اخبار   
 

 افزایش نظارت آتش‌نشانی بر ساخت وسازها

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران از نظارت آتش‌نشانی در رعایت ایمنی در ساختمان‌های در حال ساخت در مقاطع مختلف ساخت و ساز خبرداد...

داوود براتی اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی مدیریت شهری فعالیت‌های نظارتی سازمان آتش‌نشانی در ساخت و سازها در پنج سال گذشته توسعه یافته است. وی ادامه داد: بر این اساس پیش از این سازمان آتش‌نشانی بر رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌های بیشتر از شش طبقه و ساختمان‌های کمتر از شش طبقه غیرمسکونی در دو مرحله آغاز کار و پایان کار نظارت داشت.
معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران اعطای رتبه ایمنی به ساختمان‌ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه نظارت بر ساخت و سازها عنوان کرد و افزود: سازمان آتش‌نشانی در روند نظارت بر ساخت و ساز ساختمان‌ها با کاستی‌هایی روبرو بود به طوری که با ساختمان‌هایی مواجه می‌شد که در پایان کار تغییر کاربری داده بودند یا با درخواست و نظر مالکان تعداد واحدهای ساختمان در طبقات افزایش پیدا می‌کرد که این تغییرات با ضوابط ایمنی مغایرت داشت. براتی با بیان اینکه اعمال‌کردن ضوابط ایمنی متناسب با آخرین وضعیت ساختمان بسیار دشوار است، ادامه داد: بنا شده است که شهرداری‌ها در مراحل مختلف آغاز کار، اسکلت‌، سفت‌کاری، نازک‌کاری و پایان کار در ساخت و سازها از آتش‌نشانی استعلام ایمنی بگیرند.
به گفته معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران با نظارت بیشتر آتش‌نشانی بر ساخت و سازها مشکلاتی که در پایان کار وجود دارد نیز از بین خواهد رفت. براتی با تاکید بر اینکه گرفتن استعلام ایمنی در مراحل مختلف ساخت‌ و ساز ابلاغ شده است، افزود: بر این اساس حتی در زمان صدور عدم خلافی از سوی شهرداری‌ها به صورت الکترونیکی، استعلام ایمنی از ما گرفته می‌شود که سازمان نیز به صورت الکترونیکی نتیجه را اعلام خواهد کرد و دیگر نیازی به مراجعه حضور مالکان نیست.
حدود20درصد ساختمان‌ها با دستوالعمل ایمنی دچار تغییرات می‌شوند
وی با بیان اینکه حدود 10 تا 20 درصد از ساختمان‌هایی که دستورالعمل ایمنی دریافت کرده و پروانه ساخت دارند در پایان کار دارای مشکلاتی بوده و دچار تغییراتی در ساخت و سازها می‌شوند، افزود: تعدادی از این ساختمان‌ها به اجبار اصلاحاتی را انجام می‌دهند که البته هزینه‌بر است اما در برخی از ساختمان‌ها نیز انجام اصلاحات ساختمانی غیرممکن است و نیازمند هزینه بسیار بالایی است که آتش‌نشانی به این پرونده‌ها ایمنی ساخت ارائه نمی‌کند.
براتی با بیان اینکه حوادث آوار و گودبرداری در سه ماه نخست امسال به 33 مورد رسید، ‌افزود: این حوادث در مدت مشابه سال گذشته 65 مورد بوده است. به گفته وی، در حوادث آوار و گودبرداری در سه ماهه اول سالجاری 4 کشته و 21تن مجروح شدند که این حوادث در مدت مشابه سال گذشته پنج کشته و 16 مجروح در پایتخت بر جای گذاشته بود.
  منبع : شاسا
  12:28   شنبه 15 مرداد 1390  
 نظرات