اخبار   
 

 هنرمندان برای حفظ میراث 44 ساله تجسمی گردهم آمدند

کامبیز درمبخش، پرویز کلانتری، بهرام دبیری، فرهاد گاوزن و تعداد دیگری از هنرمندان عرصه تجسمی در اعتراض به احتمال تخلیه نگارخانه سیحون گردهم آمدند...

به گزارش خبرنگار مهر عصر روز گذشته، 24 آبان هنرمندان هنرهای تجسمی دور یکدیگر جمع شدند تا با صدور بیانیه و امضای آن بتوانند جلوی تخلیه یکی از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های کشور را بگیرند.
سیحون با قدمت و سابقه‌ای که دارد همیشه در میان اهالی هنرهای تجسمی جای داشته است پس درگذشت بنیانگذار آن یعنی معصومه سیحون در اردیبهشت سال جاری بسیاری از پیشکسوتان نقاشی و هنرهای تجسمی هم از خاطرات برگزاری نمایشگاه‌های متعددی که در آنجا داشتند و حمایتی که معصومه سیحون از هنرمندان جوان انجام می‌داد، بسیار ‌گفتند.
روز گذشته بعد از گذشت پنج ماه باردیگر هنرمندان به ذکر خاطرات خود از این نگارخانه پرداخته‌اند اما این‌بار به دلیلی متفاوت‌تر که حکم تخلیه گالری سیحون است.
آنها که اهل سرزدن به نگارخانه‌ها و تعقیب نمایشگاه‌ها باشند می‌دانند 44 سال است که طبقه همکف کوچه چهارم خیابان خالد استانبولی محل نمایش آثار هنری است. نگارخانه‌ای که بسیاری از معروف‌ترین اهالی تجسمی کار خو را از آن شروع کرده‌اند این‌روزها از سوی مالک آن با دستور تخلیه مواجه شده است.
نادر سیحون، فرزند معصومه سیحون گفته که مالک، دلیل این کار را نیاز شخصی عنوان کرده و با وجود تلاش آنها برای خرید نگارخانه، مالک حاضر به فروش نشده است. به همین دلیل بود که هنرمندان دیروز دور هم جمع شدند و در نامه‌ای که از سوی حمید مولائیان، نقاش قرائت شد، نسبت به این اقدام گله کردند.
آنها در این نامه نوشته بودند: یک بنای 44 ساله، بنایی که در آن روزهای پرشکوهی از هنر این دیار سپری شده و رنگ دیوارهایش سپید است و قاب‌ها بر آن آویخته شدند و حرفها روی این دیوار سپید گفته شدند، نه با زبان لخت و بی‌حجاب کلمه که با زبان لطیف و پر رمز و راز هنر و آنچنان پر است از حضور آدم‌های دلسوز که هر روز از این 44 سال برایش خاطره‌ایست مانا و فراموش نشدنی.
مولائیان در ادامه قرائت این متن با بیان اینکه سیحون خانه رویاهای وی و بسیاری دیگر بوده است، از طرف هنرمندان گفت: از قدمت نمی‌گوییم، از گذشته نمی‌گوییم که از ثروت حرف می‌زنیم. ثروت یک ملت، ثروت فکری و معنوی یک مردم. "سیحون" بزرگ و پر شکوه است، نه به جایی که دارد که به نام و تاریخی که در آن حضور دارد. نگارخانه سیحون شروع بود برای خیلی‌ها. برای آدم‌هایی که حرفها داشتند و دارند. برای آدم‌هایی که می‌خواستند با زبان پر رمز و راز هنر سخن بگویند و گفتند.
در بخش دیگری از این متن عنوان شده بود: اکنون وقت دیگری است. زمان پر خطری‌ است .چرا که ممکن است این تاریخ با بی‌مهری ندیده‌ گرفته شود و نگارخانه سیحون در معرض خطر بزرگی قرار بگیرد و آن تخلیه و تعطیلی است. برای آنکه دل مشغولیمان را به خاطر این موضوع بگوش آدمهای دلسوز این دیار برسانیم ، گرد هم آمدیم تا حرفهایمان را زده باشیم تا شاید بتوانیم کاری برای این میراث ملی و معنوی این خاک انجام داده باشیم. این همراهی برای کمک است به خاطر این خاک به میراث یک مملکت.
همچنین مولائیان در ادامه مراسم متن نامه دیگری را که قرار بود از سوی هنرمندان امضا شود تا در اختیار حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد قرار بگیرد، خواند.
در این نامه آمده است: با عنایت و توجه به اینکه تمامی نگارخانه‌های هنری ایرن تحت پوشش و حمایت مرکز هنرهای تجسمی قرار دارند و همیشه در تمامی لحظات، مدیریت محترم این مرکز از حمایت بی‌دریغ خود نسبت به این مکان‌های فرهنگی و هنرمندان دریغ نورزیده‌اند و حامی و یار و یاور آنان بوده‌اند.
در ادامه این متن نوشته شده است: اکنون نیز که نگارخانه سیحون با قدمت 44 ساله خود با مشکل تخلیه و تعطیلی آن توسط مالک مواجه شده و ممکن است این مکان فرهنگی که اکنون جزو هویت ملی و میراث فرهنگی کشور است به کلی تعطیل شود، از حضرتعالی و مرکز هنرهای تجسمی صمیمانه درخواست حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.
هنرمندان در بخشی از این نامه خطاب به شاه آبادی گفته‌اند: جناب آقای حمید شاه آبادی، کمک کنید تا این محل که حدود 44 سال خدمتگزار جامعه فرهنگی کشور بوده و هنرمندان بنامی را به ایران و جهان معرفی و همراهی کرده است، پابرجا بماند. تخلیه و تعطیلی این نگارخانه که به منزله انحلال این موسسه قدیمی و خوشنام خواهد انجامید، ضربه سنگین و جبران ناپذیری برای جامعه هنری و کشورمان است.
در ادامه نامه عنوان شده است: نگارخانه سیحون خاطرات شخصیت‌های بنام کشورمان را در دورن خود جای داده است، هنرمندانی که در این نگارخانه رشد کردند، بالنده شدند و به جامعه هنری ایران و جهان معرفی شدند. نگارخانه سیحون خانه آنان بود. سهراب سپهری، رضا مافی، فرامرز پیلارام، حسین کاظمی و..دراین خانه بزرگ شدند. اجازه ندهید خانه آنان تخلیه و تعطیل شود. نگارخانه سیحون میراث چندین نسل هنرمندان این مرز و بوم است.
در پایان نامه آمده است: ما امضاکنندگان این نامه از حضرتعالی تقاضا داریم مساعدت فرمایید تا چراغ خانه هنرمندان این آب و خاموش نشود. محل نگارخانه سیحون و قدمت 44 ساله آن میراث ایران است، در حفظ و پابرجایی آن یاریمان کنید.
  منبع : خبرگزاری مهر
  13:18   سه شنبه 25 آبان 1389  
 نظرات