اخبار   
 

 نوسانات نرخ ارز بطور مستقیم بر قیمت مسکن تاثیر ندارد

رئیس کل بانک مرکزی:در صورت آزاد گذاشتن میزان تسهیلات خرید، قیمت مسکن با افزایش شدید مواجه خواهد شد...

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هرچند نوسانات نرخ ارز بطور مستقیم بر قیمت مسکن تاثیر ندارد ولی بصورت غیرمستقیم بر کالاهای وارداتی مورد نیاز این بخش تاثیر گذار خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمود بهمنی‌ با بیان آنکه در پی جلوگیری از افزایش قیمت مسکن هستیم در خصوص تاثیر قیمت ارز بر مسکن، تاکید کرد که نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم روی قیمت مسکن تاثیری ندارد.
وی تغییرات نرخ ارز بر روی واردات را یادآور شد و گفت:‌ این امر بر کالاهای وارداتی بخش مسکن نیز تاثیر گذاشته است. بهمنی با بیان اینکه با ثابت نگهداشتن نرخ ارز می‌توان از افزایش قیمت کالاهای وارداتی جلوگیری نمود، افزود: با تثبیت نرخ ارز بطور غیرمستقیم می‌توان از افزایش قیمت مسکن پیشگیری کرد.
** 70 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مسکن وی در خصوص پرداخت تسهیلات به بخش مسکن گفت: شورای پول و اعتبار سال گذشته 70 هزار میلیارد ریال برای بخش مسکن در نظر گرفت که این منابع هنوز در این بخش مصرف نشده است.
** افزایش شدید قیمت مسکن با آزادسازی تسهیلات خرید رئیس کل بانک مرکزی محدود کردن تسهیلات خرید مسکن را در کاهش قیمت مسکن موثر دانست و گفت: در صورت آزاد گذاشتن میزان تسهیلات خرید، قیمت مسکن با افزایش شدید مواجه خواهد شد.
بهمنی درباره روند تسهیلات پرداختی به بخش مسکن ادامه داد: تسهیلات پرداختی به بخش مسکن بیش از میزانی که در بسته سیاستی- نظارتی امسال تعیین شده بود، است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تصمیم گیری و پرداخت تسهیلات علاوه بر ایجاد تقاضا در بخش خرید مسکن، تقاضای دیگری نیز در بخش احداث و تولید مسکن ایجاد می‌کند، تصریح کرد که در هر دو حالت این موضوع بر قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر تسهیلات خرید مسکن آزاد گذاشته شود، بطور قطع بر افزایش تقاضای مسکن تاثیر خواهد گذاشت، ضمن آنکه بالابردن تقاضا بدون افزایش عرضه چیزی جز افزایش شدید قیمت نمی‌تواند در برداشته باشد.
بهمنی درباره رشد اجاره بهای مسکن نیز اظهار داشت: با وجودی که براساس بسته سیاستی بانک مرکزی امسال باید20 درصد تسهیلات قابل پرداخت به جامعه به بخش مسکن اختصاص می‌یافت اما تاکنون بیش از این رقم به بخش یادشده اختصاص یافته است.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه منابع نظام بانکی محدود است، گفت: اگر منابع سیستم بانکی قابل توجه بود، یکی از راهکارها در این باره آزادسازی تسهیلات در بخش خرید نیز بود، بنابراین مجبوریم که فقط به بخش احداث مسکن تسهیلات پرداخت کنیم.
وی تاکید کرد حتی اگر تمام سیاست‌های اجرا شده در بخش مسکن را نیز قانع کننده ندانیم، این نتیجه حاصل شده که محدود کردن تسهیلات خرید مسکن در کاهش قیمت مسکن بی‌تاثیر نبوده است.
  منبع : دولت
  12:12   سه شنبه 23 شهریور 1389  
 نظرات