اخبار   
 

 30 درصد بافت تاریخی در بافتهای فرسوده شناسایی شدند

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در 30 درصد بافتهای فرسوده بافتهای تاریخی شناسایی شده‌اند، گفت: شناسایی بافتهای فرسوده و تاریخی به معنای تخریب این مناطق نیست...

احمد صادقی در گفتگو با مهر درباره ارتباط میان نوسازی بافتهای فرسوده و تخریب بافتهای تاریخی اظهار داشت: براساس قانون، محدوده میراث فرهنگی مشخص است و در صورت بروز هرگونه تخلف سازمان میراث فرهنگی با آن برخورد قانونی می کند.
وی با بیان اینکه در بافت فرسوده مجوز نوسازی صادر نمی شود، گفت: اینکه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران وارد بافتهای تاریخی می شود حرف نادرستی است، زیرا محدوده بافتهای تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی مشخص شده است و نمی توان این بناها را تخریب کرد.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: شناسایی کل بافتهای فرسوده کشور برعهده این شرکت است، ضمن اینکه شناسایی بافت الزاما به معنای تخریب یا نوسازی نیست.
صادقی با اشاره به اینکه 30 درصد بافت تاریخی در کل بافت فرسوده کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: 65 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده است که برای بافتهای تاریخی در این مناطق، براساس قانون، تصمیم لازم گرفته می شود.
برخی به هر کاشی لعابی بافت تاریخی می گویند
معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: بافت تاریخی تعریف خاص خود را دارد اما برخی به هر کاشی لعابی یا نعل اسب بر روی درب خانه ها بافت تاریخی می گویند.
وی با اشاره به مشکلاتی که این دیدگاه برای نوسازی بافتهای فرسوده به‌وجود آورده است، گفت: در همه استانها بافتهای تاریخی وجود دارد اما در برخی از مناطق، بافتهای فرسوده را هم به عنوان بافت تاریخی مطرح می کنند و شرکت با مشکلات زیادی در این ارتباط مواجه می شود.
صادقی افزود: ساخت و ساز در اطراف محدوده بافتهای تاریخی هم موضوعی است که توسط شرکتهای زیر مجموعه وزارت مسکن رعایت می شود به طوریکه در این مناطق مجوز ساخت و ساز از 3 طبقه یا 5 طبقه بیشتر ارایه نمی شود.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی به نوسازی مناطق اطراف بافتهای تاریخی تاکید کرد و گفت: اگر اطراف این محله های تاریخی، نوسازی شوند گردشگران رغبت بیشتری برای حضور در این مناطق دارند، ضمن آنکه از تخریب بیشتر بناهای تاریخی هم جلوگیری می شود
  منبع : خبرگزاری مهر
  14:34   یکشنبه 23 آبان 1389  
 نظرات