اخبار   
 

 بیانیه شورای شهر اصفهان درخصوص رودخانه زاینده ­رود

شهر بلندآوازه اصفهان را از دیرباز به نام نصف جهان خوانده­اند که این نامگذاری به جهت جایگاه ویژه این شهر در تمدن جهانی است. سابقه و صبغه اسلامی و فرهنگی این مهد فرهنگ و تمدن ایران زمین باعث گردید..

باسمه تعالی

بیانیه شورای شهر اصفهان درخصوص رودخانه زاینده­رود

شهر بلندآوازه اصفهان را از دیرباز به نام نصف جهان خوانده­اند که این نامگذاری به جهت جایگاه ویژه این شهر در تمدن جهانی است. سابقه و صبغه اسلامی و فرهنگی این مهد فرهنگ و تمدن ایران زمین باعث گردید که در مبارزه با رژیم طاغوت و دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی کشور پیشگام باشد به نحوی که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در پیـــامی با عنوان این مطلب که «در کجای دنیا می­توانید شهری مانند اصفهان را پیدا کنید» بر بی­بدیل بودن این شهر، مردم آن و درخشش شهیدان والا مقامش تاکید نمودند.
این چنین پیشینه­ای باعث گردیده که اصفهان همچنان جزو سه مرکز بزرگ حوزوی کشور و اولین مرکز دانشگاهی بعد از تهران قرار گیرد.
در کنار جایگاه رفیع فرهنگی، علمی، تاریخی و معنوی این شهر می­توان از نقش والای آن در اقتصاد ملی میهن اسلامی یاد نمود.
اصفهان در حال حاضر بزرگترین مرکز تولید فولاد، سیمان، فرآورده­های نفتی، صنایع دستی و الیاف مصنوعی کشور می­باشد و قطب نساجی و انرژی هسته­ای نیز به شمار می­رود.
در بخش کشاورزی نیز هر چند به دلیل محدودیت شدید منابع آب نتوانسته همچون سایر بخشها نقش­آفرینی کند لیکن همچنان از نظر تولید محصولات مختلف کشاورزی در واحد سطح در شمار سه استان نخست کشور محسوب می­شود.
بی­شک حصول به این جایگاه جز با برخورداری از منبعی حیات­بخش و زندگی­ساز در این شهر امکان­پذیر نبوده و نیست. این شهر تنها با داشتن حدود 110 میلیمتر بارندگی سالانه در یک معـدل بیست سـاله، در کنار یزد و زاهدان جزو سه مرکز استان کم باران کشور محسوب می­گردد و تنها به دلیل وجود زنده­رود زندگی­ساز ، که سبب­ساز همه­ی این توفیقات در این منطقه بوده است این جایگاه حاصل شده است.
جاری بودن این بزرگترین رودخانه داخلی در مرکز کشور، با قدمتی چند هزار ساله ضمن ایجاد تمدن و مدنیتی کهن در ایران زمین در جغرافیای سیاسی کشور نیز تاثیری بی­بدیل داشته است. ایجاد چنین عقبه­ای پایدار و مطمئن عاملی اساسی در ثبات سیاسی و جغرافیایی کشور بوده است. این مطلب از آن چنان وضوحی برخوردار است که انتقال آب به این حوضه از سایر حوضه­ها از دیرباز مورد توجه دلسوزان و اندیشمندان کشور قرار داشته به نحوی که اولین بار افزایش ظرفیت آب زاینده­رود از طریق انتقال آب به این حوضه در دوره صفویه و توسط مرحوم شیخ بهایی مورد توجه و اقدام جدی قرار گرفته است.
متاسفانه در سالهای اخیر با برداشت بی­رویه جهت تأمین آب آشامیدنی شهرهای مختلف استان­هـــای اصفهان و یزد و همچنین واحدهای بزرگ صنعتی همچون ، پالایشگاه، ذوب­آهن، فولاد مبارکه، نیروگاهها و دیگر صنایع و برداشت­های غیرمجاز در استان بالادست که بعضاً حتی تا میزان یک سوم آب رها شده از سد تنظیمی می­رسد، باعث گردیده در طی پنج سال گذشته شاهد قطع کامل جریان آب رودخانه زاینده­رود در محدوده شهر اصفهان و پایین دست آن باشیم. چنین اتفاق ناگواری که در طول هزاران سال گذشته سابقه نداشته است باعث تغییرات جدی در اکوسیستم فلات مرکزی و به دنبال آن خسارات جدی به تمدن تاریخی شکل گرفته در آن خواهد گردید که به طور مختصر به آن اشاره می­شود.
1. ظلم آشکار به حقابه­داران شرعی و قانونی منطقه پایین دست حوضه آب ریز زاینده­رود.
2. نابودی مناطق کشاورزی اطراف اصفهان که علاوه بر اشتغال بخشی از جمعیت استان نقش اساسی در تعادل زیست محیطی و جلوگیری از حرکت کویر به سمت شهر را دارد.
3. افت سفره­های آب زیرزمینی و شورشدن تدریجی آب استحصالی از این سفره­ها.
4. فرونشست زمین که تهدیدی جدی برای ساختمانهای موجود شهر و بالاخص پلهای تاریخی می­باشد.
5. کاهش شدید کیفیت و کمیت آب آشامیدنی اصفهان که بخشی از آنها از آبهای زیرزمینی تامین می­شود.
6. عدم امکان تامین آب مورد نیاز فضای سبز و باغات محدوده شهر و نابودی تدریجی آنها.
7. نابودی کشاورزی شرق اصفهان که علاوه بر بسترسازی برای پیشروی کویر بیکاری و مهاجرت سیصد هزار نفر ساکنین این منطقه را به حاشیه شهر اصفهان به دنبال خواهد داشت و این پدیده خود موجب تشدید معضلات موجود در شهر خواهد گردید.
8. خشک شدن تالاب بین­المللی گاوخونی که منبع معاش قریب سی هزار نفر از جمعیت محلی بوده و مانعی برای پیشروی کویر محسوب می­گردد و تبدیل آن به منبع تولید ذرات گرد و غبار و آلاینده­های زیست محیطی.
9. افسردگی، ناامیدی و آسیب­دیدگی روانی مردم در شهر اصفهان و شهرهای حاشیه که می­توان آن را بزرگترین خسارت ناشی از قطع جریان آب دانست و امروزه جاری شدن آب در زاینده­رود جزو مطالبات اصلی مردم در این بخش از ایران اسلامی می­باشد.
10. تهدید جدی صنعت گردشگری در شهر اصفهان و به تبع آن در سطح کشور.
همانگونه که ذکر شد از دوره صفویه تاکنون به منظور حفظ شرایط حداقلی زندگی در منطقه و حفظ شرایط ژئوپلیتیکی کشور موضوع انتقال آب از سایر حوضه­ها به حوضه زاینده­رود همواره مورد توجه قرار داشته است که علیرغم انجام بخشی از آنها به دلایل پیش گفته عملاً چاره این معضل بزرگ ملی را ننموده و وضعیت فعلی بیانگر لزوم تکمیل اقدامات و مطالعات انجام شده را اجتناب­ناپذیر می­ســازد. از بین راه حلهای تکمیلی که مورد عنایت کلیه کارشناسان قرار داشته می­توان از انتقال بخشی از آب مورد نیاز از طریق یکی از سرشاخه­های کارون به نام بهشت­آباد به منطقــه فلات مرکزی یاد کرد. این مهم در کنار سایر اقدامات علمی و عملی همچون انجام صرفه­جوییها و بازیافتهای ممکن می­تواند علاوه بر جلوگیری از بروز این فاجعه ملی بخشی از نیازهای استانهای چهارمهال و بختیاری، یزد و کرمان را نیز تأمین نماید.
متاسفانه علیرغم وضوح و شفافیت این نیاز که می­توان آن را اظهر من الشمس دانست و اذعان کلیه مسؤولین، انجام این حرکت به دلائل مختلف در پیچ و خمهای اداری بلااقدام باقیمانده است در حالی که انجام آن عزمی ملی و اراده­ای محکم را تکلیف می­کند و باید مطمئن بود که این اقدام به عنوان حرکتی تاریخی و ماندگار در حافظه ملی این کشور باقی خواهد ماند.
اینک نمایندگان مردم اصفهان در شورای اسلامی شهر ضمن اعلام آمادگی جهت هر گونه همکاری خواستار شروع عملیات اجرایی این طرح ملی و ژئوپلتیکی بوده و آن را گامی موثر در جهت برگرداندن روحیه امید و شادابی به بخش عظیمی از مردم میهن اسلامی و حرکتی تاثیرگذار در جهت جلوگیری از نابودی هزاران میلیارد سرمایه ملی و در جهت توسعه و آبادانی کشور عزیز اسلامی­مان می­دانند. 10/5/ع


