اخبار   
 

 کشف تونل‌های زیر زمینی با امواج زمین لرزه ای

محققان موفق شدند از امواج زمین لرزه ای برای تشخیص و شناسایی تونل هایی استفاده کنند که قاچاقچیان آنها را در زیر زمین برای قاچاق مواد مخدر، سلاح و انسان حفر می‌کنند...

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان آزمایشگاه های ملی ساندیا در نیومکزیکو تقریبا مطالعه دو ساله ای را به پایان رسانده اند که هدف آن شناخت بهتر طبیعت و ماهیت زمین اطراف تونل ها است و اینکه چرا داده های زمین لرزه ای می تواند برخی تونل ها را نشان دهد و برخی دیگر را شناسایی نکند.

ندرا بونال از گروه زمین فیزیک و علوم جوی ساندیا می گوید هدف از این پروژه ارائه فرایند تشخیص زمین لرزه ای برای مرز مکزیک- آمریکا و دیگر مناطقی است که تونل های زیر زمینی خطر امنیتی ایجاد می کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم از این فرایند برای تشخیص بهتر تونل ها استفاده کنیم، بسیار عالی خواهد شد. از این رو می توان منطقه ای را اسکن کرد و دریافت آیا تونلی در زیر زمین حفر شده که باید مسدود شود یا خیر.

این تحقیق جدید زمانی آغاز شد که دانشمندان دریافتند، شیوه های استاندارد انکسار و انعکاس امواج زمین لرزه ای مورد استفاده آزمایشگاه ساندیل نمی تواند به طور موفقی برخی از تونل ها را شناسایی کند.

از نظر محققان یک مشکل به اصطلاح "اثر هاله ای" در اطراف تونل بود که به دلیل شکستگی و سایر ناهنجاری های زمین شناختی ایجاد می شود و می تواند مرزها را پراکنده کرده و تونل را مخفی نگه دارد.

بونال می گوید: این امر به زمین شناسی یا خاک و همچنین تغییر فصل، بارندگی ها و نسبت آن به سطح آب بستگی دارد. از این رو این مبحث فقط از نظر آب شناسی، یک نظام بسیار پیچیده است.

اما تحقیقات جدید و تلاش برای بهبود نتایج زمین لرزه ای موجب افزایش سطح موفقیت در این آزمایش شد و پژوهشگران توانستند با غلبه بر این مشکل تونل هایی را شناسایی کنند که پیش از این قادر به تشخیص آنها نبودند.

  منبع : خبرگزاری مهر
  12:11   چهارشنبه 22 آذر 1391  
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 09:56 آدینه 24 آذر 1391
0
 مائده علیشاهی
جالبه..
رضا امینی 10:54 یکشنبه 26 آذر 1391
0
 رضا امینی
این تکنیک با بررسی سرعت موج برشی در لایه های خاک، سختی زمین را نمایش می دهد. هر زونی از لایه های زمین با سختی صفر را به عنوان حفره و تونل زیرزمینی می توان تعبیر کرد. این روش به دلیل پدیده واژگونی امواج چندان دقیق نبوده و نیاز به توسعه و گسترش بیشتری در زمینه تحلیل امواج دارد.