اخبار   
 

 رخت نو بر تن محلات قدیمی شهر

۳۳ طرح و پروژه در بافت فرسوده شهر اصفهان در سطح مناطق ۱۴ گانه از سوی سازمان نوسازی وبهسازی شهرداری اصفهان در دست اقدام است به نحوی که با اجرای این طرح ها بافت پیر و فرسوده شهر اصفهان جوان می شود...

به گزارش ایمنا،مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان مطلب فوق اعلام کرد:۳۳ طرح بافت فرسوده شهر اصفهان در مجموع ۳۶۰ هکتار طراحی شهری شامل طراحی پروژه ها و سازمان و تشکیلات اجرایی و گزارشات توجیه فنی و اقتصادی و ۱۳۸۲ هکتار طرح تفصیلی ویژه که شامل تعیین کاربریها ، شبکه معابر و تراکم جمعیتی و تراکم ساخت و تعریف پروژه و ضوابط ویژه مداخله می باشد تهیه شده است .
حسین جعفری طرح احیاء میدان امام علی ( ع )، پروژه احیاء بدنه شرقی چهارباغ عباسی و طرح ساماندهی بافت فرسوده و تاریخی جنوب میدان امام (ره) را از مهمترین طرح های در دست اقدام سازمان نوسازی وبهسازی برشمرد و اذعان داشت: ساماندهی بافت فرسوده پیرامون خیابان شهید دکتر بهشتی،طرح ویژه بدنه غربی چهارباغ در منطقه یک،پروژه مشارکتی شهیدان،مجتمع تفرجگاهی نهر شمس آباد،ساماندهی بافت فرسوده برزان و ساماندهی بافت فرسوده و تاریخی شرق میدان امام (ع) از دیگر طرح های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و تاریخی شهر در سال جاری است.
وی پروژه اقامتی-توریستی نخجوانیها، مجموعه فرهنگی ،خدماتی و گردشگری بین النهرین و ساماندهی بافت فرسوده اسنجان را از دیگر پروژه های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری برشمرد و اضافه کرد:ساماندهی بافت های فرسوده کردآباد،دنارت،شرق وحید ،همت آباد ،سعادت آباد،کوی امام و بهار،قلعه شمس آباد ، مارچین ،کوجان،شمال خیابان فروغی ،قصر شمس آباد ،نصرآباد و پیرامون منارجنبان در دست اقدام است.
مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری خاطرنشان کرد:طرح ساماندهی بافت فرسوده هفتون،رهنان،عاشق آباد،محله امیر عرب،باغ فردوس،قائمیه و زینبیه نیز در مناطق ۱۰،۱۱،۱۲،۱۳ و ۱۴ در حال اجرا است.
وی بازسازی و احیاء میدان امام علی (ع) در طول تاریخ معماری و شهرسازی کشورمان از جمله نادرترین پروژه های بازسازی و مرمت شهری معرفی و با اشاره به ۲۰ پروژه در نظر گرفته شده فاز دو این طرح تصریح کرد: اتصال بازار بزرگ در محدوده خیابان عبدالرزاق ، مرمت بدنه شرقی بازار بزرگ حد فاصل بازار ریسمان تا خیابان عبدالرزاق ، مرمت بدنه شرقی بازار بزرگ حد فاصل خیابان عبدالرزاق تامجموعه هارون ولایت ، پروژه مرمت بدنه جنوبی میدان (بقعه هارونیه )، پروژه بازسازی بدنه شرقی میدان( مجموعه بازار جدید هارونیه ) و پروژه مرمت بدنه شمالی میدان( ضلع جنوب مدرسه کاسه گران و مدرسه حکیم ) همچنین دو طبقه پارکینگ زیر میدان ، بدنه میدان و بخشی از پروژه های پیرامون میدان فاز دو پروژه را در بر می گیرد.
مدیرعامل سازمان نوسازی وبهسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: تمام مراحل احیای طرح میدان امام علی به عنوان تجربیات مستندسازی می شود .
وی اظهار امید واری کرد: تا چند ماه آینده ۱۳بازار میدان امام علی(ع) مرمت شود همچنین با آغاز فاز دو پروژه احیای میدان امام علی (ع ) و اتصال بازار بزرگ اصفهان در محدوده خیابان عبدالرزاق بعد از ۴۰ سال بازار بزرگ در محدوده خیابان عبدالرزاق متصل خواهد شد.
