اخبار   
 

 گسترش همکاری‌ها در حوزه صنعتی‌سازی مسکن مورد تاکید قرار گرفت

وزیر دفتر ریاست جمهوری سفارت ونزوئلا در دیدار رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بر گسترش همکاری‌ها تاکید کرد...

فرانسیسکو آمیلیاج وزیر دفتر ریاست جمهوری سفارت ونزوئلا در تهران و هیات همراه متشکل از وزیر سابق علوم و فناوری ونزوئلا، رئیس کمیسیون ملی ارزیابی و تنی چند از کارشناسان این کشور صبح امروز در دیدار با دکتر فاطمی‌عقدا رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و معاونین و مدیران مرکز، ضمن آشنایی با توانمندی‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی مرکز، در خصوص نحوه همکاری‌های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این دیدار دکتر فاطمی‌عقدا رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ضمن برشمردن توانایی‌ها و پتانسیل‌های تحقیقاتی مرکز در حوزه‌های مختلف مصالح، زلزله، ضوابط و مقررات، بهینه‌سازی روش‌های اجرای ساختمان و...، صدور تاییدیه‌های فنی را از مهمترین فعالیت‌های مرکز عنوان نمود و افزود: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در تاریخ صنعت ساختمان در کشور، فعالیت‌های زیادی را به انجام رسانده است که یکی از مهمترین این فعالیت‌ها در حوزه تاییدیه‌های فنی بوده است.‌ در این راستا این مرکز تاکنون 82 فناوری نوین را تایید نموده است شناسایی فناوری‌های جدید و معرفی آنها، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای به کارگیری این فناوری‌ها و همچنین آموزش نیروهای مورد نیاز در این رابطه از دیگر اقدامات مرکز در حوزه فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی بود که از سوی دکتر فاطمی‌عقدا به آنها اشاره شد.
وی در پاسخ به این سئوال وزیر دفتر ریاست جمهوری سفارت ونزوئلا در خصوص میزان واگذاری مسکن مهر در کشور از زمان آغاز این پروژه گفت: در 8 ماه امسال یک میلیون و 200 هزار واحد پی‌ریزی شد، همچنین سفت‌کاری بیش از 600 هزار واحد به انجام رسیده و بیش از 200 هزار واحد آماده واگذاری است و تا پایان امسال برنامه‌های در نظر گرفته به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
دکتر فاطمی‌عقدا افزود: ساخت صنعتی ساختمان در برنامه‌های سخت مسکن در کشور از اولویت خاصی برخوردار است. در پایان سال گذشته کمتر از 3 درصد از کل ساخت و سازها صنعتی بود ولی در حال حاضر این میزان به 25 درصد افزایش یافته است. این نتیجه همکاری و تلاش بی‌وقفه وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت صنایع و معادن کشور بوده است.
رئیس مرکز با اشاره به ساخت فناوری نیک‌سیستم گفت: یکی از روش‌های ساخت فناوری‌های نوین در ایران نیک‌سیستم است و با این روش هر خانه‌ای در مدت 2 ماه ساخته می‌شود. در حال حاضر این سیستم در ساخت مسکن مهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی هزینه ساخت مسکن با فناوری نیک‌سیستم را به طور متوسط نزدیک به 300 تا 320 دلار عنوان کرد. دکتر فاطمی‌عقدا با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز در پروژه 35 هکتاری هشتگرد، ایجاد شهرهای جدید را از دیگر فعالیت‌های مهم مرکز در بخش مسکن و کاستن از مشکلات این بخش عنوان نمود.
در ادامه این دیدار، وزیر دفتر ریاست جمهوری سفارت ونزوئلا در تهران با اعلام پیام دوستی هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور، از علاقمندی ایشان برای پیاده‌سازی طرح جامع ساختمان‌سازی خبر داد و افزود: کشور ونزوئلا در تاریخ همواره با مشکل کمبود مسکن مواجه بوده است. این کشور با حدود 28 میلیون جمعیت، 6 میلیون و 300 هزار خانوار را در خود جای داده است که از این تعداد، یک سوم صاحب خانه نیستند و در شرایط خوب مسکن به سر نمی‌برند.
وی ادامه داد: هدف و ایده‌آل ما این است که در سال 150 هزار مسکن را در ونزوئلا ایجاد نماییم ولی در حال حاضر با روش سنتی تنها امکان ساخت 50 هزار واحد مسکونی در سال وجود دارد. اصلی‌ترین دلیلی که تا به امروز مانع تحقق این امر شده، صنعتی‌سازی مسکن است و مسلما تجربه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن می‌تواند ما را در حل این مشکل یاری برساند.
فرانسیسکو آمیلیاج خاطرنشان ساخت: این هیات امیدوار است تا با گسترش همکاری‌ها بتوان در حوزه‌های مختلف صنعتی‌سازی شامل آموزش و انتقال فناوری از دستاوردهای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن استفاده نماید و پیش‌بینی ساخت سالانه 150 هزار واحد مسکونی در کشور ونزوئلا را محقق سازد.
آشنایی با سیستم صنعتی‌سازی مسکن (نیک‌سیستم) و استفاده از آن در کشور ونزوئلا نیز از دیگر مواردی بود که از سوی ایشان عنوان شد.
دکتر فاطمی‌عقدا نیز با اعلام آمادگی کامل مرکز جهت انجام همکاری‌های مشترک با این کشور افزود: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در حوزه‌های طرح جامع مسکن در ونزوئلا، انتقال فناوری و کارخانه‌های تولید فناوری،‌بهینه‌سازی روش‌های موجود برای افزایش سرعت و کیفیت بالا در ساخت مسکن، آموزش نیروی کار فعال در صنعت ساختمان ونزوئلا و همچنین انتقال دانش فناوری نیک‌سیستم و بهره‌گیری از آن هرگونه همکاری با این کشور را به عمل خواهد آورد.
هیات نمایندگی سفارت ونزوئلا در پایان این نشست با همراهی رئیس و معاونین و جمعی از مدیران از بخش شبکه شتابنگاری و نیک‌سیستم بازدید به عمل آوردند.
  منبع : مرکز تحقیقات ساختمان
  12:46   سه شنبه 25 آبان 1389  
 نظرات