اخبار   
 

 ساخت 6 هزار مسکن صنعتی در سراسر ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران (مپسا) معتقد است که اگر بخواهیم برای آینده صنعت ساختمان مسیر را هموار کنیم، چاره ای جز طی فرآیند توانمندسازی پیمانکاران داخلی نخواهیم داشت...

حسن قلعه‌نویی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی پروژه پایلوت صنعتی سازی مسکن توانمندسازی پیمانکاران داخلی است، از ورود ابتدایی 22 پیمانکار به این عرصه و افزایش تعداد آنها تا حدود 40 پیمانکار خبر داد. وی در عین حال عنوان کرد: یکی از پارامترهای مهم صنعتی سازی ساختمان ها را افزایش توان پیمانکاران داخلی دانست که این امر می‌تواند به نهادینه شدن صنعتی سازی ساختمان کمک های شایانی کند.
قلعه نویی درادامه به تفاهم نامه ای که بین سه وزارتخانه تعاون، مسکن و شهرسازی و صنایع و معادن منعقد شده اشاره کرد و گفت: برمبنای این تفاهم نامه، به ترتیب احداث حدود 1100 و 5400 واحد مسکونی در دو مرحله در فازهای 3 و 5 شهر جدید پرند با مدیریت شرکت مپسا به عنوان مجری این طرح در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل مپسا با اشاره به اینکه توانمند شدن پیمانکاران داخلی در وهله اول باعث افزایش اعتماد و خودباوری در بین سازندگان خواهد شد و به تبع آن اعتماد مردمی به تولیدات صنعتی سازان داخلی رو به افزایش می رود، افزود: این امر در نهایت منجر به تغییر رویکرد شیوه های ساخت از سنتی به صنعتی می‌شود که ضمن بارور شدن استعدادها و پتانسیلهای داخلی، برای رفع نیاز داخل کشور نیز می تواند به عنوان ظرفیتی قابل اتکا برای صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور، مثمر ثمر باشد.
وی خاطرنشان کرد: توان داخلی و خودباوری می تواند تفکرات سیستمی را در صنعت ساختمان نهادینه کند. او در عین حال عنوان کرد: بایستی سختی توانمندسازی شرکتهای داخلی را در عرصه ورود به فناوریهای نوین ساختمانی وصنعتی سازی تحمل کنیم تا از مزایای آن بهره مند شویم یا اینکه کار پروژه‌های مسکونی را به شرکتهای خارجی بسپاریم و از ایجاد توان داخلی صرفنظر کنیم.
وی همچنین توانمندسازی پیمانکاران داخلی را جزو مأموریتهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برشمرد و اظهار کرد: توانمندسازی پیمانکاران داخلی مانند ایجاد یک نهالستان در جهت توسعه آن است؛ به طوری که چنانچه پس از طی فرآیند توانمندسازی و نهادسازی به صورت سیستماتیک، نهادینه شدن و پایداری صنایع نوین ساختمانی در بخش ساختمان رخ خواهد داد.
مدیرعامل مپسا ادامه داد: در همین ابتدای راه میزان رشد و ترقی پیمانکاران، مشاوران و ناظران ساختمان با برداشتن دو گام از پروژه پایلوت نشانگر موثر بودن این حرکت عظیم در جهت پیاده سازی تفکرات صنعتی است. وی همچنین اظهار کرد: طبیعی است در طی فرآیند توانمندسازی تا نهادینه شدن مشکلاتی نیز به دلیل تفاوت در ضریب رشد پیمانکاران به‌وجود آید، ولی در هر حال این اقدام منجر به رشد برای همه شده است.
او در تشریح جزئیات این رشد، خاطر نشان کرد: البته برخی از رشد چشمگیر و برخی دیگر از رشد کمتری برخوردار بوده‌اند، اما اگر بخواهیم برای آینده صنعت ساختمان مسیر را هموار کنیم، چاره‌ای جز طی فرآیند توانمندسازی پیمانکاران داخلی نخواهیم داشت. وی در پایان یاد آور شد: تنها راهکار نهادینه شدن، استفاده از فناوریهای نوین ساختمانی و صنعتی شدن ساخت و ساز در کشور، طی کردن فرآیند رشد و توسعه تفکرات سیستمی با مدیریت صنعتی است.
  منبع : شاسا
  14:08   یکشنبه 22 خرداد 1390  
 نظرات