جعفری به عملیات اجرایی طرح احیای بدنه شرقی چهارباغ عباسی اشاره وخاطرنشان کرد عرصه کل طرح حدفاصل بازار هنر تا میدان امام حسین (دروازه دولت ) ۱۱۴۷۴/۵ مترمربع است که طول آن ۵۳۰ مترمربع و عرض آن ۲۱/۶۵مترمربع می باشدو در سه طبقه ( زیرزمین ، همکف و اول ) طراحی شده این در حالی است که :طرح فاز یک معماری و همچنین فاز دو اجرایی پروژه شامل فاز دو معماری ، سازه و تاسیسات مکانیکی و برقی تهیه شده و هر دو مرحله طرح به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسیده است .
وی اظهارداشت:سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان بر اساس اولویت های تملک و همچنین نقشه های سازه و درزهای اجرایی از بازار هنر تا میدان امام حسین به طول ۵۳۰ متر را به ۵ فاز تقسیم نموده و هم اکنون فاز دوم پروژه در مدت بیش ازسه سال از زمان اجرای آن به بهره برداری رسیده و با اجرای این فاز ورودی کاخ هشت بهشت بعد از چهل سال ساماندهی شده است مدیر عامل سازمان نوسازی وبهسازی شهرداری با اشاره به این که با تکمیل و بهره برداری از فاز دوم طرح بدنه سازی شرقی امکان تملک مغازه های موجود در فاز سوم این پروژه با معوض از محل مغازه های احداث شده ،فراهم گردیده است ادامه داد: به این روش امکان تملک برای فازهای بعدی پروژه میسر شده به طوری که در نظر داریم این پروژه به صورت خودکفا باشد.
وی با بیان این که عملیات اجرایی فاز سوم طرح بدنه سازی چهارباغ شروع شده وامید است شرایط اجرای فاز های اول وپنجم نیز در سال جاری فراهم شودافزود: چهارباغ مهم‌ترین گردشگاه شهر اصفهان در دوره شاه عباس صفوی اول بوده که در دوره قاجار دستخوش تخریب‌ها و تغییراتی می‌شود و فضای باغ‌های آن تا دوران پهلوی هم چنان بدون دخالت‌های زیاد به جا می ماند و از اوایل قرن حاضر با اقدامات دوره پهلوی مبنی بر احداث خیابان و استقرار ادارات در این منطقه و تفکیک و واگذاری آن به بخش خصوصی چهره تاریخی این محور به هم ریخته و اکنون با تمهیداتی که شهرداری و شورای اسلامی شهر در این زمینه انجام می‌دهد، دوباره می‌تواند به حالت اولیه بازگشته و هویت اصلی خود را بازیابد.
وی ساماندهی گلستان شهدا ،فازدوم خانه مشروطه و مجموعه فرهنگی شیخ ابومسعود را از دیگر طرح های در دستور کار سازمان نوسازی وبهسازی عنوان وبیان کرد: طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و تاریخی جنوب میدان امام (ره) به عنوان بزرگترین پروژه مرمت شهری با مساحت ۱۷ هکتار نیز با محوریت این سازمان می باشد که ۶ هکتار آن شهرداری به صورت مستقیم دخیل خواهد بود .
  منبع : ایمنا
  13:14   چهارشنبه 12 مرداد 1390  
 نظرات    
 
نازنین بهشتی 15:43 چهارشنبه 12 مرداد 1390
9
 نازنین بهشتی
بقول استاد احمد منتظر (استاد دانشگاه هنر و رییس اسبق میراث فرهنگی اصفهان) خدا کنه این رخت نو که میخوان تن محلات کنن، عاریه ای نباشه
حسن شیخ 13:23 شنبه 15 مرداد 1390
6
 حسن شیخ
چه حرف پخته ای از آقای منتظر گفتید. با این اوصافی که ما در شهر می بینیم این رخت نو به لباس جدید پادشاه بیشتر شبیه خواهد بود تا لباس عاریه ای!