اخبار   
 

 نامه نظام ‌مهندسی ساختمان به مدیران شهری تهران

سازمان نظام مهندسی تهران با ارسال دو نامه سرگشاده به رییس‌شورای شهر و شهردار تهران، نسبت به در پیش بودن فاجعه بزرگ در پایتخت تحت تاثیر اجرای ناقص و سلیقه‌ای مقررات ملی ساختمان هشدار داد...

سازمان نظام مهندسی که چندی پیش به خاطر ریزش ساختمانی در مجاورت محل گودبرداری، مورد انتقاد برخی اعضای شورای‌شهر و شهرداری قرار گرفته بود، اعلام کرده است: «ریشه اصلی ریزش ساختمان‌ها در گودبرداری‌ها در جای دیگری نهفته است. شهرداری تهران در نیمه دوم سال گذشته به طور یک‌جانبه توافقنامه چهارجانبه «نحوه اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها» را تعلیق کرد و در عوض شیوه‌ای را تاکنون اجرا کرده که ضمن اعمال سلایق خود، قانون به طور ناقص و ناکارآمد رعایت می‌شود.»
این سازمان خطاب به محمدباقر قالیباف تاکید کرد: با تنزل روز‌افزون کیفیت ساخت‌وسازهای شهری در کنار هشدارهای متخصصین مبنی بر محتمل بودن وقوع زلزله شدید در منطقه شهری تهران، بدیهی است تداوم ساخت‌وسازها با شیوه‌ای که توسط آن شهرداری اعمال می‌شود، نتیجه‌ای جز بروز فاجعه بزرگ انسانی نخواهد داشت.
بنابراین گزارش در توافقنامه چهارجانبه که در سال86 بین وزارت مسکن، شورای‌شهر، شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی تهران منعقد شد و به شناسنامه‌فنی ساختمان شهرت پیدا کرد، راه‌های فرار از اجرای مقررات ملی ساختمان مسدود شده است طوری که براساس این توافقنامه، شهرداری باید کلیه نقشه‌های معماری و محاسباتی سازنده را قبل از صدور پروانه ساختمانی، برای تایید فنی به سازمان نظام‌مهندسی ارسال کند و مجری ساخت موظف است در پایان هر مرحله از ساخت، شناسنامه فنی را تکمیل کند و توسط نظام مهندسی تایید شود.
همچنین به موجب این توافقنامه، مجری احداث ساختمان فقط باید دفاتر مهندسی یا اشخاص حقوقی دارای صلاحیت باشند و اشخاص حقیقی یا همان بساز و به فروش‌ها از فعالیت منع شده‌اند.
اما اجرای این توافقنامه در سال گذشته از سوی شهرداری متوقف شد طوری که در نامه‌ای که نظام‌مهندسی تهران به شهردار نوشته، درباره علت لغو یک‌طرفه آمده است: شهرداری و شورای‌شهر بنا به دلایلی همچون وجود برخی ضعف‌ها و نواقص در آیین‌نامه‌های مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و همچنین مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در ساخت‌وساز و عدم برخورد سازمان با تخلف‌کنندگان، باور ندارند که اجرای این توافقنامه مفید فایده باشد.
این در حالی است که سازمان نظام‌مهندسی تهران به صراحت در نامه خود به شهردار تهران با اشاره به ضرورت قانون‌گرایی در کشور، تاکید کرده که تاکنون چندین مرتبه از شهردار خواسته شده در جلسه‌ای مشترک نسبت به رفع معایب و نواقص موجود در این آیین‌نامه اقدام کند، اما این درخواست تاکنون اجابت نشده است.
رکود در اجرای مقررات ساخت‌وساز
سازمان نظام مهندسی تهران همچنین در نامه دیگری خطاب به رییس‌ شورای‌شهر در عین حالی که از مهدی چمران خواسته است به شهرداری تهران توصیه شود که مقررات ملی ساختمان را به طور صحیح و کامل اجرا کند، تاکید شده است: «در شرایط عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، افراد فاقد صلاحیت عهده‌دار تصمیم و اجرای نکات فنی در ساخت‌وسازها شده‌اند، اگر مهندسی عمران و شاخه‌ای از آن (مهندسی خاک و پی) دانشی است که باید با زحمت چندساله برای آن فوق‌لیسانس و دکتری گرفت، چگونه است که در پایتخت کشور شهرداری اجازه می‌دهد راننده لودر و کارگر ساده این مهم را برعهده گیرند؟ آیا با تذکر مهندسان ناظر به سازندگانی که الفبای علمی کاری را که انجام می‌دهند نمی‌دانند، معجزه‌‌ای رخ خواهد داد؟
در این نامه همچنین با اشاره به گفته یک عضو شورای‌شهر در هفته گذشته مبنی براینکه مهندسان ناظر باید درصورت رویت تخلف ساختمانی از شهرداری بخواهند کار را متوقف کند، قید شده است: در بایگانی سازمان نظام مهندسی مدارک متعددی وجود دارد که مهندس ناظر درخواست جلوگیری از عملیات ساخت را به شهرداری داده اما توجه نشده است.
  منبع : شاسا
  13:32   شنبه 7 خرداد 1390  
 نظرات    
 
م افتخاری 09:13 یکشنبه 8 خرداد 1390
6
 م افتخاری
با ابراز خرسندی و امیدواری از این واکنش بسیار نرم نظام مهندسی تهران ، جای آن دارد که این واکنش در سایر استانها با انعکاس در رسانه ملی نسبت به استیفای حقوق مهندسان ناظر متعهد و پایبند به اصول و مقررات فنی و حذف شبهه از ذهن مردم و مالکین ، اقدام موثری را سبب گردد
غلامرضا رزمگیر 23:14 یکشنبه 8 خرداد 1390
7
 غلامرضا  رزمگیر
شهرداری یا شورای شهر (در همه کشور) مرجع تشخیص اجرا یا عدم اجرای قانون نیستند .شهرداری در اعطای پروانه بدون مجری ویا عدم رعایت مقررات ملی ساختمان وتهیه شناسنامه فنی متخلف است.در این مملکت ودر پایتختش سیاست ومقام سیاسی تعیین کننده است. با کمال تاسف اظهار نظر اعضای فنی شورای شهر با داشتن تخصیلات عالیه مایه تعجب وشرافکندگی است. سازمان نظام مهندسی هم دست کمی از شهرداری یا شورای شهر ندارد. حقیر مدراکی مستند از یک پروژه در میدان هفت تیر تهران دارم .مشکلات گودبرداری واصرار مهندس ناظر ( یکی از دوستان حقیر ) موجب گردید تا کار به کارشناسی ماده 27 برسد با کمال تاسف کارشناس ماده 27 با ارائه نظر کارشناسی دور از انتظار موجب گردید که ما از کارشناس بودن ماده 27 پشیمان شویم. شورای انتظامی نظام مهندسی تهران مهندس ناظر مقصر اعلام ودر نهایت با تعویض مهندس ناظر موافقت نمود. موضوع با ذکر دلایل فنی ، تصاویر وفیلم تهیه شده از مرحله گودبرداری درخواست های مکرر به شهرداری برای توقف ولزوم سازه نگهبان به شورای مرکزی برای ثبت ورفع مسولیت ارائه شد. موضوع اصلی همان لحاف ملا بود.