اخبار   
 

 بتن‌ریزی روی آثار به‌جامانده از نقاره‌خانه‌ی تاریخی پایتخت

آثار به‌جامانده از نقاره‌خانه‌ی تاریخی پایتخت در حالی زیر بتن‌ها مدفون می‌شود که معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی می‌گوید قرار نیست هر اثری که...

آثار به‌جامانده از نقاره‌خانه‌ی تاریخی پایتخت در حالی زیر بتن‌ها مدفون می‌شود که معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی می‌گوید قرار نیست هر اثری که در محور تاریخی کشف می‌شود، حفظ شود. باستان‌شناسان اما معتقدند آثار یافته‌شده در محوطه‌ی رو‌به‌روی کاخ گلستان، یگانه و بی‌نظیرند.

 


 

سرانجام تنها آثار به‌دست‌آمده از نقاره‌خانه‌ی پایتخت، از سوی کارکنان شهرداری تهران زیر بتن مدفون شد و اکنون درست در جایی که این آثار به دست آمدند، موتورخانه درست شده است. این در حالی‌ست که معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چندان نگران این رویداد نیست.

 

مسعود علویان‌صدر در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، درباره‌ی اقدام انجام‌گرفته از سوی کارکنان شهرداری می‌گوید: «به هر حال، ما بافت‌های تاریخی بسیاری داریم که نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را به همان صورتی که هستند، حفظ کنیم. آن‌جا سایت باستان‌شناسی بوده و مطالعاتی روی محوطه انجام گرفته است. در صورتی که نتیجه‌ی مطالعات به دست ما برسد، آن را اعلام می‌‌کنیم.»

 

او در پاسخ به این گفته که به نظر می‌رسد شهرداری و میراث فرهنگی استان تهران به توافقاتی در زمینه‌ی این اقدام رسیده باشند، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این‌طور باشد.»

 

این در حالی‌ست که بسیاری از باستان‌شناسان و دوستداران میراث فرهنگی این اقدام را «بسیار ویرانگرانه» می‌دانند و بر این باورند که بهسازی و بازسازی در بافت تاریخی نباید باعث از میان رفتن آثار تاریخی موجود در بافت بشود.

 

با این همه، علویان‌صدر دیدگاه دیگری دارد و اصولاً نقاره‌خانه بودن این بخشی را که بتن‌ریزی شده، انکار می‌کند و می‌گوید: «این بخش، نقاره‌خانه نبوده؛ بلکه بخشی از سردر ورودی ارگ سلطنتی بوده است.»

 

هرچند باستان‌شناسان معتقدند که درست همان بخش نقاره‌خانه بوده، حتا اگر بپذیریم که سردر ورودی کاخ سلطنتی هم باشد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا اجازه‌ی تخریب آن وجود دارد؟

 

آخرین مشاهدات خبرنگارCHN  از وضعیت کنونی این سایت تاریخی که تا چند هفته‌ی پیش باستان‌شناسان سازمان میراث فرهنگی سرگرم حفاری علمی در آن‌جا بودند، نشان می‌دهد که درست روی تن‌پوش‌های سفالی لوله‌های آب دوران قاجاری
و پایه‌های تاریخی نقاره‌خانه که به‌تازگی از زیر خاک بیرون آمده بود، سیمان و بتن ریخته شده و مقدمات برای استقرار موتور آب و تلمبه‌خانه فراهم شده‌ است.

 

گفتنی‌ست، پروژه‌ی بهسازی کف‌پوش‌های میدان ارگ چند ماه است که آغاز شده و در این مدت به گفته‌ی دوستدارن میراث فرهنگی، بسیاری از آثار ارزشمندی که در این محوطه‌ی تاریخی وجود داشته، به‌طور کامل از بین رفته است. برای مثال، آثار تاریخی حوضچه‌ی قدیمی کامل تخریب شده و درست در همان‌جا و روی همان آثار، حوض تازه‌ای ساخته شده است.

 


 

برگرفته از : خبرگزاری میراث فرهنگی

www.chn.ir ، 17 بهمن 1390

ویرایش : امیریاشار فیلا
  منبع : ارسال شده توسط مهندس امیریاشار فیلا
  10:14   سه شنبه 18 بهمن 1390  
 نظرات    
 
نازنین بهشتی 13:56 سه شنبه 18 بهمن 1390
0
 نازنین بهشتی
واقعا که .... !!
فکر کنم لازمه یه "معاونت تخریب و امحا" هم تشکیل بشه
تا دوستان سر جای خودشون به وظیفه خطیرشون عمل کنن