اخبار   
 

 صنعتی سازها 60درصد قرارداد را باید درمرحله پیش پرداخت بگیرند

عضو انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با بیان اینکه تا زمانی که شیوه پرداخت در صنعت ساخت وساز تغییر نکند،تحقق صنعتی سازی ساختمان درایران بسیار دشوار خواهد بود، گفت:صنعتی سازها 60درصد قرارداد را باید درمرحله پیش پرداخت بگیرند، چرا که این کار در همه جای دنیا مرسوم است...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ،مهرداد کرملو در ابتدای گفت وگوی خود با خبرنگاران از توافق اولیه انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان به منظور تصویب قوانین مرتبط در جهت راه اندازی سازمان نظارت بر چرخه صنعتی سازی ساختمان خبرداد.
وی افزود: در شرایط عادی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان به عنوان مرجع تایید فناوری های نوین و شیوه های تولید صنعتی ساختمان ، راسا نمی تواند مانع از اجرایی شدن یک سیستم صنعتی در برخی از نقاط شود، همچنین در مقابل انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان نیز به عنوان مرکز ترویج دهنده سیستم های صنعتی ،قادر به الزام مجریان صنعتی سازی مسکن به منظوراجرای درست و کارشناسی یک سازه صنعتی نیست.
عضو انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان تاکید کرد:این درحالی است که با همکاری این دو، مرکز تحقیقات به عنوان یک نهاد حاکمیتی و انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان به عنوان یک سازمان مردم نهاد، مجموعه ای ایجاد خواهد شد که مرکز تحقیقات در جایگاه یک عضو حاکمیتی ،ضوابط مرتبط با امر صنعتی سازی را مصوب خواهد کرد و انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان نیز در جهت راهبری و اجرای صحیح سیستم های صنعتی سازی و نیزآموزش نیروی انسانی فعالیت کند.
*شرط رسیدن به ۲۰ درصد صنعتی سازی مسکن
کرملو با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه کشور که به موجب آن مقرر شده است تا پایان برنامه پنجم باید سهم صنعتی سازی در عرصه ساخت وساز به 20 درصد برسد گفت:برای اینکه اهداف دولت در این زمینه به طور کامل محقق شود لازم است که نظام تفکر صنعتی سازی مسکن در سازمان های متولی نیز تغییر کند.
وی افزود:بازنگری در نظام پرداخت مالی پروژه های صنعتی سازی ساختمان از جمله این موارد است تا به موجب آن تحقق اهداف صنعتی سازی ساختمان که بارزترین آن سریع سازی ،ارزان سازی و انبوه سازی است میسر شود. این عضو انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان تاکید کرد: متاسفانه علی رغم اینکه شیوه و سازوکار اجرای پروژه های صنعتی سازی ساختمان با شیوه های متداول سنتی سازی مسکن کاملا متفاوت است ،اما نظام مربوط به پرداخت مالی این دو شیوه از ساخت مسکن کاملا یکسان است که این امر مشکلات عدیده ای را برای تولید کننده های صنعتی ساز ایجاد می کند.
کرملو ادامه داد: در پروژه های ساختمانی که روش اجرای آنها سنتی است عموما فرآیند تولید و مصرف مصالح ساختمانی شامل مراحل مشخصی نظیرتولید ،نگهداری در انبارو ارسال درمحل به منظور اجرا است این در حالی است که در پروژه های صنعتی تولید مصالح براساس سفارش پروژه صورت می گیرد و در نتیجه به منظور تولید قطعات لازم پروژه های صنعتی ساز زمان محدود و نیاز به تدارکات قبلی موجود می باشد، که همین امر تغییر روش پرداختهای مالی در پروژه های صنعتی سازی را ضروری می سازد.
*فازبندی پرداختهای مالی پروژه‌های صنعتی سازی مسکن تجدیدنظر شود
مدیر عامل سوپر پانل تاکید کرد:در واقع چنانچه در فاز بندی پرداختهای مالی پروژه های صنعتی سازی مسکن تجدید نظر شود ،اجرای این فرآیند شتاب فراینده ای خواهد گرفت،براین اساس بهتر است که مقادیر پیش پرداخت در اول پروژه افزایش یابد، که این امر باعث می شود توان مالی پیمانکاران که نتیجه آن سرعت گرفتن پروژه است نیز، افزایش پیدا کند.البته این رویه در همه جای دنیا مرسوم است به طوری که پیمانکاران 60 الی 70 درصد تحت عنوان پیش پرداخت به منظور اجرای پروژه های صنعتی سازی مسکن دریافت می کنند. کرملو تاکید کرد: چنانچه پروژه های صنعتی سازی مشکل نقدینگی داشته باشند قطعا صنعتی سازی مسکن به معنای واقعی که نتیجه آن ارزان سازی ،سریع سازی و مقاوم سازی مسکن ،کاهش هزینه های منابع انسانی و پرت مصالح ساختمانی است محقق نخواهد شد این درحالی است که با توجه به کمبود کنونی مسکن و با درنظرگرفتن اینکه تنها راهکار افزایش تولید و عرضه مسکن ،تولید انبوه مسکن به شیوه های صنعتی است لازم است که دولت برای حل این معضل تدابیری بیندیشد.
مدیر عامل سوپر پانل ادامه داد: اگر صنعتی سازان از نظر تامین سرمایه مشکلی نداشته باشند در این صورت این امکان وجود دارد که از طریق افزایش تعداد خطوط جدید تولید ،ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.
به گفته وی،در شرایط حاضر متاسفانه این امکان فراهم نیست ضمن اینکه روال پیچیده بوروکراسی مربوط به راه اندازی کارخانجات صنعتی سازی در برخی از نقاط باعث بروز تاخیردر توسعه خطوط تولید صنعتی سازی مسکن شده است.
  منبع : خبرگزاری فارس
  10:06   یکشنبه 8 آبان 1390  
 نظرات    
 
