اخبار   
 

 گام اول نظام مهندسی برای قبول مسوولیت نظارت ساختمان‌ها

امکان واگذاری مسوولیت نظارت ساختمان‌ها از مدیریت شهرداری به نظام مهندسی ساختمان فراهم شد...

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره راه اندازی معاونت خدمات مهندسی در چارت جدید سازمان نظام مهندسی، از فراهم شدن امکان واگذاری مسوولیت نظارت ساختمان‌ها از مدیریت شهرداری به نظام مهندسی ساختمان خبر داد.
حجت الله عزیزی با اعلام این خبر در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: براساس قانون نظام مهندسی ساختمان مسوولیت نظارت ساختان‌ها به عهده این سازمان است و وظیفه قانونی شهرداری در این زمینه به عنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی، فقط محدود به کنترل اختیاری ظرفیت اشتغال مهندسان است.
وی ادامه داد: اما با وجود این تاکید قانونی، تاکنون شهرداری تهران با این پیش فرض که نظام مهندسی ساختمان سازمانی جوان است، از واگذاری امر نظارت به این سازمان خودداری کرده‌اند و باور عمومی در دستگاه مدیریت شهری براین امر استوار بود که سازمان نظام مهندسی ساختمان از قوام و تجربه لازم برای نظارت برساختمان‌ها برخوردار نیست.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با منطقی توصیف کردن دغدغه مسوولان شهری در این زمینه درعین حال تاکید کرد: اما با گذشت کمتر از دو دهه از راه اندازی سازمان نظام مهندسی ساختمان ازیک طرف و با توجه به اینکه اخیرا معاونت خدمات مهندسی دراین سازمان ایجاد شده ست، می‌توان ادعا کرد بسترهای لازم برای انتقال مسوولیت نظارت ساخت وساز از دستگاه مدیریت شهری و شهرداری به سازمان نظام مهندسی فراهم شده است.
عزیزی با بیان اینکه همزمان با برگزاری ششمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تغییرات اساسی در چارت این سازمان ایجاده شده است گفت: شاخص‌ترین این تغییرات راه اندازی معاونت خدمات مهندسی است که با توجه به دارا بودن زیرمجموعه‌ای توانمند، متخصص و ماهر که برایش تعریف شده است می‌تواند به منظور قبول مسوولیت امر نظارت وارد عمل شود.
وی باییان اینکه پیش‌تر دستگاه مدیریت شهری نیز از واگذاری امر مسوولیت نظارت ساختمان‌ها به این سازمان ابرازرضایت کرده بود و اجرای آن را مشروط به آماده شدن زیرساختهای لازم دانسته بود گفت: اکنون زمان آن رسیده که همچنان که د رقانون نظم مهندسی ساختمان، تاکید شده است مسوولیت امر نظارت ساختمان‌ها به این سازمان سپرده شود و چنانچه مسوولان دیگیز نیز تعامل داشته باشند این اتفاق خیلی سریع‌تر رخ می‌دهد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: تجربه ثابت کرده است حوادث ناشی از ضعف نظارت بر ساخت وساز‌ها و عملکرد شهرداری را زیر سوال برده است اما چنانچه مسوولیت نظارت ساخت وساز‌ها به افراد متخصص واگذارشود که از د کار برخوردار هستند نه تنها نظارت‌ها واقعی می‌شود، بلکه با وقوع هر اتفاقی در فرایند ساخ وساز انگشت اتهام به سمت شهرداری نشانه نمی‌رود.

  منبع : ایلنا
  14:24   شنبه 26 اسفند 1391  
 نظرات    
 
حسن عیوضی 20:54 شنبه 26 اسفند 1391
0
 حسن عیوضی
با تشکروعرض خدا قوت به هیئت مدیره جوان نظام مهندسی واعلام پشتیبانی
لیلا براریان 17:03 یکشنبه 27 اسفند 1391
0
 لیلا براریان
سلام تشکر
خسرو خضرائئ 21:13 پنجشنبه 1 فروردین 1392
0
 خسرو خضرائئ
با تشکر از مسئولین محترم که پس گذشت چنین سال شاید نظام مهندسی بتواند در موقعیتی که مبا یست زودتر ازا ین دست می یافت و وظیفه اصلی خودش انحام می دادحال انحام دهد و مسئولین مطمئن باشند که موفق هستنند و نظام از عهده این بر میایندو موفق هستیم اعلام پشتیبانی در هر مقطعی.....