اخبار   
 

 نصب بزرگترین پل قوسی کشور بر روی سد کارون چهار35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری از پیشرفت فیزیکی 35 درصدی نصب بزرگترین پل قوسی کشور بر روی سد کارون چهار در محور ارتباطی شهرکرد - خوزستان خبر داد...

'محمود عیدی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت:‌عملیات انتقال سازه های این پل از کارخانه ماشین سازی اراک به طور کامل به محل نصب پل انجام شده است و پیش بینی می شود این طرح، تابستان امسال به بهره برداری برسد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر 200 نفر در نصب این پل فعالیت می کنند و با توجه به پیشرفت 35 درصدی عملیات نصب آن، در مجموع 75 درصد عملیات اجرایی طراحی، ساخت و نصب پل بزرگ قوسی کارون چهارانجام شده است.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قرار داد ساخت این پل در تیرماه 89 به ارزش اولیه 260 میلیارد ریال نهایی شد و تمامی مراحل طراحی و اجرای زیر سازی و نصب آن به دست متخصصان ماشین سازی اراک انجام شد.

وی اضافه کرد: دهانه اصلی این پل زیرقوسی 300متر و طول عرشه آن 380متر و عرض آن 11.8 متر است و دارای دو باند عبور و دو پیاده رو در طرفین است.

عیدی، ارتفاع این پل از کف دره را 250 متر و ارتفاع آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری را 72 متر عنوان و تصریح کرد: برای ساخت این پل، سه هزار و 750 تن سازه فلزی به کار رفته است و عرشه آن تمام فلزی است.

وی قوس این پل را حدود 60 متر عنوان کرد و ادامه داد: بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله از ویژگی های خاص این پل نسبت به پل کارون 3است.

معاون استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به اینکه محل نصب پل زیرقوسی کارون چهار در 40 کیلومتری گسل ناغان قرار دارد، تحلیل دقیق دینامیکی برای پیشگیری از حرکت های غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با زیرآب رفتن مسیر اصلی شهرکرد به ایذه به هنگام بهره برداری از سد کارون چهار ، ، مسیر ارتباطی استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خوزستان دوساعت طولانی تر شده است که این مسیر می تواند آن را تسهیل و کوتاه کند.

بهره برداری از این پل بزرگ، موجب کاهش ترافیک و افزایش ایمنی محور ارتباطی بروجن – لردگان – ایذه می شود و تسهیل در تردد مردم شهرستان های اردل، فارسان، کیار و شهرکرد به خوزستان را در پی دارد.

  منبع : ایرنا
  10:46   سه شنبه 2 خرداد 1391  
 نظرات    
 
مهدی رجالی 14:06 پنجشنبه 4 خرداد 1391
0
 مهدی رجالی
خدا قوت مهندس ایرانی..