اخبار   
 

 اطمینان ضعیف به خانه‌های تهران در برابر زلزله

معاون پیشگیری و خطرپذیری سازمان مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: متاسفانه در حال حاضر آیین‌نامه 2800 که در مورد ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله است به درستی اجرا نمی‌شود...

مینا یوسفی- معاون پیشگیری و خطرپذیری سازمان مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: متاسفانه در حال حاضر آیین‌نامه 2800 که در مورد ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله است به درستی اجرا نمی‌شود.
سعید منتظرالقائم به دنیای‌اقتصاد گفت: تنها راه کاهش خسارت زلزله در ساختمان‌های مسکونی احداث ساختمان‌هایی مقاوم است، اما با این حال هنوز به قوانین در این مورد به خوبی عمل نمی‌شود.
وی در این مورد توضیح داد: در حال حاضر آیین‌نامه 2800 تنها دستورالعمل مشخصی است که تمام دستگاه‌های متولی ساخت‌وساز در کشور را ملزم به رعایت اصول مقاوم‌سازی می‌کند، اما با این وجود این آیین‌نامه به درستی اجرا نمی‌شود. به گفته معاون پیشگیری و خطرپذیری سازمان مدیریت بحران شهر تهران بر اساس آیین‌نامه مذکور که در سال1366 تدوین و تصویب شد، 35 درصد یک ساختمان مسکونی در برابر زلزله مقاوم‌سازی می‌شود.
منتظرالقائم افزود: به این ترتیب ساختمانی که بر اساس اصول این آیین‌نامه ساخته شده باشد تا 9 مرکانی –بزرگی زلزله- در برابر زلزله مقاوم می‌شود، بر اساس این آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بر اساس میزان بزرگی زلزله (مرکانی) انجام می‌شود نه بر اساس میزان شدت زلزله(ریشتر).
وی با این توضیحات تصریح کرد: بنابراین خانه‌ای که با رعایت ضوابط موجود در آیین نامه 2800 ساخته شده باشد، در برابر زلزله‌های سنگین خسارت می‌بیند، اما کسی در این ساختمان‌ها دچار خسارت جانی نمی‌شود.
این در حالی است که به گفته معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران، میزان و نحوه رعایت آیین‌نامه 2800 به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست. منتظرالقائم گفت: اگرچه عوامل مختلف از جمله مصالح ساختمانی با کیفیت، مهارت کارگران، روش‌های ساخت‌وساز در کیفیت نهایی یک ساختمان دخالت دارند، اما با این وجود میزان نظارت بر روند ساخت وساز مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده مقاومت و ایمنی آن ساختمان است.
افزایش 100 درصدی خانه‌های مقاوم؟
وی با این توضیحات بر ضعف عملکرد دستگاه‌های دخیل از جمله سازمان نظام مهندسی، وزارت مسکن، شهرداری و حتی سازمان مدیریت بحران تاکید و اظهار کرد: اگرچه تمام این دستگاه‌ها در حال انجام وظایف خود هستند و نمی‌شود از دستگاه خاصی به عنوان عامل عدم پیگیری متخلف نام برد، اما به هر حال هیچ اطمینانی در مورد میزان پایبندی به آیین‌نامه 2800 در ساخت‌وسازها در دست نیست.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در مورد کیفیت ساختمان‌ها و میزان پایبندی سازنده‌ها به این آیین‌نامه هیچ اطمینانی نداریم. به گفته معاون پیشگیری و خطرپذیری سازمان مدیریت بحران به همین دلایل نمی‌توان تعداد و میزان مقاومت خانه‌های تهرانی‌ها در برابر زلزله را مشخص کرد.
منتظرالقائم در عین حال خاطرنشان کرد که طی 10 سال گذشته تعداد ساختمان‌های مقاوم در تهران 100 درصد افزایش پیدا کرده است.
زلزله سمنان تاثیری بر گسل‌های تهران نداشت
وی همچنین در مورد زلزله‌ای که شامگاه جمعه با قدرت 9/5 ریشتر در سمنان اتفاق افتاد و شرق تهران را نیز لرزاند، گفت: این زلزله تاثیری در بروز زلزله‌های احتمالی آینده در تهران ندارد. معاون پیشگیری و خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه زلزله سمنان از نظر پهنه لرزه‌ای کاملا متفاوت از پهنه لرزه داخل تهران بود، تاکید کرد: بنابراین این زلزله تاثیری در فعال شدن گسل‌های داخل تهران ندارد.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:31   دوشنبه 8 شهریور 1389  
 نظرات