اخبار   
 

 مهلت ثبت نام در آزمون مهندسی حرفه ای تمدید شد

مهلت ثبت نام در آزمون مهندسی حرفه ای (PE) از سوی سازمان سنجش آموزش کشور تا چهارشنبه 15 تیرماه تمدید شد...

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سازمان سنجش آموزش کشور بدینوسیله به اطلاع داوطلبان علاقمند به شرکت در آزمون مهندسی حرفه‌ای (PE) می‌رساند زمان ثبت‌نام در آزمون مبانی مهندسی حرفه‌ای (FE) مربوط به مرحله اول آزمون مهندسی حرفه ای (PE Exam) سال1390، تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه 15 تیرماه تمدید شد.
متقاضیان می‌توانند به منظور ثبت‌نام در آزمون مذکور به سایت اینترنتی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.
  منبع : بنا نیوز
  14:04   دوشنبه 23 خرداد 1390  
 نظرات    
 
علیرضا احمدی 00:20 سه شنبه 24 خرداد 1390
12
 علیرضا احمدی
این امتحان در چه مورد هست !
کسی میشه توضیحات بیشتری بده . . .
رامین سلمانی 22:08 چهارشنبه 25 خرداد 1390
8
 رامین سلمانی
مهندس میتونی به این سایت مراجعه کنی
http://pe.sanjesh.org/Pages/description.html
علی رضا صارمی 11:10 پنجشنبه 26 خرداد 1390
7
 علی رضا صارمی
این یک آزمون که در کشور های پیشرفته دنیا برای اینکه بدونند که سطح علمی مهندسین در چه سطحی است و در موقعیت یکسان مهندسین دارای مدرک peبه بقیه ترجیح داده می شوند این آزمون تقریباٌ در سطح آزمون ارشد می باشد ...برای اطلاعات بیشتر دفترچه سازمان سنجش را بخونید.
- کریمی 16:38 پنجشنبه 26 خرداد 1390
3
 - کریمی
کسی میشه توضیحات بیشتری بده
سپیده برزگر 22:46 پنجشنبه 26 خرداد 1390
6
 سپیده برزگر
http://pe.sanjesh.org/Pages/description.html
از این سایت میتونید اطلاعات لازم را بدست بیارید
مهدى کریمى 11:42 آدینه 27 خرداد 1390
5
 مهدى کریمى
این امتحان در چه مورد هست !
کسی میشه توضیحات بیشتری بده . .
مرتضی قلی زاده 10:19 شنبه 28 خرداد 1390
5
 مرتضی  قلی زاده
پیشینه آزمون مهندسی حرفه ای
در سال 1907 در شهر وایومینگ کشور آمریکا اعلام گردید افراد متخصصی که می خواهند کار مهندسی انجام دهند باید ثبت نام کرده و طبق شرایط و ضوابطی کفایت آنان به اثبات برسد. ثبت نام مهندسین ورزیده از آن تاریخ در کشورهای مختلف رایج شد، تا قوانین بر اقدامات حرفه ای آنان نظارت کند و اجرای آن به واحدهای غیردولتی (NGO) یا انجمن های علمی، صنفی یا حرفه ای سپرده شد. هم اکنون در کشورهای مختلف آمریکا، کانادا، اروپا و حتی آسیا، سازمان ها و ارگان های مختلفی وجود دارند که طبق قوانین و مقرراتی این آزمون را برگزار می نمایند و داشتن این گواهی از شرایط استخدام و یا مجوزی برای انجام پروژه های مختلف مهندسی در کشورشان می باشد.


