اخبار   
 

 رکود ساخت مسکن درکلانشهرها صحت ندارد

وزارت مسکن و شهرسازی طی گزارشی اعلام کرد: رکود ساخت مسکن در کلانشهرها صحت ندارد. به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران نماد واقعی رونق افزایش ساخت و ساز است و بر همین اساس در شرایط کنونی صحبت از...

اکونیوز: وزارت مسکن و شهرسازی طی گزارشی اعلام کرد: رکود ساخت مسکن در کلانشهرها صحت ندارد. به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، نماد واقعی رونق افزایش ساخت و ساز است و بر همین اساس در شرایط کنونی صحبت از رکود در بخش مسکن موضوعیت ندارد.
براساس آخرین اطلاعات دریافتی از شهرداری‌های مناطق شهری کل کشور، در فروردین ماه سال جاری برای 38 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد افزایش یافته است.
به گزارش وزارت مسکن و شهرسازی در پی برخی اظهارات غیرکارشناسی و غیر مستدل در خصوص رکود ساخت مسکن در کلانشرها، در گزارشی اعلام کرد: در سالیان گذشته ادبیات ناصحیحی در اقتصاد مسکن رایج شده که براساس آن رونق را با عواملی چون افزایش قیمت یا افزایش معاملات خرید و فروش می سنجند.
این درحالی است که نماد واقعی رونق افزایش ساخت و ساز است و بر همین اساس در شرایط کنونی صحبت از رکود در بخش مسکن موضوعیت ندارد. براساس آخرین اطلاعات دریافتی از شهرداری‌های مناطق شهری کل کشور، در فروردین ماه سال جاری برای 38 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد افزایش یافته است.
در شهر تهران نیز در سه ماهه اول سال جاری برای 27 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده که این رقم بیانگر رشد 46 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. با توجه به ماهیت زمان بر ساخت مسکن، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره، شاخصی از سرمایه‌گذاری بالقوه است که به مرور طی 2 تا 3 سال درفرآیند ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی فعلیت می‌یابد، از این رو میزان رشد در سرمایه گذاری، نمادی با وقفه از میزان رشد در پروانه‌های ساختمانی است.
مهمترین عامل در رشد منفی سرمایه گذاری در سال 1388، رشد منفی پروانه‌های ساختمانی صادره از مرداد ماه سال 1387 به بعد بوده که با تدابیر اتخاذ شده در دولت دهم، روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی در پاییز سال گذشته متوقف و پس از آن به طور پیوسته دارای رشد مثبت شده است که این امر بهبود شاخص‌های سرمایه گذاری در آینده نزدیک را درپی خواهد داشت.
وزارت مسکن همچنین در پاسخ به برخی اظهارات نسنجیده مبنی بر بروز رکود در بخش مسکن به دلیل اجرای مسکن مهر، تصریح کرد: مسکن مهر به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور به مثابه موتور محرکی برای کل اقتصاد به طور عام و بخش مسکن به طور خاص می‌باشد. اخذ بیش از 550 هزار پروانه ساخت در یازده ماهه دولت دهم توسط مسکن مهر حاکی از تاثیر گذاری کم نظیر این طرح برساخت و ساز مسکن دارد.
در همین راستا تعداد واحدهای دارای قرارداد ساخت، دارای پروانه ساخت، در مرحله پی‌سازی، اسکلت، سفت کاری و نازک کاری به ترتیب به یک میلیون، 840 هزار،660 هزار،280 هزار،110 هزار و 50 هزار واحد رسیده است که نسبت به ابتدای دولت دهم از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
این روند موجب به کار گیری حجم عظیمی از نهاده‌های تولید در بخش مسکن گردیده است که از این رهگذر علاوه بر متقاضیان مسکن ، تولید کنندگان مسکن نیز منتفع می‌شوند.
  منبع : اکو نیوز
  12:16   یکشنبه 24 مرداد 1389  
 نظرات