روشن
آن هم با قدمتِ سه ماه !!!

نقل خبرهایی با یک مضمون اما با تیترهایی اندکی متفاوت از خبرگزاری‌های گوناگون را پیش‌تر در بخش خبرهای سایت شاهد بودیم، که تا حدودی توجیه‌پذیر بود؛ اما تکرار موبه‌موی یک خبر را که سه ماه پیش! در این نشانی درج شده :

http://www.iiiwe.com/news/public/suspended_structures_first_time

حقیقتاً چه‌گونه می‌توان توجیه کرد؟
در مورد "خبر" که سرشت و ذات و تعربفش با نویی و تازگی عجین است، دیگر حتا استدلالِ سستِ شماری از دوستان برای توجیه تکراری بودنِ روزنوشت‌ها هم چاره‌ساز و توجیه‌کننده نیست.

دوستان آیا تا کنون عبارت "خبر سوخته" به گوششان خورده؟
و آیا فلسفه‌ی وجودیِ این اصطلاح را می‌دانند، یا می‌توانند حدس بزنند؟

دست‌اندرکارانِ ارجمند و سخت‌کوش iiiwe، و به‌ویژه مسئول بخش اخبار توجه داشته باشند که این خطا اگر تنها یک بار دیگر تکرار شود، دیگر هیچ نامی غیر از "شلختگی" و "بی‌در و پیکر بودن" نمی‌توان بر آن نهاد.
خواهشمندم به خاطر پیشینه‌ی درخشانِ خودتان هم که شده، دقت بیش‌تری مبذول بفرمایید.

به‌ویژه توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم که :
رسم‌الخط و نوع ویرایش خبر بالا بسیار گویاست و نشان می‌دهد که این خبر دقیقاً از روی خبری که من دهم مهرماه ویرایش کرده و فرستاده بودم، با حذف لید و تاریخ و نام اینجانب، "کپی" و دوباره برای مبدأ ارسال شده است!
می‌توانید جست‌وجو بفرمایید و مشاهده کنید که رسم‌الخط و ویرایش اصل خبر در سایت باشگاه خبرنگاران، کاملاً با ویرایش این دو خبرِ مشابه که در iiiwe درج شده‌اند، متفاوت است.
غلامرضا رزمگیر 09:26 پنجشنبه 5 بهمن 1391
0
 غلامرضا  رزمگیر
ضمن تشکر از جناب فیلا ی گرامی
ای کاش راستی آزمائی این طرح هم (اگر انجام شده است ) درج می شد.
محمد ذوالفقاری 17:12 پنجشنبه 5 بهمن 1391
1
 محمد ذوالفقاری
جناب آقای فیلا این اتفاق از طرف بنده سهوا رخ داده است و از مسئولین سایت بیشتر از این انتظار میرود و جالب اینجاست خیلی اوقات مقالات ، روزنوشت ها و اخبار دست اول و درجه یک ارسالی از طرف من و یا سایر اعضا در سایت درج نمیشود ولی بعضا شاهد اینگونه موارد هستیم !
امیر یاشار فیلا 10:51 آدینه 6 بهمن 1391
0
 امیر یاشار فیلا

جناب آقای مهندس ذوالفقاری،
من با شناختِ دورادوری که از جناب‌عالی دارم، مطمئنم آن کسی که متن خبر را از روی خبر ویرایش‌شده‌ی دهم مهرماه کپی کرده، شما نبوده‌اید؛ و تنها سهوی که از شما سر زده، این بوده که کلیدواژه‌ی خبر را در iiiwe جست‌وجو نکرده‌اید تا ببینید پیش‌تر منتشر شده یا نه.
به هر روی، سپاسگزارم بابت توضیحتان؛ و با شناختی هم که از دست‌اندرکاران و گردانندگانِ کوشای iiiwe دارم، اطمینان دارم که برای بهبود و سامان‌بخشی به این نابه‌سامانی‌های موردی، چاره‌ای خواهند اندیشید.

جناب آقای مهندس رزمگیر،
درست می‌فرمایید؛ همان‌گونه که از دیدگاه‌ها و کامنت‌های شماری از همکاران و اعضای iiiwe در همان صفحه‌ی درج خبر در دهم مهر پیداست، دوستان در کاربردی و نتیجه‌بخش بودنِ این طرح تردیدهای جدی دارند و معتقدند طرحی با این مشخصات می‌بایست از پشتوانه و توضیحاتِ مستدل‌تر و متقن‌تری برخوردار می‌بود.
بابت توجه و دقت‌نظرتان از جناب‌عالی سپاسگزارم.