آزمون مهندسی حرفه ای در ایران
در ابتدای سال 1380، برخی از انجمن های علمی مانند انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران، انجمن مهندسان مکانیک ایران لزوم برگزاری آزمون مهندسی حرفه ای را برای جامعه مهندسی کشور احساس نموده و برای برگزاری اولین آزمون به صورت مستقل اقدام کردند و پس از آن با تشکیل شورایی به نام شورای برنامه ریزی و هماهنگی آزمون مهندسی حرفه ای، متشکل از نمایندگان سازمان سنجش آموزش کشور و 8 انجمن علمی – مهندسی شامل: انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران، انجمن کامپیوتر ایران، انجمن مهندسین متالورژی ایران، انجمن مهندسان مکانیک ایران، انجمن مهندسی معدن ایران، انجمن مهندسی شیمی ایران، انجمن مهندسی صنایع ایران، انجمن مهندسین عمران ایران (که به اختصار انجمن های مادر نامیده می شوند و سایر انجمن های مهندسی بر حسب نوع فعالیت های خود زیرمجموعه این انجمن ها قرار می گیرند) فعالیت خود را بطور جدّی آغاز و بطور مستمر پیگیری نمودند.
اهمّ اهداف شورای برنامه ریزی و هماهنگی آزمون مهندسی حرفه ای در ذیل بیان شده اند:
1) سیاست گذاری و برنامه ریزی برای برگزاری آزمون مهندسی حرفه ای
2) هماهنگ کردن اهداف برگزاری آزمون مهندسی حرفه ای در انجمن های مهندسی
3) برنامه ریزی برای استانداردسازی آزمون مهندسی حرفه ای
4) علاقه مند کردن مهندسان کشور به ارتقای سطح توانایی خویش
***چه کسی می تواند مهندس حرفه ای بشود؟

فردی می تواند مهندس حرفه ای شود که دارای شرایط زیر باشد:

1- حداقل دارای دانشنامه کارشناسی مهندسی در یکی از رشته های گروه فنی و مهندسی، از دانشگاه های معتبر و مستقل باشد.
2- حداقل دارای 4 سال تجربه کاری در زمینه مربوط به رشته مهندسی کارشناسی خود باشد.
3- در امتحان دروس پایه مهندسی FE (Fundamentals of Engineering) قبول شود.
4- در امتحان دروس تخصصی PE (Principles and Practice of Engineering) که شامل دو مرحله گسترده Breath (مشترک بین گرایش ها) و عمیق تخصصی هر گرایش Depth، حداقل های لازم را کسب نماید.

آزمون مبانی مهندسی حرفه ای (FE)شامل 2 آزمون می باشد آزمون اول FE1 که شامل فیزیک،ریاضیات و محاسبات عددی،مبانی کامپیوتر،اقتصاد مهندسی و تجارت،اخلاق مهندسی و HSE،آمار و احتمالات،شیمی و مواد
و آزمون دوم FE2 (رشته عمران)که شامل نقشه برداری،سیستم هیدرولیک . هیدرولوژیک،مکانیک خاک و فونداسیون ، منهدسی محیط زیست ، حمل و نقل ، تحلیل سازه ، طراحی سازه ، مدیریت ساخت ، مصالح می باشد .
لازم به ذکر می باشد آزمون FE به مدت 8 ساعت، در دو نوبت صبح(4 ساعت) و عصر (4 ساعت) - روز اول و آزمون PE1 به مدت چهارساعت در نوبت صبح- روز دوّم , آزمون PE2 به مدت چهارساعت در نوبت عصر- روز دوّم می باشد.
و لازم به ذکر است که امتیاز برای قبولی در هر یک از امتحان های FE و PE (شامل PE1 و PE2) کسب حداقل 60% جمع امتیازات هر امتحان می باشد. سؤالات آزمون ها به ویژه قسمت اول و دوم آزمون PE (PE1 و PE2) در شکل 1 طوری طراحی شده است که صرفاً با دانش کلاسیک فراگرفته شده از دانشکده قابل پاسخگویی نمی باشد. بنابراین افرادی که دارای تجربه کاری مؤثر و ملموس با مسائل مهندسی در عمل هستند و آمادگی مباحث تئوری و نظری خود را در حد مورد نیاز حفظ نموده اند، به خوبی از پاسخ دادن به سؤالات بر خواهند آمد. تلاش بر این است تا در سال های آینده در انجمن ها، کلاسهای آموزشی برای آمادگی آزمون PE برگزار شود تا داوطلبان با آشنایی بیشتری در امتحان شرکت کنند.

منبع :http://pe.sanjesh.org/Pages/description.html
سید ابراهیم موسوی نژاد 22:32 دوشنبه 30 خرداد 1390
3
 سید ابراهیم موسوی نژاد
مدرک آن به چه دردی می خوره