اخبار   
 

 اعلام محل دقیق وقوع زلزله یک دقیقه پس از زلزله/ تهیه نقشه های لرزش زمین

محققان پژوهشگاه بین الملل زلزله شناسی و مهندسی موفق به تهیه نقشه های لرزش زمین شدند که این نقشه ها یک دقیقه پس از رخداد زلزله منتشر می‌شود و مکان دقیق وقوع زلزله و مناطق آسیب دیده را به طور دقیق اعلام می‌کند...

محمد پور محمد شاهوار- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در گذشته پس از وقوع زلزله کسی از محل دقیق وقوع رخداد زلزله با خبر نبود افزود: نمونه آن در زلزله بم بود که تا بعد از ظهر وقوع زلزله، کسی خبر نداشت که کدام مناطق بیشترین تخریب را متحمل  شده است تا آنجایی که موسسه ژئو فیزیک محل زلزله را 100 تا 200 کیلومتر دورتر از کانون زلزله اعلام کرده بود.

وی با بیان اینکه این وضعیت در زلزله منجیل بدتر بود، اظهار داشت: در زلزله منجیل تا فردای روز زلزله تصور می‌شد که زلزله در رشت رخ داده است و این امر موجب تاخیر در امداد رسانی شد.

شاهوار با اشاره به اجرای پروژه ای در این زمینه خاطر نشان کرد: در این زمینه اقدام به تهیه نقشه‌های لرزش زمین(Shake Map) کردیم.

وی نقشه‌های لرزش زمین را نقشه‌هایی دانست که شدت، شتاب و سرعت وقوع زلزله را پس از رخداد تعیین می‌کند و ادامه داد: نخستین نقشه لرزش زمین در سال 89 برای زلزله "کوه ‌زرد" سمنان با بزرگای 5.7 تهیه و پس از آن برای زلزله های ریگان کرمان و زلزله وان ترکیه تهیه شد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این نقشه‌ها نشان می‌دهد که در کدام مناطق خسارات بیشتر وارد شده است یادآور شد: این نقشه‌ها کمک می‌کند تا گروه‌های امداد و نجات سریع‌تر نیروهای امدادی خود را به محل‌های آسیب‌ دیده اعزام کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای تهیه این نقشه‌ها از اطلاعات اولیه زلزله چون بزرگا و مکان زمین ‌لرزه استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: این نقشه‌ها یک دقیقه پس از رخداد زلزله آماده انتشار می‌شوند و با تکمیل شدن داده‌های شتاب‌نگاری و لحاظ کردن مشاهدات مردم کامل‌تر می‌شود.

این محقق تاکید کرد: این نقشه‌ها قرار است بر روی FTP سرور (پروتکل انتقال فایل بر روی اینترنت) پژوهشگاه زلزله گذاشته شود تا سازمان هلال احمر بتواند با یک لینک مستقیم نقشه‌ها را دریافت و از اطلاعات آنها استفاده کند.

شاهوار در عین حال یادآور شد: نقشه‌های تهیه شده در صورتی که اطلاعات دقیق‌تری چون بافت زمین و نوع ساخت‌ و سازهای منطقه در آن اعمال شود با احتمال زیاد می‌تواند تخمین ‌زند که کدام مناطق خسارات شدیدتر و کدام مناطق تلفات بیشتری داشته ‌است.

مجری طرح همچنین از تهیه نرم ‌افزارهایی خبر داد و در این باره گفت: این نرم افزارها می توانند به صورت اتوماتیک نقشه‌های لرزش زمین را تهیه کند.

به گفته وی این برنامه مراحل تست و آزمایش را طی می کند و در صورت تامین مالی برای تامین سخت ‌افزارهای مورد نیاز در پژوهشگاه زلزله ‌شناسی راه‌اندازی خواهد شد.

  منبع : خبرگزاری مهر
  14:14   سه شنبه 3 اردیبهشت 1392  
 نظرات    
 
پیمان شبستانی 00:18 چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392
1
 پیمان شبستانی
تنها با نقشه لرزش زمین که نمیشه این دیگه از اون حرف ها بود وقتی به تعداد کافی دستگاه لرزه نگار موجود نیست این نقشه یعنی کار بیخود!
خوبه موسسه ژئوفیزیک آمریکا اطراف ما به تعداد کافی نقطه داره و آنلاین محل و قدرت و عوق رو ارائه میده والا تخمین قدرت زلزله موسسه ژئوفیزیک تهران این بار هم اشتباه بود!!!
کاوه نظامی ساوجبلاغی 02:15 چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392
0
 کاوه  نظامی ساوجبلاغی
با تشکر از نظر جناب پیمان شبستانی که واقع بینانه نظر دادند.
سایه ذاکری 22:10 چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392
2
 سایه ذاکری

خبرگزاری ها در بسیاری موارد تیترها و ادبیات غیر فنی در خصوص مسائل زلزله استفاده میکنند! نقشه های شدت زمین لرزه که اخیرا توسط آقای دکتر محمد شاهوار در رساله ی دکتری به صورت رسمی ارائه شده است، "محل زمین لرزه" را اعلام نمی کنند بلکه "میزان تخریب احتمالی" بر مبنای برآورد شدت در اطراف منطقه زلزله زده را ارائه می دهند. این مساله در امداد و نجات بهینه و موثر، بسیار تاثیرگذار است.