اخبار   
 

 سیستم های بتن خشک 40 درصد نیاز ساخت وساز را تامین می کنند

رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: امروزه در کشورهای توسعه یافته سیستم های بتن خشک و بسته بندی شده و ساخت صنعتی آن بطور متوسط 40 درصد نیاز ساخت و ساز را تامین می کند اما در ایران تاکنون به شیوه صنعتی در این بخش فعال نشده ایم...

'مصطفی احمدوند' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: نبود بهره برداری بهینه از معادن مصالح ساختمانی سبب از بین رفتن منابع طبیعی می شود و برای جلوگیری از این امر تدوین استانداردها ضروری است.
وی یادآور شد: بررسی های کمیته راهبردی بتن ایران در مرکز نامبرده نشان می دهد که به دلیل نبود استانداردهای شفاف و دقیق مبتنی بر مشخصات عملکردی جدید برای مصرف مصالح بدون هدر رفتن امکان پذیر نبوده و اکنون در چرخه تولید مصالح ساختمانی تا محل مصرف حدود 80 درصد آن هدر می رود و 20 درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از دلایل عمده در اتلاف مواد مصالح ساختمانی و بتن به خاطر اجرای روش سنتی سازی ساختمان و مسکن است.
وی افزود: به منظور دستیابی به اهداف کمی برنامه پنجم توسعه کشور و اجرای سیستم تضمین کیفیت لازم است ساخت و ساز صنعتی به عنوان شاخصی برای دستیابی به نقطه مطلوب در دستور کار قرار گیرد.
احمدوند اضافه کرد: تصویب سند طرح جامع نظام بازرسی و کنترل کیفیت ساخت و ساز بتنی که به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور برای اجرایی ساختن آن منعکس شده می تواند تاثیر بسزایی در بخش ساختمان و مسکن برجای گذارد. وی گفت: تبدیل ساخت و ساز سنتی به سیستم تولید صنعتی ساختمان ناظر بر تمام فعالیتهای مرتبط با طراحی، فناوری ها، روش های ساخت وساز و تولید کارخانه ای قطعات و اجزای ساختمانی است.
احمدوند بر لزوم صنعتی سازی تولید مصالح، بتن و ساخت و ساز بتنی در کشور با رعایت استانداردها و ملزومات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تاکید کرد.
استاندارد اجباری مصالح ساختمانی براساس مصوبه هیات وزیران از تیرماه 1388 در سطح کشور به اجرا درآمد و اکنون سیمان و آهن آلات تنها اقلامی هستند که 100 درصد واحدهای تولیدی مربوطه دارای نشان استاندارد هستند. رئیس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن پیش از این اعلام کرد: حدود 70 درصد مصالح ساختمانی تولیدی در کشور دارای نشان استاندارد هستند.
  منبع : ایرنا
  17:39   سه شنبه 21 دی 1389  
 نظرات