رونوشت:
- دفترمقام معظم رهبری جهت استحضار
- جناب آقای دکتر احمدی­نژاد، مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران
- جناب آقای دکتر علی لاریجانی ،‌ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
- جناب آقای حجه الاسلام و المسلمین آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضاییه
- وزیر محترم نیرو
- استاندار محترم اصفهان
- نمایندگان محترم مردم شهرهای اصفهان در مجلس شورای اسلامی
  منبع : ارسال توسط مهندس رابین صدیق پور
  09:54   یکشنبه 20 شهریور 1390  
 نظرات    
 
محمدرضا روغنی ابری 22:46 یکشنبه 20 شهریور 1390
4
 محمدرضا روغنی ابری
باید بریم سد رو خراب کنیم...................................
محمدرضا افقری 12:37 چهارشنبه 23 شهریور 1390
2
 محمدرضا افقری
شورا ی شهر تا حالا خوا ب تشر یف دا شتن ؟ًًً!!!
رابین صدیق پور 21:11 چهارشنبه 23 شهریور 1390
3
 رابین صدیق پور
با سلام.
به نظر من این بیانیه بسیار کارشناسانه و جامع تنظیم شده است، هرچند که می توانست خیلی زودتر از اینها ارائه شود.
ولی، برای حرکت، هیچ وقت نگو دیر شده، بگو به امید خدا میرویم به جلو.