اخبار   
 

 فرهنگ غلط سیستم‌های گرمایشی ایران

رئیس آزمایشگاه سوخت و احتراق سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران گفت: مبحث دودکش در ساختمان‌ها یک مبحث ایمنی و ذخیره انرژی است و متاسفانه در کشور علاوه بر اینکه ایمنی وسایل گرمایشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، شاهد هدررفت انرژی هم هستیم...

سهیلا خوشنویسان در همایش بهینه سازی مصرف انرژی افزود: تمام دنیا به سمت استفاده از سیستمهای متمرکز گرمایشی پیش می روند ولی متاسفانه ما در ایران به دنبال سیستمهای گرمایشی غیر متمرکز می رویم بطور مثال در کشورهای اسکاندیناوی برای کنترل بهتر مصرف سوخت آبهای گرم را در محلی تولید میکنند بعد برای مصرف کننده می فرستند.



وی افزود: در یک بررسی که انجام در رابطه با 5 هزار موتور خانه انجام دادیم این نتیجه حاصل شد که چون موتورخانه ها در بیرون از ساختمان و و احد مسکونی قرار دارند، حتی اگر هم آلودگی داشته باشند ضرر وخطرش کمتر از سیستم های احتراقی است که در داخل ساختمان و واحد مسکونی نصب می شود.



خوشنویسان با اشاره به افزایش روز افزودن استفاده از پکیج در کشور گفت: سازندگان ساختمان و دست اندرکاران ساخت و ساز باید به رسالت خود درست عمل کنند یعنی در جایی که نیاز به موتورخانه است، موتورخانه ودر جایی که نیاز به پکیج است، پکیج نصب کنند اما متاسفانه شاهد هستیم جایگاه این دو بدرستی شناخته نشده است و مهندسان به جای اینکه یک سیستم سیستماتیک درست کنند و از آلودگی هوا کم کرده و محیط زیست رابهترکنند و در مصرف سوخت و انرژی هم صرفه جویی کنند، صرفا به دنبال یک راه حل آسانتر هستند.



وی ادامه داد: وقتی نام پکیج را می آوریم برای یک ساختمان 40 طبقه یا 40 واحدی از آن استقبال بیشتری میشود اما در کنار این باید دغدغه ها رابررسی کرد از جمله اینکه آیا ما معاینه فنی پکیج را داریم یا نه؟



به گفته وی، در کل دنیا تکنیسین هایی هستند به نام تکنیسین دودکش که کارشان معاینه فنی وسلامت دودکش است. خوشنویسان تصریح کرد: آیا بازدید از ساختمانی 40 واحدی که در آن 40 پکیج است صرفه اقتصادی و سهولت بیشتر دارد یا اینکه یک موتور خانه مرکزی داشته باشد و یک نفر را بفرستیم که کلیه موارد را چک کند.



وی افزود: ما با استفاده از پکیج نه تنها مرگ خاموش بلکه مرگ تدریجی را داریم و کم کم سونامی سرطان را داریم و طبق مقالات بهداشتی 20درصد از ایرانیان دچار انواع مختلف سرطان میشوند. وی گفت: پکیج هوای زیادی را در اتاق مصرف می کند و کم کم باعث مرگ تدریجی افراد می شود. وی با اشاره به اینکه ما دو نوع مونوکسید کربن داریم گفت: یکی بر اثر هوای ناکافی است یکی بر اثر هوای خیلی زیاد است که از عوامل احتراق ناقص در منازل هستند.



وی با تاکید بر اینکه ما پاسدار محیط زیست خودمان هستیم گفت: باید این کار را انجام دهیم که اگر انجام ندهیم جنگ آب به وجود می آید در واقع همین کاهش نزولات جوی در اثر مصرف بی رویه سوخت است.
  منبع : ارسال شده توسط مائده علیشاهی
  15:31   شنبه 18 آبان 1392  
 نظرات    
 
رضا اکبری 07:22 یکشنبه 19 آبان 1392
0
 رضا اکبری
سلام تشکر مطلب مفیدی بود