اخبار   
 

 حاصل شرایط تحریم اعتماد به توانمندی داخلی در اجرای پروژه‌های عمرانی

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران گفت: حاصل شرایط تحریم از سوی برخی کشورها، اعتماد به توانمندی داخلی در اجرای پروژه‌های عمرانی است و این موضوع قطعا به سود نظام خواهد بود...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، محمد رضا انصاری روز شنبه درهمایش بین المللی 'ماندگاری، ظرفیت سازی و توانمند سازی شرکت ها و سازمان های پروژه محور با رویکرد صنعت احداث ' در مرکز همایش‌های رازی اظهار داشت: پروژه های عمرانی در گذشته به پیمانکاران خارجی واگذار می شد و شرکت‌های ایرانی باید نزد آنها شاگردی می کردند.
وی افزود: شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور میلیارد دلار پروژه عمرانی را مدیریت می کنند اما در داخل کشور به آنها اعتماد نمی شود.
انصاری تصریح کرد یک شرکت خارجی که حجم گردش مالی فعالیتش سالانه 250 میلیون دلار است در ایران مدیر پروژه می شود و شرکتهای ایرانی باید زیر دست او فعالیت کنند. وی خاطرنشان ساخت: 'دولت ، مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ' سه ارگان تصمیم گیر در نظام هستند که می توانند برای توسعه بستر سازی کنند و از توانایی های کشور در بخش‌های مختلف بهره بگیرند.
به گفته انصاری، بررسی عملکرد شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی ومهندسی در کشور نشان می دهد که از مجموع 400 فقره ضمانت نامه بانکی که برای شرکت های ایرانی صادر شده فقط دو مورد آن واخواست شده که از این دو یک مورد در حال طی کردن مسایل حقوقی است.
وی افزود: طی 30 سال گذشته آثار مالی عدم اعتماد به شرکت‌های داخلی را برای پروژه های عمرانی شاهد بودیم و اکنون باید تجارب گذشته را مورد بررسی قرار دهیم.
انصاری در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از عدم اعطای جوایز صادراتی اعلام شده به شرکت‌ها گفت: ارزش جوایز اعطایی به صادرکنندگان هشت درصد حجم قرار داد آنها است اما این جوایز هم دو سال به تاخیر افتاده است.
رییس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران اضافه کرد: فعالیت این تشکیلات ازسال 1373 آغازشد و در 1374 نخستین فرصت‌ها درکشورهای پاکستان، ترکمنستان و بنگلادش فراهم آمد اما اکنون شرکت های ایرانی در بیش از یکصد کشور فعالیت عمرانی در بخش های مختلف انجام می دهند و رشد متوسط سالانه 12 درصد در این بخش در سال 1388 به رقم 45 درصد رسید.
انصاری ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی را در سال گذشته سه میلیارد و 200 میلیون دلار ذکر کرد و گفت : رقم مذکور درحالی تحقق یافت که شاهد بحران جهانی بودیم. به گفته وی، مجموع جوایز صادراتی که به شرکت‌های فعال در بخش صدور خدمات ارایه شده تاکنون به کمتر از 100 میلیون دلار رسید.
وی از رقابت منفی در مناقصه‌ها به عنوان آفتی جدی دراین بخش یاد کرد و اظهارداشت: برخی موارد یک شرکت تا 35 درصد زیر قیمت در مناقصه شرکت می کند که قیمت تمام شده در مواردی 2/2 برابر می شود که این به منزله اتلاف سرمایه ملی است.
انصاری افزود: حضور همزمان شرکت های دولتی و خصوصی در مناقصه ها ازدیگر شرایط نابرابر در این بخش است زیرا برای اجرای کارهای عمرانی امکانات دو طرف یکسان نیست و پیشنهاد این بود که دولتی ها جداگانه درمناقصه ها حاضر شوند.
وی اضافه کرد: اکنون هشت تا 10 پروژه نفتی به دلیل رقابت شرکت‌های دولتی و خصوصی در مناقصه معطل مانده است. رییس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران با بیان اینکه 90 درصد شرکت‌های ایرانی دارای مدیریت سنتی هستند، گفت: تشکل‌های حرفه ای این توانمندی را دارند که مدیریت شرکت‌ها را متحول و مدرن سازند.
وی تاکید کرد: پیامد مدیریت مدرن در شرکت‌ها بهره وری مطلوب است و انجمن ها باید برای ارتقای کیفی فعالیتها به دنبال اصلاح مدیریتی باشند.
انصاری پیشنهاد کرد: شرکت‌ها مالکیت شرکت را تبدیل به سهامی عام کنند تا ضمن مشارکت همگانی، فعالیت‌ها از توسعه لازم برخوردار شود.
  منبع : ایرنا
  13:22   یکشنبه 25 مهر 1389  
 نظرات