مسعود احمدنژاد 22:25 یکشنبه 8 آبان 1390
4
 مسعود احمدنژاد
با سلام.
همه جای دنیا خیلی کارهای فنی دیگه در مورد صنعتی سازی مرسومه، ولی خیلی از صنعتی سازان ما که انصافاً فقط نامش رو یدک می کشن به مسایل مالی بیشتر از مسایل فنی بها میدن. صنعتی سازی اصولاً بر اساس روشهای مدرن و نوینی بنا شده که سازنده رو ملزم میکنه دارای یک سری فاکتورهای خاص از جمله تجهیزات مدرن ،آموزشهای فنی خاص ، مدیریت نوین پروژه و بالتبع توان مالی بالایی باشه. نه اینکه یک پیمانکار سنتی بیارن بهش پیش پرداخت بدن و بگن حالا صنعتی بساز. برای صنعتی سازی باید از فرهنگ سازی شروع کرد. از کارگر و مصالح فروش تا مهندس و مجری و بهره بردار. ببخشید صریح اظهار نظر میکنم. ولی بنده 5 ساله در متن مسکن مهر دارم کار میکنم و از صنعتی سازی که " در سراسر دنیا مرسوم است" فقط اسمش رو شنیدم. همه دارن دلال بازی میکنن. خیلی از مصالح و روشهای تأیید نشده جهانی داره به اسم روشهای نوین تبلیغ و اجرا میشه و به خورد ما مهندسها هم که هنوز اطلاعات کاملی از روشهای دقیق اونها نداریم داده میشه، به همین دلیل بخش فنی ما از قبل باید آموزشهای لازم رو ببینه
بهزاد حسین زاده 16:24 دوشنبه 9 آبان 1390
0
 بهزاد  حسین زاده
ما تازه دارم شرط 20% میزاریم در صنعتی سازی افرین