اخبار   
 

 صنعتی سازی در دراز مدت به نفع اقتصاد ملی است

رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان با بیان این‌که صنعتی سازی درمیان مدت و دراز مدت به نفع سرمایه‌ها و اقتصاد ملی خواهد بود، گفت: اگر صدور پروانه‌های ساختمانی را ساماندهی کنیم و ساخت و سازها را به سمت مجموعه سازی پیش ببریم، آنگاه صنعتی سازی محقق...

رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان با بیان این‌که صنعتی سازی درمیان مدت و دراز مدت به نفع سرمایه‌ها و اقتصاد ملی خواهد بود، گفت: اگر صدور پروانه‌های ساختمانی را ساماندهی کنیم و ساخت و سازها را به سمت مجموعه سازی پیش ببریم، آنگاه صنعتی سازی محقق می‌شود.
علی رضا سرحدی ـ رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که در شرایط فعلی ضرورت حرکت به سمت ساخت و ساز صنعتی به شدت احساس می‌شود، اظهار کرد: مساله صنعتی سازی از پیش از انقلاب در کشور مطرح و ساختمان‌هایی نیز با این روش ساخته شدند.
وی در ادامه با بیان این‌که روش‌های صنعتی سازی متنوع بوده و روز به روز در دنیا در حال گسترش هستند، افزود: ساخت و ساز با روش صنعتی علاوه بر سرعت و مقاومت از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
او به فرهنگ عمومی جامعه اشاره و تصریح کرد: جامعه متقاضی گسترش صنعتی سازی نبوده است، چرا که به رغم گذشت چندین سال از مطرح شدن این صنعت هنوز گسترش نیافته است، بنابراین تا حدودی زمینه برای انجام این کار مهیا نیست.
رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان در ادامه با اشاره به این‌که از نظر صدور پروانه ساخت تا حدودی با مشکل رو به رو هستیم، خاطرنشان کرد: این مشکل از آن جهت است که کلیه افراد اعم از حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در صورت در اختیار داشتن قطعه‌ای زمین می‌توانند اقدام به اخذ جواز ساخت و ساز کنند.
او با بیان این‌که این امر همیشه مشکل ساز بوده است، افزود: افراد با سلیقه‌ها و بودجه‌های متفاوت اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و این امراز نظرسیمای شهری، استحکام بنا و امثال‌ آن مساله ساز است و به طور طبیعی به صنعتی سازی نیز منتقل می‌شود.
این کارشناس مسکن با اشاره به این‌که ساخت و ساز با روش صنعتی در مجتمع‌ سازی معنا پیدا می‌کند، گفت: از آنجا که مصالح و تکنولوژی‌های نوین از قیمت بالایی برخوردارند، استفاده از آنها در تیراژ بالا توجیه اقتصادی بیشتری دارد.
وی با اشاره به این‌که صنعتی سازی در دراز مدت باعث ارزان سازی می شود، خاطرنشان کرد: در ساخت و سازهای سنتی با استفاده از مصالح سنتی ساخت و ساز 10 درصد تا 20 ارزان‌تر تمام می‌شود، اما در عمل ساختمان‌هایی که به روش سنتی ساخته می‌شوند، نه تنها در برابر زلزله مقاوم نیستند، بلکه عمر بالایی نیز ندارند و انرژی را هدر می‌د‌هند؛ بنابراین اگر نگاه کلان داشته باشیم متوجه می شویم که ساخت و ساز صنعتی در دراز مدت ارزان‌تر خواهد بود.
رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان اظهار کرد: با 15 درصد هزینه بیشتر می‌توان ساختمانی ایمن ساخت که اگر این امر در سطح ملی بررسی شود، در میان مدت و دراز مدت به نفع سرمایه‌ها و اقتصاد ملی خواهد بود.
سرحدی افزود: اگر صدور پروانه‌های ساختمانی را ساماندهی کنیم و ساخت و سازها را به سمت مجموعه سازی پیش ببریم، آنگاه صنعتی سازی محقق می‌شود.
به گفته او شرکت‌های انبوه‌سازی موفق نبودند و عملا به گسترش صنعتی سازی کمک نکرده‌اند. تعادل عرضه و تقاضا طی چند سال گذشته محقق نشده است و انبوه سازان به بساز و بفروش‌هایی تبدیل شده‌اند که اقدام به ساخت ساختمان‌ها و مجتمع‌های گران کرده‌اند.
وی درباره مشارکت شرکت‌های خارجی در طرح مسکن مهر گفت: اگر این شرکت‌ها با روش صنعتی اقدام به ساخت کنند، یکی از مشکلات مسکن مهر حل می شود.
سرحدی اعتقاد دارد که مسکن مهر به واسطه مسائل اجتماعی به نظر محکوم به شکست است و به هر شکلی که ساخته شود کسی در آن زندگی نمی‌کند و اساسا به سرانجامی که برای آن پیش‌بینی شده نمی‌رسد.
او درباره راهکار گسترش صنعتی سازی تصریح کرد: راهکار این است که در صورت عدم تناقض با سیاست‌های کلان کشور، دولت به طور غیرمستقیم دست اندرکار ساخت شود.
وی حمایت از شرکت‌ها و بخش‌ها تعاونی را راهکار دیگر اعلام و تصریح کرد: اگر تعاونی‌ها با مشارکت و هزینه‌ مردم ساماندهی شوند و به مجموعه‌ سازی بپردازند، آنگاه صنعتی سازی به تحقق می‌پیوندد.
رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان اضافه کرد: برای گسترش صنعتی سازی باید استفاده از فکر، اندیشه و دانش کارشناسان و نهادهای مهندسی استفاده کرد و همچنین شرایط را مهیا کرد.
  منبع : ایسنا
  10:25   یکشنبه 23 خرداد 1389  
 نظرات