اخبار   
 

 افزایش 20.4 درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن

مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به بخش مسکن غیر دولتی در سال گذشته با 20.4 درصد افزایش نسبت به سال 87 به 402.6 هزار میلیارد ریال بالغ گردید...

شبکه ایران_سیاست‌های اعتباری مسکن نقش بسزایی در بازار مسکن ایفا می‌کند نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورهای جهان تسهیلات بانکی به عنوان مهم‌ترین ابزار خرید مسکن برای بسیاری متقاضیان به‌شمار می‌رود.
خلاصه تحولات اقتصادی کشور بر اساس آمار بانک مرکزی حاکی است که در سال گذشته 81.6 هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب بیش از 477 هزار فقره قرارداد پرداخت شده است.
این میزان تسهیلات نسبت به سال 87 که بدون احتساب سود سال‌های آتی بوده نشاندهنده رشد 88.3 درصدی بانک‌ها و 43 درصد رشد موسسات غیر بانکی است.
میزان تسهیلات اعطایی توسط بانک مسکن در قالب عقود مشارکت مدنی و فروش اقساطی، در پایان سال گذشته به ترتیب معادل 43.2 و 34.7 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال 87 به ترتیب 198.7 و 27.8 درصد افزایش داشته است.
همچنین به موجب آمار بانک مسکن تسهیلات تکلیفی پرداختی این بانک که بر اساس بند (د) تبصره شش قانون بودجه سال 1386 و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن می باشد در سال 88 با رشد 40 درصدی نسبت به سال قبل به بیش از 26 هزار و 303 میلیارد ریال افزایش یافته است.
تسهیلات تکلیفی پرداختی در بخش احداث مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نیز طی سال 88 با رشد 60 درصدی به یک هزار و 817 میلیارد ریال افزایش داشته است.
همچنین تسهیلات تکلیفی پرداختی در بخش مسکن اجاره ای نیز با رشد 16.3 درصدی در سال 88 به بیشاز یک هزار و 631 میلیارد ریال افزایش یافته است.
افزایش چشمگیر تسهیلات مشارکت مدنی توسط بانک مسکن به سبب مشارکت بالای این بانک در اعطای تسهیلات به طرح مسکن مهر بوده است.
بر اساس این گزارش شورای پول و اعتبار در سال 88 با تصویب پیشنهاد بانک مرکزی و با هدف تسریع در ساخت واحدهای مسکونی مسکن مهر و تحقق اهداف دولت در ساخت انبوه مسکن با اختصاص خط اعتباری 35 هزار میلیارد ریالی برای مسکن مهر موافقت کرد.
همچنین به منظور حمایت از تولید و عرضه مسکن ، مجوز اعطای تسهیلات ساخت تا سقف 250 میلیون ریال و قابلیت واگذاری تسهیلات به خریداران به صورت فروش اقساطی تا سقف 180 میلیون ریال در بسته سیاسی-نظارتی سال 88 صادر شد.
بر پایه این گزارش بررسی آمار بانک مرکزی درباره فعالیت بخش مسکن مهر در سال گذشته نشان می‌دهد، بیش از 70 درصد کل متقاضیان نهایی واجد شرایط در کشور، قرار داد ساخت مسکن را نهایی کرده و فعالیت خود را شروع کرده‌اند.
بررسی عملکرد طرح مسکن مهر، نشا‌ن دهنده پیش اجرای طرح در سال 1388 است بگونه‌ای که از ابتدای اجرا تا پایان اسفندماه سال گذشته تعداد کل متقاضیان واجد شرایط نهایی در کشور 904.9 هزار نفر و زمین تخصیص یافته به متقاضیان به استعداد ساخت 892.4 هزار واحد مسکونی است.
در عین حال به تعداد 638.4 هزار واحد از پروژه یادشده در کل کشور، قرارداد ساخت منعقد شده است. از این رو، نسبت تعداد واحدهای دارای قرارداد ساخت به کل متقاضیان نهایی واجد شرایط در کل کشور 70.5 درصد در سال گذشته شده بود.
همچنین تا پایان سال گذشته، بیش از 522 هزار واحد مسکونی در مرحله پی‌سازی و بعد از آن قرار داشتند که به عبارتی بیش از 57 از کل متقاضیان واجد شرایط نهایی، وارد مرحله ساخت مسکن شده‌اند. براساس گزارش‌های وزارت مسکن، در سال 1388 از یک میلیون واحد مسکونی مهر شهری، 560 هزار واحد انعقاد قرارداد شده که 480 هزار واحد از آنها اخذ پروانه کرده و از این تعداد 280 هزار واحد نیز ساخت فونداسیون را به اتمام رسانده‌اند.
این آمار نشان دهنده رشد 200 درصدی اجرای طرح مسکن مهر در نیمه دوم سال گذشته است.
بررسی قانون بودجه سال 1388 نیز نشان می‌دهد، برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی در فصل مسکن، عمران شهری، روستایی و عشایری و برنامه‌های حمایتی این بخش در مجموع 13.8 هزار میلیارد ریال اعتبار به تصویب رسید.
  منبع : شبکه ایران
  11:39   سه شنبه 25 آبان 1389  
 نظرات