اخبار   
 

 ساخت مسکن به شیوه صنعتى نهادینه مى شود

وزیر صنایع و معادن: فناوری تولید مسکن به روش صنعتی کاملا بومی است و در 8 روش در حال اجراست و هیچ نیازی به استفاده از فناوری خارجی نداریم کاهش مصرف مواد اولیه و قیمت تمام شده؛ مهم ترین ویژگی صنعتی سازی مسکن...

وزیر صنایع و معادن: فناوری تولید مسکن به روش صنعتی کاملا بومی است و در 8 روش در حال اجراست و هیچ نیازی به استفاده از فناوری خارجی نداریم کاهش مصرف مواد اولیه و قیمت تمام شده؛ مهم ترین ویژگی صنعتی سازی مسکن
وزیر صنایع و معادن گفت: با اجرای واحدهای در حال ساخت مسکن صنعتی، این نوع از ساخت و ساز در کشور نهادینه می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، علی اکبر محرابیان در مراسم بازدید از روند ساخت پروژه 1100 واحدی مسکن صنعتی در شهر جدید پرند اظهار داشت: با اجرای این طرح به صورت مرکزی و در سه فاز در شهر پرند با 1100 واحد که درمراحل پایان کار است، پروژه 5 هزار واحدی که در فاز 5 در حال اجراست و در پروژه بعدی 15 هزار واحدی، موضوع ساخت مسکن به شیوه صنعتی کاملا نهادینه می شود.
وزیرصنایع و معادن با اشاره به مصوبه دو سال قبل هیئت دولت و شورای عالی مسکن افزود: بر اساس این مصوبه، هیئت دولت و شورای عالی مسکن مسئولیت صنعتی سازی مسکن و ساختمان را بر عهده وزارت صنایع و معادن گذاشتند و با حمایت رئیس جمهور و هیئت دولت و عزم مهندسان این موضوع به عنوان یک امر جاری و پذیرفته در حال اجراست.
وی با بیان اینکه در آینده بخش قابل توجهی از مسکن کشور با این فناوری اجرا می شود، اظهار داشت: اگر ما توانستیم در طول کمتر از دو سال کارخانجات متعدد ساخت صنعتی مسکن را ایجاد و فرهنگ سازی کرده و آموزش دهیم، قدر مسلم می توانیم آن را به عنوان یک خواست جمعی و در مدت کوتاهی در کل کشور اجرا کنیم.
محرابیان سرعت بیشتر، تکنولوژی بالاتر و قیمت تمام شده کمتر در ساخت مسکن صنعتی را از اهداف این نوع ساخت در کشور برشمرد و اظهار کرد: ما اکنون شاهد تقاضاهای خارج از مرزهای کشورمان برای صدور دانش فنی این نوع از ساخت و ساز هستیم.
وی فناوری تولید مسکن به روش صنعتی را کاملا بومی دانست و تاکید کرد: صنعتی سازی مسکن با وزن کمتر و دارا بودن استانداردهای لازم و مقاومت بیشتر با وجود قیمت کمتر و امکانات بیشتر به عنوان یک ضرورت فرض شده است.
وزیر صنایع و معادن همچنین در حاشیه این مراسم و در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تحریم واردات باعث افزایش تقاضا برای تولید داخل و رشد تولید داخلی و ایجاد استقلال در کالاهایی شده است که تا به امروز امکان تولیدشان در داخل وجود نداشت.
صنعتی سازی مسکن با وزن کمتر و دارا بودن استانداردهای لازم و مقاومت بیشتر با وجود قیمت کمتر و امکانات بیشتر به عنوان یک ضرورت فرض شده است
وی همچنین دلیل تاخیر در شروع و بهره برداری از پروژه 1100 واحدی مسکن صنعتی را تاخیر در تدوین آیین نامه طراحی این نوع ساخت و ساز دانست و افزود: علاوه بر این پرداخت حدودا 5 میلیون تسهیلات بیشتر به این نوع از ساختمان ها در طرح مسکن مهر، نسبت به سایر پروژه ها نیز نیازبه آیین نامه تکمیلی داشت که باعث تاخیر در اجرا و بهره برداری شد. وی در ادامه گفت: طرح موجود تا 4 ماه آینده به مرور به بهره برداری می رسد.
کاهش مصرف مواد اولیه و قیمت تمام شده؛ مهم ترین ویژگی صنعتی سازی مسکن
محرابیان مهم ترین ویژگی صنعتی سازی مسکن را کاهش مصرف مواد اولیه و به تبع آن کاهش قیمت تمام شده دانست و خاطر نشان کرد: تلاش کردیم مجموعه تکنولوژی موجود در کشور را در این پروژه جمع کنیم تا هم مواد مصرفی را کاهش دهیم و هم وزن مرده ساختمان به حداقل برسد و دلیل رقابت پذیری ساخت صنعتی مسکن در مقابل ساخت سنتی آن نیز همین است.
وزیر صنایع در پاسخ به سوالی درباره پیگیری ساخت 4000 مسکن صنعتی علاوه بر6000 واحد در حال ساخت گفت: برای فرهنگ سازی، نیاز بود پروژه هایی به صورت پایلوت و نمونه در کشور اجرا شود که نقاطی از کشور برای این منظور و طرح مسکن مهر در نظر گرفته شده و در حال اجراست.
وی گفت: وزیر صنایع و معادن سرعت و پیشرفت کار را خوب ارزیابی کرده و افزود: فناوری تولید مسکن به روش صنعتی کاملا بومی است و در 8 روش در حال اجراست و هیچ نیازی به استفاده از فناوری خارجی نداریم.
وی همچنین از ایجاد و اجرای 30 واحد صنعتی برای ساخت قطعات و اجزاء ساختمان های صنعتی در کنار این پروژه ها خبر داد و افزود: پروژه هایی را در آسیای میانه، خاورمیانه و آمریکای لاتین شروع کرده ایم و کشور ترکیه به منظور سرمایه گذاری در پروژه های داخلی وارد شده است.
  منبع : دولت
  11:54   یکشنبه 14 شهریور 1389  
 نظرات