اخبار   
 

 طرح یک ورزشگاه شناور برای برگزاری رقابتهای المپیک

معماری طرح خلاقانه ای را برای ساخت مجموعه ای ورزشی و شناور، ویژه برگزاری بازی های المپیک ارائه کرده است که با استفاده از آن کشورهای میزبان دیگر نیازی به ساخت ورزشگاه های جدید نخواهند داشت...

به گزارش خبرگزاری مهر، با پایان یافتن رقابتهای المپیک، ورزشگاه ها و مجموعه های ورزشی باقی خواهند ماند، برخی از آنها برای کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند اما بقیه آنها به شکل نشانه هایی دلخراش از سرمایه گذاری های کلان دولتها به جا خواهند ماند. از این رو این طراح برای تعدیل کردن میزان ساخت و ساز و سرمایه گذاری در این زمینه، مجموعه ورزشی قابل حرکت و شناوری را طراحی کرده است.

به گفته مایکل بارت طراح این اثر در حدود 90 درصد از کشورهای جهان توانایی مالی کافی برای ساخت ورزشگاهی قابل قبول برای برگزاری رقابتهای بزرگ و جهانی ورزشی را ندارند از این رو وی با الهام گرفتن از ساختارهای آبی، طرحی از مجموعه ورزشی ویژه المپیک را ارائه کرده است که از ورزشگاه هایی با قابلیت انتقال یافتن بر روی آب و کناره گرفتن در نزدیکی شهرهای بزرگ جهان برخوردار است.

این مجموعه ورزشی از ورزشگاهی 150 هزار نفری برخوردار بوده و دارای اتاقهایی برای نگهداری از تجهیزات ورزشی، سکونت مهمانان و ورزشکاران، دفاتر اداری و مدیران و مربیان است. در صورت نیاز امکان افزوده شدن به تعداد این اتاقها وجود خواهد داشت. در واقع این مجموعه، به مجمع الجزایری از اتاقها و ورزشگاه ها تبدیل خواهد شد که دستیابی به آنها از طریق پلهای متعدد امکان پذیر خواهد بود و تماشاچیان می توانند از طریق بندرگاهی ثابت، پل، کشتی و یا ترکیبی از تمامی اینها به این مجموعه وارد شوند.

این مجموعه ساختاری مشبک و چند وجهی دارد که بخش مشبک از چند لایه مختلف تشکیل شده است، به گفته بارت مجموعه ای به وسعت 60 متر مربع را می توان با صرف کمتر از 40 کیلوگرم فولاد و مواد کم وزن دیگر بنا کرد، هزینه نهایی ساخت این مجموعه به موادی بستگی دارد که در ساخت آن به کار گرفته می شود.

بر اساس گزارش دیسکاوری، در حال حاضر انتقاداتی درباره ایمنی این مجموعه ورزشی در صورت ساخته شدن به آن وارد است، به گفته برخی چنین مجموعه ارزشمند و قابل حرکتی در برابر تهدید دزدان دریایی و بلایای طبیعی به شدت آسیب پذیر خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری مهر
  12:38   دوشنبه 29 فروردین 1390  
 نظرات