اخبار   
 

 افزایش وام به گرانی مسکن منجر نمی‌شود

رکورد مسکن تا پایان امسال ادامه خواهد داشت تسهیلات فعلی مسکن که حدود 30 تا 50 درصد از قیمت خانه‌های کمتر از 100 میلیون تومان را شامل می‌شود، منجر به افزایش قیمت نمی‌شود...

تسهیلات فعلی مسکن که حدود 30 تا 50 درصد از قیمت خانه‌های کمتر از 100 میلیون تومان را شامل می‌شود، منجر به افزایش قیمت نمی‌شود.
علی‌شاه نوش- کارشناس مسکن- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درپاسخ به این سوال که آیا افزایش میزان تسهیلات، بالا رفتن قیمت مسکن را در پی ندارد؟ با بیان مطلب بالا خاطرنشان کرد: قیمت‌های پایه مسکن در شرایط فعلی بالاست و پرداخت اقساط تسهیلات نیز به راحتی ممکن نیست، لذا این وام‌ها که حداکثر 35 میلیون است، منجر به افزایش قیمت مسکن نمی‌شود؛ ولی باید توجه داشت که برای افزایش تسهیلات باید کنترل و نظارت صورت گیرد تا تسهیلات به دست مصرف‌کننده واقعی مسکن برسد.
وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی و وزارت مسکن تعادل برقرار و اختلافی را در میزان بهره تسهیلات ساخت در مسکن مهر و غیر از مسکن مهر لحاظ کنند، تا حدودی مشکل حل می‌شود.
او با بیان اینکه رکود بازار مسکن مساله‌ای بسیار جدی است که این بخش را فرا گرفته است، ادامه داد: رکود بخش مسکن در دنیا و در جامعه ما به طور متداوم و در دهه‌های مختلف تکرار شده، اما زمان این دوره‌ها متفاوت بوده است؛ به طوری که دردوره‌های قبل رکود بخش مسکن حدود سه سال به طول می‌انجامیده است، اما در این دوره از آنجا که دولت در بخشی از امور مسکن دخالت کرده، این رکود طولانی‌تر شده است.
این کارشناس مسکن در ادامه با بیان این که در کشور ما خصوصی سازی به معنای درست و کامل انجام نمی‌شده است، گفت:‌ هدفمند کردن یارانه‌ها از مواردی است که دولت‌ها همواره با آن درگیر بوده‌اند و در دولت فعلی این امر در شرایطی مطرح شده که رشد مالی و اقتصادی کشورها با مشکلات بسیاری روبه‌روست.
وی افزود: سال گذشته در کشورهای اروپایی و سایر کشورها، بخش مسکن با رکود روبرو بوده است و از آنجا که‌ آثار بحران اقتصادی در کشور ما به صورت غیر مستقیم مطرح شده، اثرات آن دیرتر به ما رسیده است. به طور معمول دوران رکود بخش مسکن باید امسال به پایان می‌رسید، اما از آنجاکه آثار رکود مسکن جهانی دیرتر به کشور ما رسید، این دوره یکسال بیشتر ادامه خواهد داشت.
وی گفت: در نیمه دوم امسال شاهد رشد و شکوفایی بازار مسکن مانند گذشته نخواهیم بود، اما می توان گفت تحرک در بخش تسهیلات بانکی در طرح مسکن مهر و تعمیم آن به سایر بخش‌های مسکن مانند بافت‌های فرسوده باعث می‌شود رشد مختصری را دراین بخش داشته باشیم که این به عنوان صعود قیمت‌ها در بازار مسکن نیست، اما بازار را تا حدودی از این وضعیت خارج می‌کند.
او در پاسخ به این سوال که آیا بروز چرخه رونق و رکود در بخش مسکن طبیعی است؟‌ اظهار کرد: رونق در بخش مسکن فقط در بالا رفتن قیمت‌ها نیست، بلکه به معنای افزایش خرید و فروش است.
وی ادامه داد: از مواردی که این روزها مورد توجه قرار گرفته، اجاره‌بهاست و به عبارت دیگر در شرایطی که بخش مسکن با رکود روبه‌رو می‌شود، میزان اجاره بها افزایش می‌یابد و این بخش رونق می‌گیرد. به عبارت دیگر اگر در بخش خرید و فروش مسکن تسهیلات ایجاد کنیم، اجاره بها در حد معقول باقی می‌ماند و با رشد صعودی که اکنون در برخی شهرهای کشور اتفاق افتاده، روبرو نمی‌شویم.
این کارشناس مسکن با تاکید براین که در شرایط رونق بازار مسکن به طور قطع با افزایش قیمت روبرو می‌شویم، تصریح کرد: این افزایش معمولا در ابتدای دوره رونق رخ می‌دهد، اما در حال حاضر از آنجا که دوره رکود طولانی شده است، شاهد افزایش چندان زیادی در قیمت مسکن در دوران رونق نخواهیم بود.
وی ادامه داد: چرخه رکود و رونق در سایر کشورها نیز رخ می‌دهد، اما در آن کشورها دولت‌ها این امر را کنترل می‌کنند، لذا ورود و خروج دولت‌ها در بخش مسکن از طریق تسهیلات و تنظیم قیمت‌های کلی بازار است، چرا که در آن کشورها بخش خصوصی در حوزه مسکن حضور مستقیم دارد و تنها بخش پولی نیاز به کنترل دولت دارد.
او در پاسخ به این سوال که آیا برقراری تعادل در وضعیت مسکن کشور امکان‌پذیر است؟ تصریح کرد: این امر بستگی به این دارد که دولتمردان در بخش‌های اقتصادی تصمیم‌گیری‌های خود را براساس زمان‌بندی‌های بلند انجام دهند. به عبارت دیگر وقتی از چشم انداز 1404 صحبت می‌کنیم، باید برای بخش مسکن تعریف واقعی و کارشناسی داشته باشیم.
به گفته او در بخش‌های اقتصادی باید کارشناسان اقتصادی مشترکی را در مجموعه‌های اقتصادی در نظر بگیریم که با مشکل روبرو نشویم.
  منبع : ایسنا
  11:16   یکشنبه 27 تیر 1389  
 نظرات