اخبار   
 

 ساخت و ساز در تهران تا سال 86 بدون سند انجام می‌شد

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع ساخت و سازهای در تهران تا سال 86 که طرح جامع تهیه شد، بدون سند انجام می‌گرفت...

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدمحمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه تهران طی سال های گذشته در مدیریت توسعه ساخت و ساز شهری چندان موفق ظاهر نشده، بیان کرد: تمامی طرح های که در گذشته برای رفع مشکلات توسعه شهری مطرح می‌شد، مقطعی بوده، اما به نظر می رسد طرح تفصیلی جدید شهر تهران با ارائه راهکارهای کاربردی سند محکمی برای توسعه شهری محسوب شود.
عضو کمیسیون عمران و رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی به تاریخچه این طرح اشاره کرد و گفت: تهران در پیشینه مدیریت شهری خود ابتدا طرح فرمانفرمایان را دارد که این طرح به دلیل شرایط پیش آمده، ملاک عمل قرار نگرفت. در واقع ساخت و سازهای تهران از زمان قبل از انقلاب تا سال 86 که طرح جامع تهیه شد، بدون سند انجام می‌گرفت.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از تدوین طرح جامع، کارشناسان بیست و دو منطقه، تهران را مورد بررسی قرار دادند و پس از مطالعات بسیار، طرح تفصیلی جدید را برای رفع مشکلات موجود شهر به کمیسیون ماده 5 ارائه کردند.
وی در توضیح تفاوت این طرح با طرح های جامعی که در گذشته وجود داشت، اظهار کرد: معمولاً طرح های جامع مشکلات موجود را در سطحی کلان مورد بررسی قرار می دهند و مقیاس بررسی آنها یک ده هزارم است. در حقیقت طرح های جامع ماهیت راهبردی دارند. اما طرح های تفصیلی راهکارهای کاربردی و عملیاتی طرح جامع را در مقیاس بسیار کوچکتر یعنی یک دو هزارم ترسیم می کنند.
مقیمی یادآور شد: در واقع طرح جامع در مقیاس وسیع، کاربری ها و پهنه های فعالیت را تعریف می کند و تعریف دقیق پروژهایی که باید برای تحقق افق و چشم انداز طرح جامع انجام شود بر عهده طرح تفصیلی است.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی سند توسعه شهری است، اظهار کرد: طرح تفصیلی حکم نقشه اجرایی و وظیفه تدقیق پهنه‌بندی‌های طرح جامع را بر عهده دارد. به زبان ساده‌تر برنامه پیاده‌سازی کاربری های تعیین شده روی زمین است.
رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی تعیین کاربری را مهم ترین ویژگی طرح تفصیلی دانست و خاطر نشان کرد: کارشناسان طرح تفصیلی مطالعات انجام داده‌اند تا بتوانند کاربری ها را مطابق با نیاز شهروندان طراحی و روی نقشه پیاده کنند.
وی با اشاره به اینکه تغییر کاربری‌ها در طرح تفصیلی براساس قوانین انجام شده و ضابطه‌مند است، بیان کرد: تعیین کاربری زمین از قانون خاصی پیروی می کند که در طرح تفصیلی جدید شهر تهران تدوین شده است. برای مثال اگر قرار است زمینی کاربری تجاری داشته باشد در مرحله نخست برای آن سهمی جهت فضاهای سبز، عمومی و خدماتی در نظر گرفته می شود و سپس اجازه می دهند صاحب ملک با اخذ پروانه بر اساس مقررات طرح تفصیلی به ساخت و ساز بپردازد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: به طور قطع طرح تفصیلی جدید شهر تهران تدابیری نیز برای ارزش افزوده‌ای که از این تغییر کاربری‌ها حاصل می‌شود، اندیشیده است. این طرح زمینه‌ای را ایجاد کرده تا هر ملکی براساس تغییر کاربری ارزش افزوده پیدا کند و هدف آن از میان بردن قانون شکنی‌های احتمالی است که امکان دارد از این طریق به وجود بیاید.
وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری هایی که بر اساس طرح تفصیلی انجام می گیرد از هرگونه اعمال سلیقه شخصی به‌دور است، عنوان کرد: تغییر کاربری‌ها در طرح تفصیلی بدون شناخت مالکان زمین‌ها انجام می شود و همین امر بسیار کمک می کند تا هرگونه شبهه‌ای از میان برداشته شود.
وی یادآور شد: با نگاهی به گذشته مدیریت شهری تهران به راحتی می‌توان دریافت که تهران اصلاً سندی برای ساخت و سازهای شهری خود نداشته و از هیچ ضابطه قانون‌مندی تبعیت نمی کرده است. به همین علت در حال حاضر شاهد ساخت و سازهای بی رویه ای هستیم که چهره کلان شهر تهران را زشت کرده است.
عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: در گام بعدی، طرح تفصیلی جدید شهر تهران باید فضاهای عمومی مورد نیاز حجم انبوه شهروندان تهرانی را ایجاد کند و شهرداری و دستگاههای اجرایی مرتبط در راستای توسعه این فضاها حرکت کنند.
مقیمی وزارت مسکن و شهرسازی را نماینده دولت برای حمایت از شهرداری در اجرای طرح تفصیلی جدید شهر تهران برشمرد و بیان کرد: انتظار می رود دولت در برنامه پنجم به طور جدی به این موضوع توجه کند و وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان ناظر بر اجرا عمل کند تا فرصت هر گونه تخطی از طرح وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: امیدواریم مقاوم‌سازی را جز برنامه‌های اصلی خود قرار دهد.
رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و مشاورانی که در این حوزه فعالیت می کنند نیز همواره به اجرای پروژه ها و طرح های توسعه شهری کمک های قابل توجهی کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر از طرح تفصیلی جدید شهر تهران رونمایی شود. زیرا امروز تهران بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند اجرای چنین طرحی است.
وی تأکید کرد: مشارکت در اجرای طرح تفصیلی تکلیف جدی برای دولت و شهرداری است و مدیریت شهری باید این موضوع را با سیاستگزاری‌هایی که وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌دهد، پیگیری کند.
  منبع : بنا نیوز
  13:52   یکشنبه 22 خرداد 1390  
 نظرات